بهترین فیلم‌های سم ریمی | ۱۴ اثر جذاب + امتیاز IMDB


وضعیت سینمای بلاک‌باستری و ابرقهرمانی امروز، چیزی شبیه‌به شرایط بازی‌های AAA صنعت گیم است؛ محصولاتی که بیشتر به Fast Foodهایی شباهت دارند که صرفا کپی/پیست می‌شوند تا به‌هر قیمتی مخاطبشان را سیر کنند. البته که بازی‌های AAA و فیلم‌های بلاک‌باستری/ابرقهرمانی هم دوران اوجی داشتند (هنوز هم تک و توک محصولات خوب بینشان وجود دارد). امروز می‌خواهیم سراغ یکی از آن کارگردان‌هایی برویم که آثارش در میان ساخته‌های فست‌فود شده‌ی سینمای پرخرج امروز، حکم قرمه‌سبزی و فسنجان را داشت و دارد. سم ریمی. صحبت از سینمای ابرقهرمانی شد، امروز درواقع سراغ شخصی می‌رویم که با فیلم‌های مرد عنکبوتی، نشان داد که این جنس از فیلم‌ها چه ظرفیت بالایی برای قصه‌گویی و کسب درآمد دارند. نمی‌دانم اگر سم ریمیِ سال ۲۰۰۱ می‌دانست این فیلم‌ها بیست و اندی سال بعد صرفا قرار است به ابزاری برای پر کردن جیب سران مارول و سونی بدل شوند، احتمالا در خلق آن سه‌گانه لعنتی‌اش تردید می‌کرد.

سینمای سم ریمی را چگونه به یاد میآوریم؟ از چرخش‌ها و رعشه‌های عجیب دوربین، قاب‌های نامتعارف، زوم‌های دیوانه‌وار به سمت چشم، مردگان اسلکتی متحرک که از دل گورها برمی‌خیزند، قهرمانی که تا سر حد مرگ از نظر جسم و روح به‌چالش کشیده می‌شود، دختران زیبایی که جیغ‌های بنفش سر می‌دهند و به‌خطر می‌افتند، طنز سیاه، بروس کمپبل و کلی مولفه‌ی دیگر. اکثرمان او را با فیلم‌های مرد-عنکبوتی می‌شناسیم؛ نکته اما اینجا است که او سال‌ها قبل از اسپایدرمن، با فیلم‌های «مرده شریر/Evil Dead» خودش را به‌عنوان یک فیلم‌ساز مولف تعریف کرد و هم خودش و هم فیلم‌هایش را به‌یکی از مهم‌ترین گوشه‌های ژانر ترس بدل کرد. در این مقاله همراهمان باشید که در آن قرار است به‌سراغ برترین فیلم‌های جناب سم ریمی برویم.


بهترین فیلم های سم ریمی

فیلم Crimewave از سم ریمی با بازی بروس کمپبل

۱۴- فیلم جریان جنایت

فیلم Crimewave

  • ژانر: کمدی سیاه، جنایی، ترسناک
  • کارگردان: سم ریمی
  • بازیگران: لوئیس لسر، پال.ال.اسمیت، بریون جیمز، بروس کمپبل
  • سال انتشار: ۱۹۸۵
  • میانگین امتیازات Crimewave در IMDB: ۵.۶

به‌دنبال موفقیت مالی قابل‌توجه فیلم The Evil Dead، ریمی و برادران کوئن سراغ پروژه‌ی Crimewave رفتند. اثری که فیلم‌نامه‌ آن به‌دست سم ریمی، جوئل کوئن و ایثن کوئن نوشته شده و سم ریمی را در قامت گارکردان خود می‌بیند. قصه فیلم پیرامون خاطرات یک قاتل قراردادی (هیتمن) می‌گردد که صاحب یک کارخانه تولید آژیرهای خطر را به‌قتل رسانده و حالا به اعدام محکوم شده است.

محصول جنایی، ترسناک و طنز سم ریمی که مراحل تولید نه‌چندان ساده‌ای را پشت سر گذاشت و آنچنان هم مورد توجه منتقدین قرار نگرفت، با بودجه‌ی دو و نیم میلیون دلاری ساخته شد و تنها پنج میلیون دلار فروش کرد؛ فیلمی که یک شکست در باکس‌آفیس به‌حساب می‌آید اما طی گذر زمان و به‌لطف مولفه‌های فیلم‌سازی آشنای سم ریمی، به‌مرور زمان توانست هواداران خاص خودش را پیدا کند. ریمی بعد از این فیلم، سراغ تولید دنباله‌ی «مرده شریر» رفت.


فیلم اُز باشکوه و قدرتمند از سم ریمی

۱۳- فیلم اُز باشکوه و قدرتمند

فیلم Oz the Great and Powerful

  • ژانر: فانتزی، ماجراجویی
  • کارگردان: سم ریمی
  • بازیگران: جیمز فرانکو، میشل ویلیامز، ریچل ویسز
  • سال انتشار: ۲۰۱۳
  • میانگین امتیازات Oz the Great and Powerful در IMDB: ۶.۳

«اُز باشکوه و قدرتمند» اثر سم ریمی، با هنرمندی جیمز فرانکو و آهنگسازی دنی الفمن فیلمی است که در سال ۲۰۱۳ میلادی و با بودجه‌ی ۲۱۵ میلیون دلار ساخته شد. فیلم درواقع یک پیش‌درآمد بر اثر سینمایی The Wizard of Oz به‌شمار می‌رود که در سال ۱۹۳۹ اکران شد و یکی از فیلم‌های مهم تاریخ سینما به‌شمار می‌رود.

فیلم «آُز باشکوه و قدرتمند» درواقع داستان به‌شهرت رسیدن (Origin Story) جادوگر اُز به‌شمار می‌رود؛ اُسکار دیگز که یک جادوگر خرده‌پا به‌شمار می‌رود، در آرزوی شهرت و مقام به‌سرزمین اُز پا می‌گذارد. غافل از اینکه در اُز هم قرار نیست اتفاقات آنطور که اسکار دیگز آرزویش را دارد، پیش برود چرا که او حالا باید با سه ساحره همکاری کرده تا نظم از دست رفته‌ی اُز را باز گردانند.

فیلم با بودجه‌ی ۲۱۵ میلیون ساخته شد و توانست ۴۹۳ میلیون دلار را در باکس آفیس به‌نام خود ثبت بکند. اثری که با کسب نمرات ۶.۳ و ۴۴ در آی‌ام‌دی‌بی و متاکریتیک از جمله فیلم‌های نه‌چندان تحسین‌شده سم ریمی به‌شمار می‌رود که به‌هر ضرب و زوری توانست از بدل شدن به یک شکست تجاری، نجات پیدا کند.


فیلم The Gift از سم ریمی

۱۲- فیلم هدیه

فیلم The Gift

  • ژانر: ترسناک، هیجانی، رازآلود
  • کارگردان: سم ریمی
  • بازیگران: کیت بلانشت، کیتی هولمز، کیانو ریوز
  • سال انتشار: ۲۰۰۰
  • میانگین امتیازات The Gift در IMDB: ۶.۷

«هدیه» محصول سال ۲۰۰۰ و به کارگردانی سم ریمی، اثری در ژانر ترس/هیجانی است که نام‌هایی برجسته همچون کیت بلانشت، کیانو ریوز و کیتی هلمز را در فهرست بازیگران خود می‌بیند. فیلم قصه‌ی تلاش اطرافیان جسیکا کینگ برای پیدا کردن این دختر گم‌شده را تعریف می‌کند. ماجرایی که از یک پرونده مفقودی و قتل، به‌جریاناتی ماورایی پیوند خورده و به‌یک قصه‌ی واقعا جالب تبدیل می‌شود.

فیلم با کسب نمرات ۶۲ و ۶.۷ به‌ترتیب در متاکریتیک و آی‌ام‌دی‌بی توانست به‌یکی دیگر از محصولات قابل قبول ریمی تبدیل شود. اثری که با ۱۰ میلیون دلار ساخته شد و توانست فروش ۴۴.۶ میلیون دلاری را در باکس‌آفیس ثبت کند و از منظر تجاری هم به‌یک محصول قابل قبول تبدیل شود.


استرنج کنترل جنازه‌اش را به دست می‌گیرد فیلم دکتر استرنج ۲

۱۱- فیلم دکتر استرنج‌: در مولتی‌ورس جنون

فیلم Doctor Strange in the Multiverse of Madness

  • ژانر: اکشن، درام
  • کارگردان: سم ریمی
  • بازیگران: بندیکت کامبربچ، الیزابت اولسن، ریچل مک آدامز، شوچیتل گومز
  • سال انتشار: ۲۰۱۶
  • میانگین امتیازات Doctor Strange in the Multiverse of Madness در IMDB: ۷.۵

«مولتی‌ورس جنون» جایی است که دیوانه‌بازی‌های سم ریمی با خل‌بازی‌ها و نقش‌آفرینی فیزیکی شگفت‌انگیز کامبربچ ترکیب می‌شود. نتیجه؟ مخلوقی که نه‌تنها چارچوب‌های کسالت‌آور و همیشگی آثار مارول را درهم می‌کشند، بلکه بالاخره محض رضای خدا شاهد اثری هستیم که از تمامی پتانسیل‌های بازیگری کامبربچ در دنیای سینمایی مارول استفاده می‌کند.

بخوانید  میراث سوپرمن لکس لوتر خود را در نیکلاس هولت می یابد - گزارش

به‌دنبال اتفاقات فیلم Spider-Man No Way Home و باز شدن دروازه‌‌های گیتی مرکب (دنیاهای موازی/مولتی‌ورس) واندا ماکسیمف در جست و جوی دنیایی است که در آن بتواند فرزندان خود را پیدا کرده و آن‌ها را بزرگ کند. این درحالی است که یک دختر با نام آمریکا چاوز وارد جهان دکتر استرنج می‌شود؛ دختری که می‌تواند به هر دنیایی که بخواهد، یک گذرگاه باز کرده و سفر کند اما نکته اینجا است که واندا این قابلیت آمریکا را می‌خواهد و برای به‌دست آوردنش حاضر است هر کاری بکند. حالا دکتر استرنج وارد قصه شده و برای محافظت از چاوز، وارد یک ماجراجویی بزرگ می‌شود.

بازگشت سم ریمی برای کارگردانی یک فیلم کامیک‌بوکی جدید پس از Spider-Man 3 به خلق اثری منجر شد که به‌لطف سبک خاصِ ریمی در روایت و فرم، از چارچوب‌های دائمی مارول فاصله می‌گرفت و تجربه‌ای نو از فیلم‌های مارول را تحویل می‌داد. اثری که آنقدرها هم به‌مزاج طرفداران و منتقدان خوش نیامد و در وبسایت IMDB نمره‌ی ۶.۹ را کسب کرد. استفاده‌ی سم ریمی از مولفه‌های خاص ترس بدنی/Body Horror باعث شده تا «در مولتی‌ورس جنون» برجسته‌ترین اجرای کامبربچ در دنیای سینمایی مارول را ببینیم؛ چرا که در جریان فیلم، کامبربچ از حداکثر پتانسیل‌های خود در اجراهای فیزیکی (که یکی از اصلی‌ترین شگردهای او به‌شمار می‌رود) بهره می‌برد.


فیلم سریع و مرده از سم ریمی

۱۰- فیلم سریع و مُرده

فیلم The Quick and the Dead

  • ژانر: اکشن، درام
  • کارگردان: سم ریمی
  • بازیگران: شارون استون، جین هکمن، راسل کرو، لئوناردو دی‌کاپریو
  • سال انتشار: ۱۹۹۸
  • میانگین امتیازات The Quick and the Dead در IMDB: ۶.۵

«سریع و مرده» یکی دیگر از فیلم‌هایی است که با وجود اینکه آنقدرها مورد توجه منتقدان قرار نگرفت اما به‌قدری مولفه‌های فیلم‌سازی‌ ریمی را در خود گنجانده بود که بازهم توانست هواداران بسیار زیادی را پیدا کرده و به‌یکی دیگر از ساخته‌های محبوب او بدل شود. اثری که صدالبته به‌لطف بهره‌گیری از هنرمندانی بسیار کاربلد همچون شارون استون، جین هکمن، راسل کرو و لئوناردو دیکاپریو، با گذر زمان و با درخشش بیشتر این بازیگران توانست خودش را به‌چشم سینما دوستان بیاورد و تحسین شود.

فیلم داستان یک بانوی هفت‌تیرکش را تعریف می‌کند که برای خون‌خواهی پدرش، پا به یک مسابقه دوئل می‌گذارد و همین تصمیمش، داستانی بسیار جالب را شکل می‌دهد. The Quick and the Dead با بودجه‌ی ۳۵ میلیونی ساخته شد و توانست فروش ۴۷ میلیون دلاری را تجربه کند.


فیلم یک نقشه ساده از سم ریمی

۹- فیلم یک نقشه ساده

فیلم A Simple Plan

  • ژانر: درام، نئو-نوآر
  • کارگردان: سم ریمی
  • بازیگران: بیل پکستون، بیلی باب ثورن‌تون، بریجت فوندا
  • سال انتشار: ۱۹۹۸
  • میانگین امتیازات A Simple Plan در IMDB: ۷.۵

فیلم A Simple Plan محصول سال ۱۹۹۸ به‌کارگردانی سم ریمی و نویسندگی اسکات.بی.اسمیت، اثری جنایی، هیجانی و نئو-نوآر است که یک فیلم اقتباسی از رمان A Simple Plan نوشته اسکات.بی.اسمت (نویسنده فیلم) به‌حساب می‌آید.

داستان فیلم در مورد سه مرد با نام‌های هنک، جیکوب و لو است که در روزی از روزهای خدا، لاشه‌ی هواپیمایی حاوی ۴.۴ میلیون دلار را پیدا می‌کنند. این سه مرد همراه‌با همسر هنک یعنی سارا، پول را برداشته و فلنگ را می‌بندند. آن‌ها یک مسیر بسیار طولانی را باید طی کنند تا پول را به‌مقصد برسانند اما نکته‌ی اصلی اینجا است که در زمان انتقال این محموله‌ی چهار میلیون دلاری، آن‌ها به یکدیگر شک کرده و اعتمادشان نسبت‌بهم را از دست می‌دهند؛ موضوعی که به دروغ، فریب و حتی قتل و اتفاقاتی بسیار عجیب می‌انجامد.

«یک نقشه ساده» از فیلم‌های بسیار جذاب سم ریمی است که توانست امتیاز ۸۲ و ۷.۵ را در متاکریتیک و IMDB از آن خود بکند. اثری که با بودجه‌ی ۱۷ میلیونی ساخته شد اما درنهایت به فروش ۱۶.۳ میلیون دلاری رضایت داد تا یک شکست مالی دیگر هم در کارنامه سم ریمی ثبت بشود.


فیلیم دارکمن از سم ریمی

۸- فیلم دارک‌من

فیلم Darkman

  • ژانر: اکشن، هیجانی، علمی-تخیلی
  • کارگردان: سم ریمی
  • بازیگران: لیام نیسون، فرانسیس مک‌دورمند، کالین فریلس
  • سال انتشار: ۱۹۹۸
  • میانگین امتیازات Darkman در IMDB: ۶.۴

دارکمن از ریمی‌ترین فیلم‌های سم ریمی است. فضای تاریک، قصه ابرقهرمانی (که بیشتر ضد-قهرمانانه است)، تم‌های رمانتیک، موزیک دنی الفمن و فیلم‌برداری‌های عجیب، جیغ‌های بنفش دختران زیبا و فیلم‌برداری رعشه‌آمیز؛ همه‌ی مولفه‌های ریمی در «دارکمن» بسیار سرحال و روی فرم به‌استقبال مخاطبشان می‌روند.

ریمی عاشق ابرقهرمان‌های تاریک و گوتیک است؛ او حتی چند ماهی می‌شود که اشتیاقش به‌ساخت یک فیلم بتمن را اعتراف کرد. حالا فکر کنید در سال ۱۹۹۸ که ریمی صرفا با ترس و طنز عجیب و غریبش در Evil Dead شناخته می‌شد، هیچ یک از آن سوپر-شرکت‌های بتمن و سوپرمن‌ساز زیر بار ریسک سپردن بتمن به یک کارگردان جوان و دیوانه مثل ریمی می‌رفت؟ همین موضوع باعث شد تا ریمی خودش دست به کار شود و ابرقهرمان مد نظرش را بسازد؛ دارکمن.

دارکمن محصول سال ۱۹۹۰ با هنرنمایی لیام نیسون و آهنگسازی دنی الفمن، درواقع ادای احترام سم ریمی به مخلوقات ژانر ترس دهه ۳۰ میلادی به‌حساب می‌آید. فیلم درباره‌ی دانشمندی با نام پایتون وست‌لیک است که راهی برای تولید «پوست مصنوعی» پیدا می‌کند. مدتی بعد اما پایتون به‌دست یک مشت خلافکار، شدیدا آسیب دیده و پوست او کاملا می‌سوزد. عمل جراحی برای درمان پایتون هم به‌خوبی جلو نمی‌رود و او در پایان نه‌تنها شرایط قبل را به‌دست نمی‌آورد، بلکه یک سری قدرت ابر-انسانی و مشکلات روانی گریبانش را می‌گیرنند. پایتون با تمام این مشکلات اما برای انتقام از افرادی که چنین بلایی را بر سرش آوردند، دوباره به خیابان‌ها برمی‌گردد و «دارکمن» متولد می‌شود.

دارکمن با امتیاز ۶۵ و ۶.۴ توانست رضایت نسبی تماشاگران و منتقدان را به‌دست آورد؛ اثری که با ۱۴ میلیون دلار ساخته شد اما در پایان فروش ۴۸.۴ میلیون دلاری را تجربه کرد.


اش ویلیامز روبه‌روی آیینه در مرده شریر ۲

۷- فیلم مرده شریر ۲

فیلم Evil Dead 2

  • ژانر: ترسناک، کمدی
  • کارگردان: سم ریمی
  • بازیگران: بروس کمپبل، سارا بری، دن هیکس
  • سال انتشار: ۱۹۸۷
  • میانگین امتیازات Evil Dead 2 در IMDB: ۷.۷
بخوانید  کریستوفر نولان کار ساخت فیلم بعدی خود را آغاز کرده است

بعد از شکست تجاری فیلم Crimewave، ریمی و کمپبل دوباره سراغ همان فیلمی رفتند که آن‌ها را به لیگ بزرگان پرتاب کرده بود؛ سری مرده شریر. دومین قسمت از فیلم‌های Evil Dead به‌کارگردانی سم ریمی، نویسندگی اسکات پیگل و هنرنمایی بروس کمپبل در نقش قهرمان قصه یعنی اش ویلیامز در سال ۱۹۸۷ اکران شد. این فیلم درواقع یک ریمیک/دنباله برای قسمت اول به‌شمار می‌رود که دوباره در آن شاهد پیکنیک رفتن اش و نامزدش در یک جنگل ترسناک هستیم؛ اش به‌محض اینکه یک فایل صوتی مربوط‌به باز-خوانی متن‌هایی کهن و عجیب را پخش می‌کند، حجم زیادی از شیاطین عجیب و غریب به‌سمت او روانه شده و ماجرای فیلم آغاز می‌شود.

از کمدی‌های سیاه و عجیب تا حرکات دیوانه‌وار دروبین و ترس‌های بدنی و ناگهانی، فیلم‌های مرده شریر مثل یک زمین بازی برای سم ریمی به‌حساب می‌آمدند که در آن‌ها، ریمی هرچه تکنیک و امضا در فیلم‌های قبل و بعد خود داشت را پیشکش تماشاگران می‌کند. فیلم با بودجه‌ی ۳ میلیون دلاری ساخته شد و در پایان توانست حدودا ۶ میلیون دلار را در باکس‌آفیس به‌نام خود بزند. اثری که توسط منتقدان و تماشاگران تحسین شد و نمرات ۷۲ و ۷.۷ را در متاکریتیک و IMDB کسب کرد.


توبی مگوایر در فیلم مرد عنکبوتی 3

۶- فیلم مرد عنکبوتی ۳

فیلم Spider-Man 3

  • ژانر: اکشن، درام، ابرقهرمانی
  • کارگردان: سم ریمی
  • بازیگران: توبی مگوایر، کریستن دانست، جیمز فرانکو
  • سال انتشار: ۲۰۰۷
  • میانگین امتیازات Spider-Man 3 در IMDB: ۶.۳

سومین و آخرین (شاید) ایستگاه از مرد عنکبوتی سم ریمی، قصه‌ای با محوریت انتقام و بخشایش را تعریف می‌کند. جایی که پیتر پارکر حالا یک بار دیگر با مسئله‌ی قتل عمو بن روبه‌رو می‌شود. قتلی که زندگی پیتر پارکر را برای همیشه تغییر داد. از آن طرف یک انگل فضایی به سطح کره زمین رسیده و پیتر را گرفتار نوعی عجیب از اعتیاد می‌کند. سیمبیوتِ سیاه که با زیر پا گذاشتن کدهای اخلاقی پیتر، قدرتی لذیذ و غیرقابل چشم‌پوشی را در اختیار قهرمان داستان قرار می‌دهد.

ریمی و تیمش با دو قسمت ابتدایی مرد عنکبوتی به‌اندازه‌ای انتظارات را بالا برده بودند که سومین قسمت با اینکه یک فیلم متوسط (در پایین‌ترین حالت) به‌حساب می‌آید اما بازهم تماشاگران و منتقدین را ناامید کرد؛ موضوعی که به‌دخالت مستقیم استودیو و ایجاد شدن تغییراتی بنیادین در ساختار فیلم برمی‌گردد که پرداختن به‌آن خودش سوژه یک مقاله جدا است. با تمامی این تفاسیر اما قسمت سوم بعد از فیلم اول و دوم که هر یک پیرامون قهرمان بودن و مسئولیت‌پذیری بحث می‌کرد، قصه‌ای موفق با تم بخشایش را تعریف کند؛ اثری که با بودجه ۲۵۸ میلیون دلار ساخته شد و در پایان با فروش ۸۹۵ میلیون دلاری خود، از پرسودترین ساخته‌های سونی در آن سال‌ها محسوب می‌شود.


تصویری از کریستین در فیلم من را به جهنم ببر

۵- فیلم من را به جهنم ببر

فیلم Drag Me to Hell

  • ژانر: ترسناک، هیجانی
  • کارگردان: سم ریمی
  • بازیگران: آلیسون لومن، جاستین لانگ، راث لیویه‌ر
  • سال انتشار: ۲۰۰۹
  • میانگین امتیازات Drag Me to Hell در IMDB: ۶.۶

«من را به جهنم ببر» یکی دیگر از فیلم‌های موفق ریمی است. اثری در ژانر ترس، هیجانی با المان‌های وحشت ماورای طبیعت که نویسندگی و کارگردانی آن را هم خود ریمی انجام داد. قصه‌ی فیلم پیرامون زندگی سخت کریستین براون می‌گردد؛ یک کارمند بانک که نه زندگی شخصی و نه زندگی کاری او، آنطور که باید پیش نمی‌رود و او شرایطی پر مملو از استرس را می‌گذارند. کریستین برای اثبات خود به رئیس‌اش و به‌رخ کشیدن این موضوع که او می‌تواند از پس تصمیم‌‌گیری‌های سخت بربیاید، وام یکی از متقاضیان بانک را تمدید نمی‌کند. آن متقاضی با نام خانم گانوش که از قضا یک راهبه است، کریستین را نفرین کرده و زندگی او را به‌معنی کلمه، به جهنم تبدیل می‌‌کند!

فیلم Drag Me to Hell که با بودجه‌ی ۳۰ میلیون دلاری ساخته شده بود، درنهایت فروش ۹۰.۸ میلیون دلاری را تجربه کرد و به‌یک محصول کاملا موفق بدل شد؛ مخصوصا که اثر با نمره ۸۳ در متاکریتیک و ۶.۶ در IMDB، از دید منتقدین و تماشاگران نیز یک اثر موفق به‌شمار می‌رود.


اش ویلیامز تفنگ در دست از فیلم ارتش تاریکی

۴- فیلم ارتش تاریکی

فیلم Army of Darkness

  • ژانر: دارک فانتزی، ترسناک، کمدی
  • کارگردان: سم ریمی
  • بازیگران: بروس کمپبل، امپث دیویدتز، مارکوس گیلبرت
  • سال انتشار: ۱۹۹۳
  • میانگین امتیازات Army of Darkness در IMDB: ۷.۴

«ارتش تاریکی» فیلم کمدی، فانتزی تاریک و ترسناک سم ریمی با هنرنمایی بروس کمپبل و همراهی اشخاصی همچون بیل پوپ در راس گروه فیلم‌برداری و باب موراوسکی به‌عنوان تدوین‌گر، درواقع سومین قسمت از فیلم‌های «مرده شریر» به‌حساب می‌آید. در این قسمت اما قهرمان قصه که اش ویلیامز باشد، به‌دوره‌ای خاص از قرون وسطی پرتاب شده و برای بازگشت به‌زمان حال باید ارتشی از سربازان نامیرا (Undead) را شکست بدهد!

فیلم با بودجه‌ی ۱۱ میلیون دلاری ساخته شد و توانست فروش ۲۱.۵ میلیونی را تجربه کند. از منظر فرم و محتوا هم احتمالا خودتان می‌توانید حدس بزنید که با یکی دیگر از فیلم‌های تمام عیار سم ریمی طرف هستیم. ترکیب مولفه‌هایی همچون سفر در زمان با آن جنس از جنون همیشگی کارگردان در خلق تجربیات بصری و ترسناک همراه‌با چاشنی کمدی، باعث می‌شوند تا تماشای «ارتش تاریکی» و سایر فیلم‌های مرده شریر حتی در همین سال ۲۰۲۳ هم بسیار جذاب و تماشایی باشد.


گرین گابلین با بازی ویلم دفو در حال مبارزه با مرد عنکبوتی با بازی توبی مگوایر در فیلم Spider-Man

۳- فیلم مرد عنکبوتی

فیلم Spider-Man

  • ژانر: اکشن، درام، ابر-قهرمانی
  • کارگردان: سم ریمی
  • بازیگران: توبی مگوایر، ویلم دفو، کریستن دانست
  • سال انتشار: ۲۰۰۲
  • میانگین امتیازات Spider-Man در IMDB: ۷.۴

درحالی که ریمی با عشق به ابرقهرمان‌ها/ضد-قهرمان‌های تاریک، خسته و گوتیک شناخته می‌شد، به‌ناگهان در قامت سکان‌دار یکی از مهم‌ترین پروژ‌ه‌های دهه‌ی ۲۰۰۰ میلادی معرفی شد. مارول و سونی که سالیان سال به‌دنبال کارگردان و کادری مناسب جهت ساخت فیلم مرد عنکبوتی بودند اما، بعد از خروج جیمز کامرون که برای مدتی کارگردان این پروژه به حساب می‌آمد، سم ریمی را به‌عنوان کارگردان فیلم مرد عنکبوتی معرفی کردند. حتی خود ریمی هم انتظار چنین موضوعی را نداشت؛ او صرفا در جلسه‌ی مصاحبه و ایده‌پردازی سونی و مارول حاضر شد، از شور و اشتیاق دیوانه‌وارش برای این پیتر پارکر/اسپایدرمن حرف زد و جلسه به پایان رسید. غافل از اینکه جنس شناسان مارول و سونی در همان جلسه بود که فهمیدند یک شاه ماهی به تورشان خورده است.

بخوانید  کارگردان Deadpool نقشه های نهایی فیلم Bordlands را تکمیل می کند

هیچکس زیر بار نمی‌رفت مردی که با فیلم‌های مستقل ترسناک و عجیب غریبش حالا رهبر یک پروژه بسیار مهم و پرخرج شده است؛ بعدها هم مشخص شد که توبی مگوایرِ کم‌تر شناخته شده در رقابت با افرادی همچون لئوناردو دیکاپریو توانست نقش اسپایدرمن را از آن خود کند تا تردید هواداران نسبت‌به موفقیت پروژه بیشتر هم بشود. در پایان اما، «مرد عنکبوتی» سم ریمی نه‌تنها یک فیلم عالی و کاملا موفق، بلکه به یک اتفاق مهم در فرهنگ عامه‌ی دهه ۲۰۰۰ میلادی بدل شد. تکیه زدن ریمی به‌استفاده حداقلی از جلوه‌های ویژه درکنار جلوه‌های بصری که از دل فیلم‌های مرده شریر به اسپایدرمن آمده بودند، درکنار رنگ‌بندی‌های چشم‌نواز، اکشن‌های عالی و موسیقی خارق‌العاده دنی الفمن فیلمی تمام‌نشدنی را خلق کردند.

اسپایدرمن با امتیاز ۷۳ در متاکریتیک، نمره ۷.۴ در IMDB و فروش ۸۲۵ میلیون دلاری آن هم از بودجه ۱۳۹ میلیونی خود، نه‌تنها هر محصول ناموفقی که ریمی تا قبل از آن ساخته بود را به‌باد فراموشی سپرد، بلکه او را به‌یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های سونی و مارول تبدیل کرد.


سم ریمی و بروس کمبل پشت صحنه فیلم مرده شریر یا شیطان مرده

۲- فیلم مُرده شریر

فیلم The Evil Dead

  • ژانر: ترسناک، کمدی
  • کارگردان: سم ریمی
  • بازیگران: بروس کمپبل، الن سندویس، ریچارد دِ مانینکور
  • سال انتشار: ۲۹۸۳
  • میانگین امتیازات The Evil Dead در IMDB: ۷.۴

«مرده شریر» اولین تجربه سم ریمی در قامت یک کارگردان است. او که تنها ۲۲ سال سن داشت، با Evil Dead عشق و شورش به‌سینما و فیلم‌سازی را روی پرده‌های نقره‌ای زنده کرد. اثری که در زمان تماشا و دیدن آن حجم از وسواس و اشتیاقی که تیم تولید فیلم برای ژانر وحشت به‌کار بسته بودند، خود به خود لبخند را بر لب تماشاگر می‌آورد. فیلم اما آنقدر عجیب غریب و ترسناک است گاهی وارد حوزه طنز سیاه هم می‌شود و از شدت عجیب بودنش احتمالا بارها خنده‌تان بگیرد.

فیلم Evil Dead درواقع با کادر حدودا ۲۰ نفره‌اش تولید شد. تیمی که ۱۳ نفر از آن‌ها مدت زمان بسیار زیادی را در یک کلبه چوبی در و داغان می‌گذراندند و تا مدت‌ها هم نمی‌توانستند به حمام بروند. گفته می‌شود که در روزهای پایانی فیلم‌برداری آن‌ها مجبور بودند تا چیزهایی مثل چوب و مبل‌ها را بسوزانند تا کمی گرم بشوند.

ریمی همراه‌با دوستان خود از جمله بروس کمپبل قبل از ساخت این فیلم، یک فیلم کوتاه با نام Within the Woods را تولید کرد تا آن را به سرمایه‌گذاران نشان بدهد و در صورت علاقه‌ی طرف سرمایه‌گذار، کمک هزینه تولید اویل دد را به‌دست بیاورد. در پایان آن‌ها موفق می‌شوند مبلغ ۹۰ هزار دلار را به‌عنوان بودجه‌ی آغازین این پروژه از آن خود کنند. در ادامه بودجه‌ی فیلم تا ۳۷۵ هزار دلار افزایش داشت که پس از اکران و تجربه‌ی فروش ۲۹.۴ میلیون دلاری در باکس‌آفیس، تمام بودجه‌ی فیلم در یک چشم برهم زدن جبران شد.

مرده شریر درباره‌ی اش ویلیامز با هنرنمایی بروس کمپبل (عضو جدا نشدنی تمام فیلم‌های سم ریمی) و دوستان او است که یک روز تصمیم می‌گیرند تا در یک کابین چوبی در یک جنگل، به‌تعطیلات بروند و خوش بگذرانند غافل از اینکه بدانند حضورشان در آن کلبه چوبی، یک مشت نیروی اهریمنی عجیب را بیدار کرده است! فیلم با کسب نمره‌ی ۷۱ در متاکریتیک و ۷.۴ در IMDB از منظر فنی هم به‌یک محصول موفق بدل شد. به‌عبارتی دیگر، سم ریمی با اولین فیلم بلند خود یکی از آن کلاسیک‌های به‌یاد ماندنی ژانر ترس را خلق کرده بود.


توبی مگوایر در فیلم مرد عنکبوتی 2

۱- فیلم مرد عنکبوتی ۲

فیلم Spider-Man 2

  • ژانر: اکشن، درام، ابر-قهرمانی
  • کارگردان: سم ریمی
  • بازیگران: توبی مگوایر، آلفرد مولینا، کریستن دانست
  • سال انتشار: ۲۰۰۴
  • میانگین امتیازات Spider-Man 2 در IMDB: ۷.۴

بعد از اسپایدرمن ۱، نمرات بالا و فروش عجیب و غریبش، ریمی می‌دانست که انتظارات از اسپایدرمن ۲ بسیار بالا است. احتمالا می‌دانست همانقدر که با قدرت زیاد مسئولیت زیاد می‌آید، یک فیلم فوق‌العاده هم انتظارات بالای هواداران را به‌همراه دارد!

تا به‌امروز به‌اندازه‌ای از مرد عنکبوتی ۲ صحبت و این فیلم تحسین شده که واقعا مورد خاصی به‌ذهنم نمی‌رسد تا در این بخش بنویسم. فیلمی که بعد از سالیان سال، هرگز قدیمی نشده و هنوز هم می‌توان تاثیرات آن را در فیلم‌های مختلف به‌خصوص آثار ژانر ابرقهرمانی دید و هنوز هم خیلی‌ها آن را بهترین فیلم ژانر ابرقهرمانی به‌شمار می‌آورند. اثری که می‌توان آن را شاهکار سم ریمی دانست.

اسپایدرمن ۲ ورای اکشن‌های فوق‌العاده و ساختار معرکه‌ی فرمی و محتوایی که داشت، به‌شکلی استادانه توانست زندگی پرتلاطم انسانی که پشت ماسک مرد عنکبوتی نفس می‌کشد را نمایش بدهد و آنچه که مرد عنکبوتی را به‌شخصیتی محبوب مابین مخاطبان بدل کرده بود را به‌زبان سینما ترجمه کند. فیلم با کسب نمره‌ی ۸۳ در متاکریتیک و امتیاز ۷.۴ در IMDB عملکرد فنی بسیار خوب و با فروش ۷۸۹ میلیون دلاری (از بودجه ۲۰۰ میلیونی) توانست یک عملکرد تجاری عالی را هم به‌ثبت برساند.


پرسش‌های متداول

۱- بهترین فیلم های سم ریمی کدامند؟

از میان بهترین فیلم های سمی ریمی می‌توان به فیلم مرده شریر، سه گانه مرد عنکبوتی و فیلم ارتش تاریکی اشاره کرد.

۲- فیلم جدید سم ریمی کدام است؟

جدیدترین فیلم سم ریمی فیلم دکتر استرنج ۲ است که در سال ۲۰۲۲ ساخته شده است.