هیچ اغراقی وجود نداشت. مایکروسافت اج واقعا بهترین مرورگر برای ویندوز است


امروزه اگر به بخش فنی تحریریه زومیت (سناریوی فرضی!) مراجعه کنید، متوجه خواهید شد که تمامی سردبیران این بخش، علیرغم علاقه‌های متفاوتی که در حوزه برندهای تکنولوژیک دارند، از یک محصول استفاده می‌کنند و این کاملاً در اختیار آنهاست. اختیار ; نه، من در مورد آخرین لپ تاپ، تلفن یا هدست صحبت نمی کنم (کاش داشتم!). منظورم مرورگر مایکروسافت اج است.

زمانی که مایکروسافت حدود دو سال پیش ادعا کرد که مرورگر Edge اکنون بهترین عملکرد را در بین مرورگرهای ویندوز 10 دارد، بسیاری از مردم این ادعا را باور نکردند. اعتراف می کنم که من یکی از آن افراد بودم و گفتم که مایکروسافت باید اغراق کند. شاید به این دلیل که سال ها تجربه ناراضی با اینترنت اکسپلورر و ترجیح مرورگر گوگل کروم، دیدگاه ما را نسبت به نسخه جایگزین IE منحرف کرده است.

اما اکنون، پس از حدود شش ماه استفاده مداوم از مرورگر اج در محیط‌های ویندوز 10 و ویندوز 11، حاضرم اعتراف کنم که مایکروسافت حق داشت. Edge واقعا بهترین عملکرد را در بین مرورگرهای ویندوز دارد (من دلیل خوبی برای آن دارم!)

Team Edge: Microsoft Edge بهترین عملکرد را در بین مرورگرهای ویندوز دارد. شما می‌پرسید چرا تب‌های Fast Start و غیر پویا

مایکروسافت یک ابر شرکت 1.8 تریلیون دلاری است که تقریباً در هر زمینه ای از فناوری، از سیستم عامل گرفته تا دستبندهای سلامتی و اسباب بازی های کودکان، درگیر است و درآمد آن تنها از بخش خدمات ابری Azure در سه ماهه گذشته بیش از 50 میلیارد دلار بود. از سال 2022. با این حال، تصویری که ما به طور کلی از این شرکت دریافت می کنیم، به اصطلاح تصویر است ضعیف (آدرداگ) یا فردی که شانس خیلی کمی برای برنده شدن در مسابقه دارد و به همین دلیل ما با او همذات پنداری می کنیم و می خواهیم او در مسابقه برنده شود. شاید به این دلیل که مایکروسافت با همه هیاهوها از رقبای خود در بیشتر زمینه های کسب و کار خود عقب مانده است. به عنوان مثال، ردموندی حتی زمانی که در مورد خرید اکتیویژن بلیزارد به مبلغ 68.7 میلیارد دلار صحبت می کرد، به جایگاه سوم خود در دنیای سازندگان کنسول اشاره کرد تا تهدیدآمیز به نظر نرسد.

بخوانید  کارت گرافیک RTX 4080 16 GB در 3DMark تا ۶۲ درصد سریع‌تر از RTX 3080

در دنیای مرورگرها که موضوع بحث ماست، کروم با سهم بازار ۶۶ درصد محبوب ترین مرورگر وب است و سهم Edge در رتبه دوم به ۱۱ درصد می رسد. البته فکر نمی کنم شما نیازی به شنیدن این آمار داشته باشید. محبوبیت کروم بر کسی پوشیده نیست و شرط می بندم که اکثر شما در حال خواندن این مقاله با گوگل کروم هستید.

اما کروم چگونه توانست بیشترین سهم از بازار مرورگرها را به خود اختصاص دهد؟ همچنین در صورتی که حتی مرورگر پیش‌فرض در اکثر رایانه‌های رومیزی نباشد، به این معنی که کاربران باید یک مرحله اضافی را برای دانلود و نصب Chrome بر روی سیستم خود طی کنند. راستش را بخواهید، کروم نباید کامل باشد. کافی بود کمی بهتر از سایر مرورگرها باشیم و تا چند سال پیش تنها جایگزین اینترنت اکسپلورر فقید بود. در مقایسه با اینترنت اکسپلورر، کروم سریع‌تر و زیباتر بود و گزینه‌های سفارشی‌سازی بیشتری را در اختیار کاربران قرار داد.

اما مایکروسافت اج اکنون با همان کد کرومیوم بازطراحی شده است و از تمام ویژگی هایی که از کروم انتظار داریم، مانند افزونه ها و تم های مختلف، استفاده می کند. مهمتر از آن، باز کردن چندین تب در Edge، تمام فضای رم کروم را اشغال نمی کند. پس چرا اج پس از گذشت تقریباً دو سال از تحول چشمگیر کروم، هنوز نتوانسته است با کروم برسد؟

مشکلات بزرگ مایکروسافت

اگر از من بپرسید، بزرگترین عاملی که پیشرفت مایکروسافت را متوقف کرده است، نگاه غول فناوری به گذشته است. حتی زمانی که مرورگر Edge را تبلیغ می‌کردند و در مورد مزایای بی‌پایان آن برای کاربران برای خروج از اینترنت اکسپلورر صحبت می‌کردند، باز هم اشاره کردند که مایکروسافت کاربران و مشتریانی را که همچنان اصرار دارند از اینترنت اکسپلورر استفاده کنند، فراموش کرده است. همیشه از حالت Explorer در Edge استفاده کنید. باورش سخت است، اما ویندوز XP که 23 سال از عمر آن می گذرد و از سال 2014 متوقف شده است، همچنان کاربران زیادی دارد (0.26 سهم بازار در سال 2021)! به نظر می رسد که مایکروسافت در باتلاقی گیر کرده است که خود و کاربرانش مدام در حال کشیدن آن هستند.

مشکل بزرگ دیگر برای مایکروسافت این است که حتی زمانی که دقیقاً همان کاری را انجام می دهد که شرکت های بزرگ قبلاً انجام داده اند، با انتقاد و بی اعتمادی کاربران مواجه می شود. واکنشی که شاید دیگر شرکت ها را چندان آزار نداده باشد. به عنوان مثال، زمانی که مایکروسافت از اپل تقلید کرد و اعلام کرد که راه اندازی اولیه ویندوز 11 نیاز به استفاده از یک حساب کاربری مایکروسافت دارد یا تصمیم گرفت که فرآیند تغییر مرورگر پیش فرض ویندوز 11 را نسبت به قبل دشوارتر کند، با مقاومت و نارضایتی شدیدی روبرو شد. بسیاری از کاربران و حتی برخی افراد گفته اند که مایکروسافت باید به خاطر این اقدامات جریمه شود.

یکی دیگر از مشکلات مایکروسافت عرضه ناقص محصولاتش است. به عنوان مثال همین ویندوز 11 که در روز انتشار فاقد بسیاری از ویژگی های مهم مانند کشیدن و رها کردن بر روی نوار وظیفه، حالت تاریک و گوشه های گرد برای برخی پنجره ها بود و مایکروسافت فقط آنها را در آپدیت بعدی اضافه کرد. نمونه دیگر سرفیس پرو 9 است که در دهمین سالگرد تولید دستگاه‌های سرفیس با پردازنده ضعیف‌تر سری U اینتل معرفی شد تا بار دیگر از نظر عملکرد در برابر اپل شکست بخورد.

به وضعیت کابوس‌وار اینترنت اکسپلورر در سال‌های اخیر نگاه نکنید. مایکروسافت زمانی بر بازار مرورگرهای وب با IE تسلط داشت. اما با افزایش محبوبیت گوگل کروم در سال 2008، اینترنت اکسپلورر از دید خارج شد و اکنون بازنشسته شده است. حقیقت این است که برای بیش از یک دهه هیچ کس مایکروسافت را به عنوان یک توسعه دهنده مرورگر جدی نگرفت. بدتر از آن، تاریخچه عرضه محصولات ناقص مایکروسافت نیز توسط Edge تقویت شده است. زیرا زمانی که این مرورگر در سال 2005 عرضه شد، به دلیل سرعت پایین و کمبود امکانات، هیچکس به آن توجهی نکرد و کروم سال ها جایگاه برتر خود را حفظ کرد.

برای مدت طولانی هیچ کس مایکروسافت را به عنوان یک توسعه دهنده مرورگر جدی نمی گرفت.

مایکروسافت خیلی دیر تصمیم گرفت که Edge در وضعیت فعلی خود هرگز نمی تواند کروم را پشت سر بگذارد. تا اینکه در یک پیچ و تاب شگفت انگیز از تریلرها، در سال 2020 مایکروسافت با رقیب گوگل وارد همکاری شد و Edge را این بار با کد Chromium دوباره طراحی کرد. در مورد آن فکر کنید؛ Edge اکنون مرورگری بود که همه چیزهایی را که ما در مورد Google Chrome دوست داشتیم به اضافه چندین ویژگی جدید ارائه می داد. به نظر می رسید بالاخره زمان درخشش مایکروسافت اج پس از شش سال فرا رسیده است.

بخوانید  بازی جدید استراتژی DC معرفی شد که سال آینده عرضه می شود

همه دلایلی که مایکروسافت اج بهتر از گوگل کروم است

طراحی مجدد Edge با کد Chromium یکی از هوشمندانه‌ترین اقدامات مایکروسافت در سال‌های اخیر بود. با این حال، سهم Edge در بین مرورگرهای وب هنوز 55٪ کمتر از کروم است. فکر می کنم وقت آن رسیده است که مایکروسافت اج را به عنوان مرورگری در نظر بگیریم که به راحتی می تواند جایگزین کروم شود. اگر موافق نیستید، از شما دعوت می کنم به این فکر کنید که چرا اج مرورگر بهتری نسبت به کروم است.

سلب مسئولیت: مایکروسافت برای نوشتن این مقاله پولی دریافت نکرده است!

اولین و مهم ترین عاملی که باعث شد بعد از سال ها از کروم به اج سوئیچ کنم، استفاده بهینه از رم به لطف ویژگی تب های غیر پویا (Sleeping Tabs) است. Edge به‌طور خودکار هر برگه‌ای را که مدتی است به آن‌ها دسترسی نداشته‌اید، در حالت Sleep قرار می‌دهد تا مصرف منابع سیستم را به‌طور چشمگیری کاهش دهد.

صادقانه بگویم؛ مصرف رم گوگل کروم به حدی فاجعه است که گاهی اوقات هنگام بستن چندین تب به طور همزمان، حتی در سیستمی با 64 گیگابایت رم، عملکرد آن کاهش می یابد. حتی ویرایشگرهای Verge هم وقتی می‌خواهند در مورد عملکرد سخت‌افزاری لپ‌تاپ بررسی‌شده صحبت کنند، چندین تب را در Google Chrome برای مرجع باز می‌کنند!

نویسندگان Verge از چندین برگه باز در Google Chrome به عنوان مرجع لپ تاپ استفاده می کنند

از نظر سرعت، گوگل کروم و مایکروسافت اج تقریباً گردن و گردن هستند. اما از نظر مصرف رم، کارت کاملاً با Edge است، حتی اگر گوگل با آپدیت مرورگر 2021 خود سعی کرد استفاده از رم را در کروم بهینه کند (که البته احتمالاً اینطور نمی شد). ‘t برای رهبری Edge در این زمینه).