آخر این هفته چه فیلمی ببینیم؟ | از الکساندر پین تا ویم وندرس


در هفته های اخیر فیلم های جدیدی از الکساندر پین، تاد هاینز و ویم وندرس اکران شده است. این آخر هفته سه اثر دیدنی دیگر از کارنامه این فیلمسازان برجسته را مشاهده می کنیم.

یک کارگردان در زندگی خود فقط یک فیلم می سازد سپس آن را می شکند و دوباره می سازد.» مطالعه تاریخ سینما معنا و اعتبار این عبارت از ژان رنوار را آشکار می کند.بررسی شغل فیلمسازان برجسته ما را متوجه موضوع می کند. شباهت‌ها و عادات زیبایی‌شناختی بین آثار مختلف آنها. اگر چنین سفری برای شما جالب باشد، ممکن است از این که متوجه شوید فیلمسازان چقدر خودشان را تکرار می‌کنند یا با آنها گفتگو می‌کنند، شگفت‌زده می‌شوید. مطالعه گذشته یک فیلمساز به ما امکان می‌دهد تا امروز آنها را درک کنیم.

حالا اون سه فیلم بازماندگان (دارندگان) اثر الکساندر پین، می دسامبر (می دسامبر) توسط تاد هاینز و روزهای زیبا (Perfect Days) ساخته ویم وندرس به ما پیشنهاد شد، در این قسمت از مجموعه مقالات «این آخر هفته کدام فیلم را ببینیم؟» سه فیلم ارزشمند دیگر از کارنامه این فیلمسازان را انتخاب کرده ام: راه حل ها (به کنار) اثر الکساندر پین، بر (ایمن) توسط تاد هاینز و در نهایت، وضعیت فعلی (وضعیت چیزها) اثر ویم وندرس.


پل جیاماتی به همراه چرچ توماس هایدن در صحنه ای از فیلم Bypasses

فیلم به کنار

فیلم به کنار

  • کارگردان: الکساندر پین
  • بازیگران: پل جیاماتی، کلیسای توماس هایدن، ویرجینیا مدسن، ساندرا اوه
  • سال انتشار: 2004

خلاصه داستان: مایلز میانسال یک نویسنده کوچک است و دوستش جک به زودی ازدواج می کند. آن دو برای جشن گرفتن جشن مجردی جک، سفری جاده ای به دره سانتا ینز آغاز می کنند.

سخت نیست که چهارمین فیلم بلند الکساندر پین را بهترین اثر او بدانیم. در «Byways» می‌توان موفق‌ترین نتیجه را از توانایی پین در ترکیب لحن کمدی با ظرافت‌های دراماتیک مشاهده کرد. پین، همراه با همکار قدیمی جیم تیلور، اولین جایزه اسکار خود را برای نوشتن این فیلم اقتباسی دریافت کرد. به جز فیلمنامه، «Byways» در چهار رشته بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش مکمل زن (ویرجینیا مدسن) و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (توماس هیدن چرچ) نامزد اسکار شد.

بخوانید  How To Romance Characters In My Time At Sandrock - Romanceable Characters List

برخی از مقادیر “byways” را می توان به راحتی توضیح داد. پین و تیلور دیالوگ نویسان چیره دستی هستند، تعداد کمی از بازیگران در دنیا می توانند مانند پل جیاماتی ترکیب «گوشت تلخ زیبا» را به دست بیاورند، و شخصیت جک چنین نمونه بامزه ای از «احمق جذاب» است. دشمنی مایلز و جک در «پس‌زمینه» آن را به یک «فیلم رفیق» درجه یک تبدیل می‌کند و سفر این دو شخصیت در بیابان زیبای سانتا ینز به ما یادآوری می‌کند که چرا ما عاشق فیلم‌های جاده‌ای هستیم.

اما توضیح برخی از دلایل رکود عمیق “کنار” دشوارتر می شود. الکساندر پین به طور ظریف و زیرکانه لایه های عمیق تری از متن را در طول روایت سرگرم کننده فیلم می بافد. ازدواج جلوی جک با ازدواج پشت سر مایلز مقایسه می شود و تنهایی و ناامیدی و تلخی نویسنده افسرده در مقایسه با بهانه شیرین سفرشان کیفیتی دو چندان به موقعیت ها می بخشد. این دوگانگی، از یک نقطه خاص، دیگر کارکرد کمیک ساده ای ندارد. فیلم در برخورد با رابطه مایلز و مایا به اوج غیرمنتظره ای می رسد که جادویی است. جادویی که بهترین تجربه را خودتان در حین تماشای فیلم تجربه می کنید!


جولیان مور با ماسک اکسیژن روی صورتش که روی تختی در اتاقی نیمه خالی نشسته است در صحنه ای از فیلم امن به کارگردانی تاد هاینز.

فیلم امن

فیلم امن

  • کارگردان: تاد هاینز
  • بازیگران: جولیان مور، پیتر فریدمن
  • سال انتشار: 1995

خلاصه داستان: یک زن ثروتمند و ساده از نوع خاصی از حساسیت شیمیایی رنج می برد.

«صاف» کار عجیبی است. نوع خاصی از فیلم ترسناک که به جای تکان دهنده، احساس ناراحتی و بیماری می کند. احساس تماشای آن را می توان با کلمه “دست و پا چلفتی” توصیف کرد. اثری که جهان را با دید سبکی متمایز تاد هاینز آشنا کرد و با وجود واکنش های منفی اولیه، کم کم جایگاه خود را به عنوان یک فیلم کالت مطرح کرد.

بخوانید  ایکس باکس زمان رونمایی از پروژه های آینده خود را اعلام کرد

هاینز با کمک استعداد و هنر فیلمبردارش الکس نپومنیاشی و طراح صحنه دیوید بامبا، رویکرد بصری متمرکزی را برای Safe ایجاد کرد. سردی فضای فیلم در قسمت های اول نوعی «جهنم زیبا» و در قسمت های آخر نوعی «بهشت کاذب» را نشان می دهد. متن بسیار سیاسی هاینز به حوزه های مختلفی می پردازد. از بحران های زیست محیطی و فرهنگ مصرف گرایی تا پروژه های رشد شخصی. کارول با بازی جولیان مور، یکی از تکان دهنده ترین مظاهر «شکنندگی» است که در سینما به تصویر کشیده شده و نمایانگر فردی سرگردان است که باید راه خود را در میان فضای آلوده ناشی از هجوم نیروهای قدرتمند بیرونی پیدا کند.


فیلمسازی در حال کارگردانی صحنه ای از وضعیت موجود به کارگردانی ویم وندرس

فیلم وضعیت اشیا

وضعیت ویدیو

  • کارگردان: ویم وندرس
  • بازیگران: پاتریک بوسنیو، ساموئل فولر، راجر کورمن، الن گارفیلد
  • سال انتشار: 1982

خلاصه داستان: تولید یک فیلم آمریکایی در پرتغال به دلیل مشکلات شخصی و اقتصادی با مشکل مواجه است.

The Status Quo یک فیلم طنز بسیار شخصی برای ویم وندرس است که در آن تجربه کابوس‌آمیز او از اولین تولید آمریکایی‌اش، تلاش افشاگری می کند (همت) (فیلمی به کارگردانی وندرس، تهیه کنندگی فرانسیس فورد کاپولا و استودیوی او). وندرس در «وضعیت موجود» دشواری های همکاری یک هنرمند اروپایی با سیستم استودیوهای فیلمسازی آمریکا را با لحنی کمیک و نگاه انتقادی به تصویر می کشد. این امر باعث می شود در مقایسه با دیگر آثار وندرس با اثر خودآگاه تری مواجه شویم. در نقاط مختلف فیلم نشانه های زیادی برگرفته از نمادهای تاریخ سینما را می بینیم. ساموئل فولر و راجر کورمن در این فیلم بازی می کنند، از فریتز لانگ و جان فورد و از فرانسیس فورد کاپولا نام برده می شود!

بخوانید  گیم پلی سطح بالای Zenless Zone Zero Ellen Joe

برخلاف آثار نمادین وندرس، «وضعیت موجود» نه یک «فیلم جاده ای» به معنای متعارف است و نه شهرت شاهکارهای او را دارد. اما جادوی نویسنده بزرگ آلمانی در این اثر نیز وجود دارد. روشی که وندرس در لحظات بیکاری تیم سازنده که فیلم تمام می شود، ایجاد فضای سینمایی می کند، چیزی جز معجزه نیست. در غیاب رابی مولر افسانه ای، هنری الکان تصاویر جذابی از مناظر باشکوه پرتغال ثبت می کند، موسیقی یورگن نیپر فوق العاده جذاب است و کمدی محیط لس آنجلس هوشمندانه و ظریف است. وضعیت موجود برای طرفداران ویم وندرس بسیار ارزشمند است که نتوانند آن را از دست بدهند.

تحریریه مجله بازی یک گیمر