آخر این هفته چه فیلمی ببینیم؟ | از نافذ نور تا کافه سر راه

اولین فیلم ریپلی با بازی آلن دلون اصلی کافه در جاده و آلیشیا رورواکر که مورد تحسین منتقدان قرار گرفت، سه فیلمی هستند که این آخر هفته به سراغشان می رویم.

در روزهای آینده، مینی سریال ریپلی «ریپلی» به نویسندگی و کارگردانی استیون زیلیان و با بازی اندرو اسکات از شبکه نتفلیکس منتشر خواهد شد. در هفته های اخیر نسخه ای از این فیلم فوق العاده در دسترس قرار گرفته است توهم (La Chimera) به کارگردانی آلیس روهرواکر، بازسازی این فیلم است کافه در جاده (Road House) به کارگردانی داگ لیمان (به زودی در مورد اولی خواهم نوشت).

من شخصاً وقتی فیلم یا سریال جدیدی منتشر می شود، دوست دارم به پروفایل سازنده یا آثار مرتبط آن سر بزنم و برای کار جدید آمادگی بیشتری پیدا کنم. به همین دلیل، این سه فیلم را برای نمایش آخر هفته انتخاب کردم: پشت بنفش (پشت ارغوانی) به کارگردانی رنه کالمن، کافه در جاده (Road House) به کارگردانی Roddy Harrington و فیلم مثل لازاروس خوشحالم (شاد در نقش لازارو) به کارگردانی آلیس رورواکر.


آلن دلون و ماری لافوره با لباس‌های سفید در صحنه‌ای از فیلم ظهر بنفش رنه کولمن در کنار دریا قدم می‌زنند.

فیلم بعد از ظهر بنفش

فیلم بعد از ظهر بنفش

خروج: رنی کلمن

بازیگران: آلن دلون، ماری لافوره، موریس رنه

سال انتشار: 1960

خلاصه داستان: تام ریپلی برای دیدن دوستش فیلیپ گرین لیف و نامزدش مارج دووال به ایتالیا می رود. اما فیلیپ نمی داند که تام در اصل توسط پدرش فرستاده شد تا او را متقاعد کند که اروپا را ترک کند و به وظایف خانوادگی خود در سانفرانسیسکو بازگردد.

پشت بنفشاین اولین اقتباس سینمایی از سری رمان های معروف پاتریشیا هایسمیت است که حول محور شخصیت تام ریپلی متمرکز شده است. از دیگر فیلم های اقتباس شده از این مجموعه می توان به فیلم معروف و موفق اشاره کرد آقای ریپلی با استعداد (آقای با استعداد ریپلی) به کارگردانی آنتونی مینگلا و همچنین فیلم دوست آمریکایی (دوست آمریکایی) به کارگردانی ویم وندرس.

بخوانید  تریلر جدید Ant-Man And The Wasp Quantumania قسمتی تاریک از Kang را نشان می دهد، اولین نگاه به MODOK

در این سال ها بازیگرانی چون جان مالکوویچ، مت دیمون و دنیس هاپر در آثار مختلفی نقش قاتل حرفه ای و باهوش خلقت های اسمیت را بازی کردند و به زودی اندرو اسکات نیز به این نام های جذاب اضافه خواهد شد. اما قبل از همه این بازیگران، اولین کسی که به «تام ریپلی» روی پرده جان داد، آلن دلون بزرگ بود.

به‌عنوان تنها اقتباس فرانسوی از رمان‌های هایسمیت ریپلی، تولید اوایل دهه 1960 رنه کولمن بر اساس آقای ریپلی با استعداد است و سریال روان‌شناختی اسرارآمیز را در یک ماموریت در مناظر زیبای ایتالیا دنبال می‌کند. برای این، پشت بنفشصرف نظر از جزئیات طرح جنایی – که حاوی ظرافت های روانی چشمگیر است – به یک تجربه تماشای بسیار لذت بخش تبدیل می شود. در حالی که چشمان شما از این تصاویر زیبا (از جمله نماهای نزدیک خیره کننده از چهره جوان آلن دلون) لذت می برد، گوش های شما می توانند از موسیقی افسانه ای نینو روتا لذت ببرند!


پاتریک سویزی مقابل ساختمانی با تابلوی نئونی بزرگ روی پشت بام در صحنه ای از کافه کنار جاده رودی هرینگتون ایستاده است.

فیلم راه خانه

فیلم کافه کنار جاده

خروج: رودی هرینگتون

بازیگران: پاتریک سویزی، بن گازرا، سم الیوت، کلی لینچ

سال انتشار: 1989

خلاصه داستان: یک نگهبان برای تمیز کردن آشفته ترین کلوپ شبانه در میسوری استخدام می شود.

این محصول اواخر دهه 1980 توسط رودی هرینگتون یکی از آن آثاری است که به لطف ادامه علاقه مخاطبان در سال‌های پس از انتشار اولیه، به یک کالت تبدیل شده است. در طول سه دهه گذشته، کافه در جادهکه نزدیک به سه برابر فروش سینمای خود را به دست آورد، نمایش های خانگی مختلفی را اجرا کرد و یکی از پربیننده ترین فیلم های مردم آمریکا در تلویزیون بود. تصمیم مترو گلدوین مایر برای بازسازی فیلم به همین تأثیر فرهنگی مانا مربوط می شود.

بخوانید  نمایشگرهای ارزان‌قیمت‌تر OLED از راه می‌رسند

در مورد ارزش های سینمایی، ما با فیلم بزرگی روبرو نیستیم! البته، فکر می‌کنم تولید هرینگتون از جزئیات بسیار سود می‌برد، هم در کار با عناصر ژانر وسترن و هم در روند داستان‌گویی دو سوم ابتدایی‌اش. اما در یک سوم پایانی، لحن و لحن فیلم اکشن اغراق آمیز B-movie را می گیرد و تاپیک های آن را به هم می زند! اما اگر فقط می خواهید لذت ببرید، به سراغ نسخه اصلی بروید کافه در جاده برو دست خالی برنمیگردی!

در دو سوم فیلم، پاتریک سویزی به عنوان قهرمان عاقل، کم حرف و کاریزماتیک خیره کننده است، موسیقی متن پر سر و صدا انرژی زیادی دارد و اجرای هرینگتون – از جمله در صحنه های شلوغ کافه – می درخشد. نظم هنری قابل قبول است و در نتیجه قبل از اینکه فیلم در آخرین هرج و مرج کارتونی فرو رود، لحظاتی اکشن موثر و کمدی خنده دار را برای مخاطب عرضه می کند.


آدریانو تاردیولو در کنار جاده با برف روی زمین پشت سر او در صحنه ای از فیلم شاد مانند لازاروس ساخته آلیس رورواکر ایستاده است.

فیلم شادی مثل لازارو

مثل لازاروس خوشحالم

خروج: آلیس روواکر

بازیگران: آدریانو تاردیولو، آلبا روهرواکر، انیس گرازانی، لوکا سیکووانی

سال انتشار: 2018

خلاصه داستان: بین لازارو، دهقانی مهربان، و تانکردی، نجیب زاده جوان، رابطه ای شکل می گیرد که زندگی آنها را تغییر می دهد.

آلیس رورواکر یکی از فعال ترین و مبتکرترین فیلمسازان سینمای امروز است. در پانزده سال گذشته، او مشغول شکل دادن به دنیای واقعی جادویی خود بوده است. آثاری که به طور جادویی گذشته اروپا را با حال آن پیوند می زند و از طریق صحنه هایی که آمیزه ای شگفت انگیز از کمدی و درام است، ایده های فرهنگی و سیاسی معناداری را منتقل می کند.

بخوانید  نیمه پیش نمایش بازی Shovel Knight Dig

داستان مثل لازاروس خوشحالم این فیلم که برنده جایزه روهرواکر برای بهترین فیلمنامه در جشنواره کن 2018 شد، در یک مزرعه تنباکو در ایتالیا می گذرد. ده ها کارگر در شرایط سخت زندگی می کنند و تحت کنترل کارفرمای ظالم خود در معرض استثمار قرار دارند. در این میان پسر کوچکی به نام لازارو وجود دارد که چشم ندارد و به همه کمک می کند. اما همانطور که روایت پیش می رود، بیشتر در مورد هویت مرموز لازارو و شخصیت متمایز او می آموزیم. پس از یک چرخش داستانی درخشان، رواروالکر به اکتشاف مکان خلوص و شفقت در دنیای پیچیده و تاریک امروزی تبدیل می‌شود. لازارو یکی از بهترین شخصیت های سینمایی دهه اخیر است و تماشای آدریانو تاردیولو در این نقش یکی از احساسی ترین لحظات سینمای روارواکر است.

تحریریه مجله بازی یک گیمر