معرفی هفت سریال دردسرهای دوستی


سریال هفت این داستان دوستی هشت دانش آموز است که به تدریج خود را درگیر ماجراهای عجیبی می بینند. ماجراهای تلخ و سخت. با یک گیمر همراه باشید.

سه هفته از پخش سریال می گذرد. هفت از شبکه نمایش تماشاخونا شروع شد. یکی از دو سریال به کارگردانی کیارش اسدی زاده و پخش همزمان (دیگری نوت بوک نامیده میشود). هفت سریالی با بازیگران زیاد که داستان دوستی و ماجراهای هشت دانش آموز را دنبال می کند. دانش آموزانی که در یک اردوی دانشجویی با هم آشنا می شوند و با هم دوست می شوند و کم کم رابطه آنها چه از نظر صمیمیت و چه از نظر کاری عمیق تر و جدی تر می شود و در این بین یک اتفاق باعث می شود پای آنها در فضای مجازی باز شود. مواجهه با حوادث غیر قابل پیش بینی

مهدی هاشمی، رضا کیانیان، علی مصفا، هانیه طوسلی، بابک حمیدیان، فرزاد حسنی، مه لقا باقری، نیکی کریمی و امیر جعفری تنها برخی از بازیگران شناخته شده ای هستند که در این سریال به ایفای نقش پرداختند. از دیگر بازیگران این سریال می توان به مینا ساداتی، محمد امین (که طراح و تهیه کننده پروژه نیز بود)، حدیث میرامینی و نازنین بیاتی اشاره کرد.

بقیه متن با اشاره به تاریخچه سه قسمت منتشر شده نوشته شده است.

نازنین بیاتی در سریال هفت

در هر سه قسمت ما با ساختاری مشابه روبرو بودیم: توالی وضعیت فعلی (دادگاه) و بازگشت به گذشته (که فرآیندها را مشخص می کند).

هفت راوی رفاقت درسا، رهام، امیر (با بازی مهدی ساکی که قبلا به عنوان خواننده و سرپرست گروه موسیقی «کماکان» می شناختیم)، شیلا، وحید، اردلان، باران و آنی (بیاتی) است. اکنون که سه قسمت از سریال منتشر شده و داستان به خوبی پیش رفته است، می توان روند داستان و ساختار آن را تحلیل کرد. در هر سه اپیزود با ساختاری مشابه مواجه بودیم: سکانسی از وضعیت فعلی (دادگاه) و فلاش بک به گذشته (که رویه را مشخص می کند). ابتدا متوجه می شویم که قرار است شخصیت ها در دادگاه محاکمه شوند، سپس به عقب برمی گردیم و جزئیات را یاد می گیریم.

اولین آنها چه کسانی هستند، دوستی آنها چگونه شکل گرفت، روابط آنها با یکدیگر چگونه است و موارد دیگر تا اینکه به ماجرای تشکیل گروه “سون” و ماجرای مرگ اردلان در پایان می رسیم. در اپیزود اول مشخص است که نویسندگان قصد داشتند ساختار داستان را طراحی کنند و با افزایش حجم مجهولات و چیزهایی که تماشاگر از آنها آگاهی ندارد، سعی در افزایش جذابیت داستان خود داشتند. طبیعی است که مخاطب از همان ابتدا که با محاکمه شخصیت ها مواجه شده، می خواهد وقایع قبل را بداند تا بفهمد این شخصیت ها چگونه در محاکمه ای به این بزرگی و اهمیت قرار گرفتند. و این ماجرا زمانی جذاب تر می شود که در دادگاه (ابتدای قسمت دوم) با اتهامات این گروه روبرو شویم. گروهی در ابتدا دوستانه که یک کافه سیار راه انداخته بودند.

بخوانید  احتمال بازگشت گل گدوت در فیلم سریع و خشمگین 10

از اینجا می توان تشخیص داد که با توجه به ساختار روایی، در طول فیلم با «دست فیلمنامه نویس» سر و کار داریم. این بدان معناست که نویسندگان در جایی که می خواستند از مخاطب پنهان می کردند تا هر وقت خواستند آن را نشان دهند. این مشکل در کنار ساختار اصلی که دلیل اصلی استفاده از آن است، در صحنه ترور اردلان نیز به چشم می خورد. کشته شد، ما نمی دانیم که چگونه این اتفاق افتاد – اگرچه در اینجا توجیهی وجود دارد، و آن این است که همه اعضا از شکلاتی که خورده بودند بیهوش بودند.

رضا کیانیان در سریال هفت

به جرات می توان گفت که یک شخصیت نه ساخته می شود و نه برای آن پولی پرداخت می شود. بعد از تماشای سه قسمت هنوز نمی دانیم چه ویژگی هایی امیر را از رهام جدا می کند.

همانطور که گفته شد، بازیگران سرشناسی زیادی در این سریال ایفای نقش می کنند که اکثر آنها به جز یکی دو پلان کوتاه، قبلا دیده نشده بودند. بنابراین باید منتظر بمانیم تا پای آنها بیشتر به داستان در ادامه سریال باز شود. احتمالاً همه آنها مربوط به خط روایی فرعی داستان – مزرعه ماری جوانا – است که در آن شاهد نقش محوری شخصیت علی مصفا بودیم.

اما نویسندگان چیزهای مهمی را نادیده گرفتند. چیزهای مهمی که مردم را از توجه به چیزها و رویدادها باز می دارد، نمی تواند آنقدر دراماتیک باشد. این مشکل به طراحی جزئیات برمی گردد و درست از ابتدای سری شروع می شود. در همان صحنه اردوی دانشجویی، اتفاقات خیلی سریع و بدون برنامه ریزی در دیالوگ ها رخ می دهد. به جرات می توان گفت که یک شخصیت نه ساخته می شود و نه برای آن پولی پرداخت می شود. بعد از تماشای سه قسمت هنوز نمی دانیم چه ویژگی هایی امیر را از رهام جدا می کند. آدمی مثل وحید شوخی می ماند و جز بازی و باخت و ناجوانمردی نمی کند.

بخوانید  تلاش سگا برای رفع مشکلات بازی Sonic Origins

به جز اردلان، به دلیل اینکه تا حدودی سرپرست و رهبر گروه است، هیچ یک از افراد دیگر برای شکل دادن به شخصیت خود برای مخاطب دستکاری نمی شوند. در مورد اردلان فقط صحنه صحبت او با دوستانش باعث می شود کمی بهتر متوجه او و شخصیت او شویم. اگرچه ریشه های این نوع تفکر و این روحیه رهبری و پیشرفت در شخصیت او برای ما مبهم و مبهم باقی مانده است، اما تنها اشاره های کوتاهی به پدرش شده است. پدری که در یک اتفاق بسیار ناگهانی و غیرمنطقی یک نفر را می کشد و راهی زندان می شود.

به دلیل این مشکل و اتفاقات دیگر قسمت اول که خیلی سریع اتفاق می‌افتد، رابطه بین این هشت نفر زیاد شکل نمی‌گیرد. ما نمی دانیم که چرا، چگونه و طی چه فرآیندی چنین دوستی عمیق و قوی بین این افراد به وجود می آید. دوستی که از طریق آن حاضرند برای انتقام از اردلان و در واقع جانفشانی – و مانند درسا، مهاجرت قریب الوقوع – کارهایی فراتر از قانون انجام دهند.

بازیگران مطرح سریال هفت

متأسفانه ما با کاری روبرو هستیم که خیلی سهل‌انگیزانه و با اغماض انجام شد و بنابراین نمی‌توان آن را خیلی جدی گرفت.

سوال مهم تری وجود دارد. طبق اطلاعاتی که سریال به ما می دهد، ما در درجه اول با دانشجویانی که در رشته پزشکی تحصیل می کنند طرف هستیم. اما آنچه می بینیم با آن تفاوت دارد. اگر دانشجو هستند و مجبورند درس بخوانند – که پزشکی است، چون می دانیم که وقت زیادی از دانشجویان می گیرد – چگونه وقت دارند که در کافه خود مستقر شوند و کار کنند – هم در دانشگاه و هم در باغ فردوس و با این تعداد مشتری رفت و آمد دارند یا چگونه همیشه وقت خود را با هم می گذرانند؟ جدا از صحنه کمپ اولیه و سکانس مونتاژی که آنها را در حال کافه داری در دانشگاه در قسمت اول تا قسمت سوم و در صحنه کوتاهی که پدر اردلان (کیانیان) برای صحبت با او به رهام می رود، نشان می دهد. اخبار دانشگاه و دانشجو بودن این افراد.

بخوانید  به‌روزرسانی نسل بعدی Witcher 3 سرانجام به شما امکان می‌دهد روچ را حیوان خانگی کنید

پس از اینکه پدر از زندان آزاد می شود و به خانه ای متروکه می رود و آن را مرتب می کند (سرهای پر شده آویزان شده به دیوار ممکن است به ماهیت درنده و انتقام جوی شخصیت اشاره داشته باشد)، هفت نفر باقی مانده دور او جمع می شوند و زمانی را در آنجا می گذرانند. یک بار دیگر سوالات قبلی مطرح می شود. سوالاتی که سریال پاسخی برای آنها ندارد.

در این میان می توان به جزئیات دیگری نیز اشاره کرد. مثل صحنه خواستگاری اردلان از باران در هایپر مارکت، چرا از قبل انگشتری در انگشت حلقه دست چپ باران وجود دارد؟ یا چرا داستان های فرعی اینقدر غیرمنطقی یا گلدار هستند؟ دیالوگ های امیر و شیلا را به خاطر بسپارید. هم در اردوی دانش آموزی و هم در کلاس زبان فرانسه.

هفت بازیگران زیادی هستند و همانطور که از ظاهرش مشخص است به دلیل لوکیشن های متنوع و طراحی صحنه های جذاب سریال پرهزینه ای بود. طبق اطلاعات منتشر شده، داستان به جزیره کیش و هندوراس نیز کشیده خواهد شد و بخشی از ماجرا را در این لوکیشن ها شاهد خواهیم بود. اما با در نظر گرفتن همه موارد ذکر شده، متاسفانه با اثری طرف هستیم که بسیار بی دقت و با اغماض ساخته شده و بنابراین نمی توان آن را خیلی جدی گرفت. داستان سریال خودش کامل و جذابه و این سریال میتونست خیلی بهتر از چیزی که الان هست بشه.

تحریریه مجله بازی یک گیمر