بهترین های سال 2023: برجسته ترین کره های پیله یکی از جذاب ترین لحظات امسال بود.



Cocoon می تواند یک بازی دشوار برای توصیف بدون دیدن آن در عمل باشد. این ماجراجویی پازل لذت بخش از یکی از ذهن های پشت پازل های کلاسیک دیگر مانند Limbo و Inside می آید که سطح بالای نبوغ آن را تا حدودی شگفت انگیز می کند. با وجود این، این یک بازی است که با ظرافت لایه‌های سختی خود را می‌افزاید و شما را به طور طبیعی به سمت راه‌حل‌ها سوق می‌دهد، بدون اینکه در مورد راهنمای خود خیلی صریح باشید، در حالی که به اندازه کافی در جهت درست فشار می‌آورید تا هر راه‌حلی احساس سودمندی و سودمندی کند. ایده اصلی Cocoon در استفاده از گوی های مختلف نهفته است که هر کدام حاوی دنیای منحصر به فردی هستند که می توانید به دلخواه وارد و خارج شوید. هنگامی که وارد شوید، وظیفه کاوش در یک منطقه کاملاً جدید با مجموعه پازل های موضوعی خود را دارید. با این حال، هنگام ترک یک جهان، می‌توانید گوی مربوط به آن را که به تازگی کاوش کرده‌اید، بر روی پشت خود حمل کنید و از توانایی ذاتی آن برای حرکت در جهان بزرگ‌تر استفاده کنید. این یک حلقه گیم پلی ساده برای درک زمانی است که در حال دستکاری دو دنیای مجزا هستید، اما زمانی که این تعداد به تدریج در طول زمان افزایش می یابد، بسیار پیچیده تر می شود.

هر یک از جهان‌های Coccon موضوع خاص خود را دارد، اما همچنین توانایی خاص خود را دارد که پس از شکست دادن رئیس مربوطه آن را باز می‌کنید. به عنوان مثال، اولین جهان نارنجی دارای پازل هایی است که در اطراف پلتفرم های نامرئی قرار دارند که تنها زمانی می توان از آنها عبور کرد که با قدرت خاصی مشاهده شوند. مدت کوتاهی پس از شکست دادن رئیس جهان، این قدرت به خارج از دنیایی که قبلاً در آن وجود داشت منتقل می شود، اکنون به شما این امکان را می دهد که در حالی که این دنیای خاص را بر روی پشت خود حمل می کنید، مسیرهای نامرئی قبلی را طی کنید. بعداً، دنیای دیگری به شما این توانایی را می دهد که وضعیت ستون های مبتنی بر آب را در اطراف خود تغییر دهید و آنها را از بلوک های مات به بلوک های مایع و قابل عبور تبدیل کنید که می توانند شما را به صورت عمودی به مناطق جدید سوق دهند.

بخوانید  بازی انحصاری نینتندو سوییچ Demon Slayer برای پیش خرید آماده شده است

از طریق این قدرت است که مرز بین آنچه در یک جهان وجود دارد و آنچه در همه جهان وجود دارد شروع به محو شدن می کند. متوجه می‌شوید که تغییر دادن این حالت در جهان می‌تواند وضعیت ستون‌ها را هم در داخل و هم در خارج از آن تغییر دهد، و شما را به چالش می‌کشد که از آن به درستی در یک جهان برای تأثیرگذاری بر دنیای بیرون استفاده کنید. همچنین در همین زمان بود که Cocoon شروع به معرفی مفاهیم بازگشتی کرد، جایی که می‌توانید به مناطق اثیری از دنیای بیرون وارد شوید که به کره‌ای که ممکن است بر روی پشت خود حمل می‌کنید حلقه بزنند، اساساً به شما امکان می‌دهد برای حل پازل‌های خاص تکرار کنید.

همه این لحظات روشن کوچک در خدمت یک سوم نهایی Cocoon هستند، جایی که قوانین تعیین شده خود را گسترش می دهد و از شما می خواهد که همه آنها را کنار هم بگذارید. در این مرحله، شما حوزه‌های مختلفی را کنترل می‌کنید که باید مرتباً برای پیشرفت در دنیای بیرون بین آنها جادوگری کنید. تا به حال، آنها این کار را به طور متمایز از یکدیگر انجام می دادند، اما پس از اینکه توانایی نهایی بازی را به دست آوردید، به سرعت می بینید که شکست منطق مشترک بین همه آنها برای حل یک مشکل چقدر آسان است. با یک سوئیچ شروع می شود که با کشیدن آن در جهان خارج فعال می شود، که یک پلت فرم را فعال می کند اما باید بعداً بدون کشش دوم دوباره فعال شود.

بخوانید  رونمایی از شخصیت ونوم برای DLC پس از عرضه‌ی Marvel’s Midnight Suns

مدتی طول می کشد، اما به زودی متوجه خواهید شد که یک شات می تواند از طریق ترکیبی از کره ها به سمت بالا پخش شود و به شما امکان می دهد آن را در عمیق ترین سطح در یک جهت خاص شلیک کنید تا از سطوح بازتابنده ای که در سطوح بالاتر ظاهر می شوند استفاده کنید. سطوح را همانطور که پرتابه از پورتال ها برای عبور به سمت بالا استفاده می کند. این درک آزاردهنده است، نه تنها به این دلیل که در ابتدا خیلی غیرممکن به نظر می رسد، بلکه به دلیل اینکه به خوبی به منطق فرضی شما در حین آشکار شدن پایبند است. نحوه گشاد شدن زمان بسته به عمق کره ای که در آن قرار دارید بلافاصله مشخص می کند که این راه حل را می توان برای معماهای حساس به زمان استفاده کرد، که طبیعتا مدت کوتاهی پس از این رویداد عادی می شوند.

دلیل این نیست که Cocoon با این محور اواخر بازی غافلگیر شود، بلکه این پتانسیل آنقدر متفکرانه در سرتاسر مورد آزار و اذیت قرار می گیرد که لحظه ای شکوه را از بین نمی برد. همیشه این نکته وجود دارد که هر یک از این دنیاها بیش از آنچه در ابتدا تصور می شد با یکدیگر ارتباط دارند، به خصوص زمانی که در اوایل با مناطقی روبرو می شوید که به نظر می رسد هدفی فوری برای هدف فعلی شما دارند. بازگشت به این مکان‌ها و در نهایت درک اهمیت آن‌ها، هر دنیای کوچکی را در بر می‌گیرد و به دور کامل می‌رسد و به هر گوشه و کناری احساس اهمیت می‌دهد که هر یک از مشاهدات قبلی شما را ارزشمند و غنی‌تر می‌کند. اینکه چگونه کوکون به طور مستمر از این ترکیب کره‌ها استفاده می‌کند، برای توصیف واضح و تجربه شخصی حتی پیچیده‌تر است، اما کافی است بگوییم، هر کدام مرا با تعجب در تلویزیون خود فریاد زدم، شوکه شدم که کوکون عمق خلق چیزی شبیه به تمسخر را داشت. راه حل های پیچیده در پارامترهای باریک طراحی شده ممکن است.

بخوانید  Granblue Fantasy: Relink نسخه کلکسیونی دوباره در آمازون ذخیره شد

این هنر وجود دارد که باعث شود بازیکن احساس نابغه بودن کند و در عین حال از تله پازل‌هایی که بسیار پیچیده‌تر از آن هستند اجتناب کند، اما Cocoon یکی از موارد نادری است که یافتن این تعادل بدون دردسر است. این یک بازی پازل فوق‌العاده مطمئن با یک حلقه منحصربه‌فرد است که به طور مداوم راه‌های جدیدی را برای گسترش مجموعه قوانین خود ارائه می‌کند، بدون اینکه از استقبال آن بیشتر بگذرد. مطمئناً در سال 2023 لحظات بسیار بزرگتر و سینمایی در بازی ها وجود داشته است، اما فراموش کردن لذت قدیمی حل یک معما در Cocoon برای من سخت خواهد بود.