بررسی مشخصات پردازنده گرافیکی Navi 32 در به‌روزرسانی نرم‌افزار AMD ROCm

ROCM نرم افزار اختصاصی AMD به محققان امکان دسترسی به شتاب دهنده های غریزی حیاتی AMD را می دهد آنها را برای استفاده در تحقیقات علمی خود فراهم می کند. سکو Radeon ROCm بر اساس قابلیت حمل موجود ساخته شده است که از چندین محیط در چندین شتاب دهنده و معماری پشتیبانی می کند. از آنچه تاکنون در مورد معماری RDNA3 می دانیم، این بدان معناست که تراشه کامل Navi 32 دارای 3840 پردازنده جریانی خواهد بود، در حالی که Navi 33 دارای 2048 پردازنده جریانی خواهد بود.

اما مهم ترین سوال این است که از کدام یک از تراشه های Navi 32 و Navi 33 مدل های سری Radeon دقیقا استفاده خواهد شد. کارت های گرافیک دسکتاپ سری Radeon RX 7900 منحصراً از تراشه های Navi 31 و Radeon RX 7800 series Navi 32 May استفاده می کنند. دفتر و لپ تاپ RX 7900M برای استفاده.

بنابراین از شایعاتی که در ماه آگوست منتشر شد، چیز زیادی تغییر نکرده است و به ویژه مشخصات اعلام شده توسط Angstronomics بسیار دقیق بوده است. تنها تغییری که باید در لیست مشخصات فنی این سری ایجاد کنیم، سرعت حافظه گرافیکی بالاتر و پشتیبانی از PCIe Gen4 است. درجا این PCIe Gen5 است.

در همین حال، انتظار می رود AMD در CES 2023 بیشتر در مورد Navi 32 صحبت کند. تراشه های سری Radeon RX 7000M و لپ تاپ های جدید مبتنی بر پردازنده های گرافیکی Ryzen 7000 احتمالا در این برنامه رونمایی خواهند شد.

با اشاره به تعداد هسته های گرافیکی Navi 32

اخیراً شایعه شده بود که پردازنده گرافیکی Navi 32 به جای 32 CPU که قبلاً ذکر شد، 30 هسته Workgroup دارد. این بدان معناست که تعداد واحدهای CU یا واحدهای محاسباتی GPU به جای 64 عدد 60 خواهد بود. اکنون توسعه دهندگان نرم افزار ROCm AMD در فایلی به نام performance.hpp دقیقا به این عدد اشاره کرده است.

بخوانید  احتمالا تنها نسخه های 6 و 8 هسته ای تراشه های سه بعدی Ryzen 7000 منتشر خواهد شد.
شایعات اخیرا به تعداد هسته های کمتری برای پردازنده گرافیکی Navi 32 اشاره کرده اند مطرح شد، حالا به طور غیر مستقیم توسط AMD تایید شد