پیشرفت گرافیک یکپارچه‌ی پردازنده‌های نسل سیزدهمی اینتل

در مورد خود نتایج بنچمارک ارائه شده نیز باید گفت که پردازنده گرافیکی یکپارچه UHD پردازنده Raptor Lake با کسب امتیاز ۹۴۹۸ در تست OpenCL بنچمارک Geekbench هم سطح‌ پردازنده AMD Radeon Vega 10 با امتیاز ۹۴۰۰ تا ۹۶۰۰ عمل می‌کند. البته مقایسه عملکرد آن با تراشه گرافیکی UHD 770 در پردازنده 12900K تنها یک پیشرفت ۳ درصدی را نشان می‌دهد که نتایج آن را در نمودار زیر ملاحظه می‌کنید:

مقایسه عملکرد iGPU پردازنده نسل سیزدهمی اینتل

کاربر Benchleaks در توییتر، نتایجی از آزمون OpenCL پردازنده‌ی Core i9-13900 در دیتابیس Geekbench را به‌دست آورده که نشان می‌دهد نسل جدید پردازنده‌های اینتل Raptor Lake از نظر توان پردازش گرافیکی iGPU به‌طور چشمگیری نسبت به قبل بهبود پیدا کردند. براین اساس، پردازنده گرافیکی یکپارچه UHD این CPU از ۳۲ واحد عملیاتی (EU) معادل ۲۵۶ هسته و سرعت ۱۶۵۰ مگاهرتزی تشکیل شده که ۱۰۰ مگاهرتز بیشتر از iGPU تراشه‌ Core i9-12900K از نسل قبل است. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که سرعت کلاک گرافیک یکپارچه‌ی پردازنده‌های جدید اینتل ۶.۵ درصد سریع‌تر از نسل قبل عمل می‌کنند و این امر می‌تواند به ارائه عملکرد بهتر آن‌ها کمک خوبی باشد.

نتایج بنچمارک Raptor Lake iGPU

همان‌طور که ملاحظه می‌کنید اینتل هنوز راه طولانی را تا رسیدن به سطح ایده آل در این زمینه در پیش دارد و AMD هم دراین‌میان بی‌تفاوت نخواهد ماند. iGPU پردازنده‌های APU جدید تیم سرخ به معماری RDNA 3 ارتقاء یافته و تراشه‌های سری Ryzen 7000 نیز به هسته‌های گرافیکی RDNA 2 مجهز خواهند شد. بنابراین اینتل باید در سری Meteor Lake از نسل چهاردهم پردازنده‌های خود یک پیشنهاد خیلی بهتر را برای کاربران به همراه داشته باشد تا قادر به رقابت با iGPU قدرتمند AMD باشد.

بخوانید  نمای کلی مدل مودم و روتر 4G Neterbit NW-431F



منبع

براساس اطلاعات منتشر شده، گرافیک یکپارچه‌‌ی پردازنده‌های اینتل Raptor Lake با افزایش فرکانس عملکرد ۱۰۰ مگاهرتزی خود پیشرفت قابل توجهی را در مقایسه با سری Vega شرکت AMD نشان می‌دهند.