بازیگران معروفی که در صداگذاری انیمیشن شرکت کردند


آیا می‌دانستید هنرمندانی مشهوری مثل مارتین اسکورسیزی، تام هنکس، رابرت دنیرو، رابین ویلیامز، اسکارلت جوهانسون و بسیاری دیگر تجربه صداپیشگی انیمیشن را داشته‌اند و جای شخصیت‌های محبوب محبوب صداپیشگی کرده‌اند؟ در این مقاله و ویدیو قرار است به معرفی چند بازیگر و هنرمند شناخته شده بپردازیم که اجراهای آن‌ها در انیمیشن‌ها مورد توجه بسیاری از منتقدان و تماشاگران قرار گرفته و با تحسین آن‌ها مواجه شده‌اند.

به عقیده بسیاری کار صداپیشگی انیمیشن، کار بسیار سخت و حساسی است که هر شخصی نمی‌تواند از پس این موضوع بر بیاید. دلیل این موضوع هم این است که شخصی که صداپیشگی یک شخصیت را بر عهده می‌گیرد، باید کاری کند که کاراکتر در نگاه بیننده یک شخصیت زنده و واقعی به چشم بیاید. برای این موضوع اصولا صداپیشگانی تربیت و آموزش داده می‌شود که تخصص آن‌ها درواقع صداپیشگی است. اما در سال‌های اخیر شاهد حضور بازیگران سرشناس در عرصه صداپیشگی هستیم.

برای حمایت از یک گیمر لطفا ویدیو را در یوتیوب تماشا کنید

شخصیت وودی در کاور انیمیشن toy story 4

تام هنکس و تیم آلن با صداپیشگی در انیمیشن Toy Story سهم زیادی در موفقیت پیکسار داشتند

جدای از توانایی که بازیگران ممکن است برای انجام این کار داشته باشند، حضور آن‌ها در یک پروژه باعث می‌شود تا اسم و شهرت آن‌ها به انیمیشن منتقل شود و مخاطبان بیشتری را برای تماشا یک انیمیشن به سینما بکشاند. البته همه این تلاش‌ها موفق نبوده یا بسیاری از آن‌ها تلاش‌هایی فراموش شدنی لقب گرفته‌اند. اما بازیگرانی هم بوده‌اند که توانسته‌اند نظر منتقدان و تماشاگران را جلب کنند و کارهای به‌یاد ماندنی را ثبت کنند.

حالا زمانی‌که صحبت از صداپیشگی یک بازیگر معروف در یک انیمیشن می‌شود، به‌صورت ارادی ذهن ما به سمت سری Toy Story و تام هنکس می‌رود. هنکس صداپیشگی وودی (Woody)، کابوی محبوب مجموعه داستان اسباب بازی رو اجرا بر عهده داشته و سهم زیادی در موفقیت این انیمیشن‌ها و حتی پیکسار داشته است. هنکس در تمامی قسمت‌های انیمیشن Toy Story صداپیشگی وودی را انجام داده و درکنار تیم آلن، صداپیشه باز لایتیر به‌عنوان جذاب‌ترین صداپیشگی‌های تاریخ انیمیشن یاد می‌شود که از آن‌ها به‌عنوان یکی از بهترین زوج‌های سینما یاد می‌شود.

وودی و باز لایتیر در حال تماشا شهربازی در انیمیشن Toy Story 4

عملکرد زوج هنکس و آلن نقش مهمی در شکل‌گیری آینده پیکسار داشت و عملکرد تام هنکس تقریبا باعث شد تا پیکسار در بیشتر انیمیشن‌های خودش به سراغ بازیگران برجسته و شناخته شده برود. به‌طور مثال می‌توان به جان گودمن و بیلی کریستال در انیمیشن Monsters, Inc اشاره کرد که بسیاری آن‌ها را با زوج هنکس و آلن در انیمیشن Toy Story مقایسه می‌کنند. حتی در انیمیشن Toy Story 4 شاهد حضور کیانو ریوز و جردن پیل یا در انیمیشن Toy Story 3 شاهد حضور مایکل کیتون بودیم.

پیکسار همچنین در سری انیمیشن Cars با اوون ویلسون، در انیمیشن A Bug’s Life با کوین اسپیسی، در انیمیشن Finding Nemo با ویلم دفو و الن دی‌جنرس، در انیمیشن The Incredibles با ساموئل ال جکسون، در انیمیشن Up با کریستوفر پلامر، در انیمیشن WALL-E با سیگورنی ویور، در انیمیشن Ratatouille با ویل آرنت، در انیمیشن Inside Out با بیل هیدر، در انیمیشن Onward با کریس پرت و تام هالند و در انیمیشن Soul با جیمی فاکس همکاری کرده‌اند.

باز لایتیر و دوستش با لباس فضایی در انیمیشن Lightyear

جانی دپ در همکاری دوباره با گور وربینسکی نقش زیادی در موفقیت انیمیشن Rango داشته است

همچنین پیکسار اخیرا در انیمیشن Turning Red با ساندرا اوه و در انیمیشن Lightyear با کریس ایوانز و تایکا وایتیتی همکاری کرده است. البته وقتی صحبت از حضور صداپیشگان مشهور در انیمیشن‌ها می‌شود، تنها نباید به پیکسار اشاره کنیم. به‌طور مثال گور وربینسکی پس از سه‌گانه دزدان دریایی کارائیب به سراغ کارگردانی انیمیشن Rango رفت و بدون شک بخش زیادی از موفقیت این انیمیشن را باید به پای عملکرد بسیار درخشان جانی دپ بنویسیم که صداپیشگی رنگو را انجام داده بود.

بخوانید  گزارش فروش سینماها در پاییز 1402

انیمیشن Rango هم جایزه اسکار بهترین انیمیشن را گرفت و همچنین به‌عنوان یکی از بهترین انیمیشن‌هایی یاد می‌شود که متعلق به دیزنی یا پیکسار نیست. البته جانی دپ قبلا هم در انیمیشن Corpse Bride درکنار هلنا بونهام کارتر عملکرد چشمگیری داشت که بدون شک یکی از کارهای خاطره‌انگیز او در همکاری با تیم برتون است. با اینکه پیکسار همیشه به همکاری با ستارگان شناخته می‌شود، اما استودیو انیمیشن‌سازی والت دیزنی نیز در این مورد فعالیت چشمگیری داشته است.

جانی دپ در نقش رنگو در انیمیشن Rango

رابین ویلیامز فقید در انیمیشن Aladdin یکی دیگر از برجسته‌‌ترین صداپیشگی‌های تاریخ سینما است که بدون شک بسیاری از ما خاطره زیادی با اون داریم. رابین ویلیامز صداپیشگی شخصیت جنی را بر عهده داشت و عملکردش به قدری خوب بود که روی بازی ویل اسمیت در نقش جنی تو فیلم Aladdin تاثیر زیادی گذاشته بود. جرمی آیرونز در انیمیشن The Lion King یکی دیگه از صداپیشگی‌های فوق‌العاده و فراموش نشدنی سینما است.

آیرونز صداپیشگی شخصیت شرور اسکار (Scar) را برعهده داشت. آیرونز کاری کرد که اسکار به شخصیتی بسیار شرور و ترسناکی تبدیل تماشاگر ازش متنفر شود که در نسخه لایو اکشن شیر شاه بیشتر تونستیم ببینیم که چقدر کار آیرونز در انیمیشن آن بی‌نظیر بود. البته در انیمیشن شیر شاه نباید از عملکرد درخشان جیمز ارل جونز و روان اتکینسون هم گذشت. در انیمیشن Mulan نیز شاهد حضور مینگ نا ون، ادی مورفی و بی‌دی وانگ بودیم. البته این موضوع صرفا مختص به انیمیشن‌های کلاسیک دیزنی نیست.

اسکار و سیمبا در انیمیشن شیر شاه

عملکرد درخشان آنتونیو باندراس در نقش گربه چکمه پوش در انیمیشن‌های Shrek باعث ساخت انیمیشن مستقل این شخصیت شد

از جمله این نقش‌آفرینی‌ها می‌توان به جیسون بیتمن، ادریس البا و جی‌کی سیمونز در انیمیشن Zootopia، دواین جانسون و نیکول شرزینگر در انیمیشن Moana، آکوافیناو ساندرا اوه در انیمیشن Raya and the Last Dragon، جان سی ریلی در انیمیشن Wreck-It Ralph و جاش گد، کریستن بل و جاناتان گروف در انیمیشن Frozen اشاره کرد. همچنین دیزنی اخیرا با جیک جیلنهال در انیمیشن Strange World همکاری کرده است که باید نتیجه آن را مشاهده کرد.

انیمیشن Shrek یکی از پر ستاره‌ترین انیمیشن‌های زمان خودش بود. از صداپیشگی مایک مایرز در نقش شرک گرفته تا کامرون دیاز در نقش شاهدخت فیونا در این انیمیشن شاهد بودیم، اما بدون شک عملکرد ادی مورفی در نقش دانکی یکی از ارکان اصلی محبوبیت و شهرت انیمیشن شرکت در آن زمان بوده است. شخصیت دانکی درواقع بهترین دوست شرک است و سازندگان نیاز داشتند تا شخصیتی را خلق کنند که به رقیب خود شرک هم تبدیل شود که ادی مورفی توانست از پس این کار به خوبی بر بیاید.

شرک توضیح می‌دهد که دیوها مثل پیاز هستند انیمیشن شرک

در انیمیشن Shrek 2 شاهد حضور درخشان آنتونیو باندراس در نقش گربه چکمه پوش بودیم. این شخصیت نه‌تنها خیلی سریع به شخصیت بسیار محبوبی تبدیل شد، بلکه به رقیبی سر سخت برای شرکت و دانکی هم تبدیل شد. این محبوبیت انقدر ادامه داشت تا انیمیشن Puss in Boots تولید شد و حالا گربه چکمه پوش و آنتونیو باندراس قرار است در انیمیشن Puss in Boots 2 بازگردنند و باید دید آیا این شخصیت محبوب صاحب یک سه‌گانه خواهد شد یا نه.

البته دیگر آثار انیمیشن‌های دریم‌ورکس نیز دارای بازیگران شناخته شده‌ای هستند که از جمله آن می‌توان به جونا هیل و کریستن ویگ در انیمیشن How to Train Your Dragon، بن استیلر، کریس راک، ساشا بارون کوهن و دیوید شویمر در انیمیشن Madagascar، جک بلک، جکی چان، سث روگن و آنجلینا جولی در انیمیشن Kung Fu Panda، جاستین تیمبرلیک در انیمیشن Trolls، ستارگانی چون نیکلاس کیج، اما استون و رایان رینولدز در انیمیشن Croods، ویل فرل و برد پیت در انیمیشن Megamind، بندیکت کامبربچ در انیمیشن Penguins of Madagascar و جیک جیلنهال در انیمیشن Spirit Untamed اشاره کرد.

بخوانید  Sea of ​​Thieves با استقبال خوب کاربران پلی استیشن 5 مواجه شده است

انیمیشن Puss in Boots

شاید خبر نداشته باشید که مارتین اسکورسیزی و رابرت دنیرو در انیمیشن Shark Tale حضور داشته‌اند

همچنین جیک جیلنهال قرار است در انیمیشن Strange World به صداپیشگی شخصیت اصلی بپردازد. در بین این بازیگران بدون شک اجراهای خوبی مثل جک بلک در نقش پاندا کونگوکار را هم شاهد بودیم که هر یک از این بازیگران نقش زیادی در موفقیت انیمیشن‌های خود داشته‌اند. ایلومینیشن دیگر استودیو انیمیشن‌سازی یونیورسال است که سابقه درخشانی در استفاده از بازیگران سرشناس و تبلیغ آثار خود با آن‌ها دارد که از این راه توانسته به موفقیت‌های زیادی دست پیدا کند.

عمده موفقیت این موضوع را باید به‌نام استیو کارل برای ایفای نقش گرو در انیمیشن Despicable Me و مینیون‌ها نوشت که توانسته شخصیتی به یادماندنی و شرور را خلق کند. گرو شاید شهرتش به اندازه خود مینیون‌ها نباشد، اما او درواقع به‌عنوان شخصی یاد می‌شود که باعث جذابیت بیشتر مینیون‌ها و دلیل اصلی خرابکاری آن‌ها شده است. در انیمیشن The Secret Life of Pets نیز شاهد حضور لوئیس سی‌کی و کوین هارت، دنی دویتو،‌ تیلور سویفت و زک افران در انیمیشن The Lorax و جیمز مارسدن و کیلی کوئوکو در انیمیشن Hop بودیم.

اش در حال اجرای موسیقی در انیمیشن Sing 2

همچنین بندیکت کامبربچ عملکرد جذابی در نقش گرینچ در انیمیشن The Grinch داشته است. در این بین انیمیشن Sing بدون شک پر ستاره‌ترین انیمیشنن ایلومینیشن تا به امروز است. در این انیمیشن‌ شاهد حضور صداپیشگانی چون متیو مک‌کانهی، ریس ویترسپون، ست مک‌فارلن و جان سی ریلی در انیمیشن Sing و هالزی و بونو در انیمیشن Sing 2 بودیم، اما بدون شک درخشان‌ترین عملکرد به اسکارلت جوهانسون تعلق دارد که صداپیشگی اش را بر عهده داشت.

شخصیت اش به‌لطف اجرای درخشان اسکارلت جوهانسون توانسته به یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های هر دو قسمت انیمیشن Sing تبدیل شود، اما جوهانسون قبلا هم سابقه حضور در انیمیشن Isle of Dogs به کارگردانی وس اندرسون داشته است. همچنین شاید خبر نداشته باشید که رابرت دنیرو در انیمیشن Shark Tale نقش داشته است. حتی شاید جالبه بدانید که در انیمیشن Shark Tale مارتین اسکورسیزی، کارگردان برجسته سینما هم حضور داشته که صداپیشگی یک ماهی بادکنکی را بر عهده داشته است.

گرو و مینیون ها در پوستر انیمیشن Despicable Me 3

بسیاری جوکر نسخه مارک همیل را بهترین نسخه این شخصیت می‌دانند

این انیمیشن البته صداپیشگان مشهور دیگری مثل ویل اسمیت، جک بلک، آنجلینا جولی و رنی زلوگر را نیز داشته است. در انیمیشن‌های لایکا نیز شاهد حضور بازیگران مشهوی مثل متیو مک‌کانهی، رونی مارا و شارلیز ترون در انیمیشن Kubo and the Two Strings و هیو جکمن در انیمیشن Missing Link بودیم، اما بدون شک بهترین عملکرد به داکوتا فانینگ در نقش کارولاین در انیمیشن Coraline شاهد بودیم که صداپیشگی محبوب‌ترین شخصیت انیمیشن‌های استاپ موشن لایکا را بر عهده داشته است.

اگرچه بسیاری از صداپیشگان این فهرست شامل افرادی هستند که در آثار سینمایی فعالیت کرده‌اند، اما در دنیای تلویزیون هم شاهد اجراهای کم نظیری توسط بازیگران شناخته شده هستیم. مارک همیل که بیشتر برای بازی در نقش لوک اسکای‌واکر در دنیای جنگ ستارگان شناخته می‌شود، صداپیشگی جوکر را در سریال Batman: The Animated Series بر عهده داشت. عملکرد همیل به‌حدی درخشان و فوق‌العاده بود که نحوه حرف زدن و خندیدن او در نقش جوکر باعث شد تا بسیاری آن را صدا و خنده اصلی جوکر بدانند.

جوکر و مارک همیل

محبوبیت همیل در نقش جوکر به‌حدی بالا رفت که بسیاری اعتقاد دارند که او بهترین جوکر تاریخ است که البته شاید خیلی به مذاق طرفداران هیث لجر فقید و واکین فینیکس خوش نیاید. در هر حال حضور همیل در نقش جوکر در انیمیشن‌های مختلف بتمن باعث شد تا راک‌استدی به فکر استخدام همیل برای صداپیشگی جوکر در سه‌گانه بازی Batman: Arkham بیفتد و بسیاری آن را یکی از بهترین اجراهای دنیای بازی‌های ویدیویی می‌دانند.

بخوانید  Call Of Duty: MW3's True Legends Event -- Start Date And How To Unlock Rewards

ویل آرنت بیشتر برای بازی در سریال کمدی Arrested Development شناخته می‌شود و در گذشته سابقه صداپیشگی در انیمیشن Ratatouille را داشته است، اما عمده شهرت او برای صداپیشگی شخصیت بوجک هورسمن در سریال BoJack Horseman است که بدون هیچ شکی یکی از بهترین اجراهای تاریخ تلویزیون است. آرنت نه‌تنها توانسته یک اسب انسان‌نما را که بازیگر سابق سیتکام است، در این سریال انیمیشنی نتفلیکس به تصویر بکشد، بلکه شاید اگر درخشش و عملکرد بی‌نظیر آرنت نبود، شاید انیمیشن BoJack Horseman مثل امروز به اثری ستایش شده و محبوب تبدیل نمی‌شود.

بوجک هورسمن در فصل ششم سریال BoJack Horseman

ویل آرنت با اجرای موفقش در نقش بتمن در انیمیشن The Lego Movie باعث ساخت انیمیشن مستقل نسخه لگویی شوالیه تاریکی شد

حتی در انیمیشن بوجک هورسمن بازیگران دیگری مثل آرون پال و آلیسون بری هم حضور داشتند که اتفاقا آن‌ها نیز عملکرد بسیار خوبی در نقش‌های خود داشتند. البته آرنت طی سال‌های گذشته توانسته با صداپیشگی بتمن در انیمیشن The Lego Movie بسیار شناخته شود. هرچند اجرای او در انیمیشن فیلم لگو شباهت زیادی به بوجک هورسمن داشت، اما به‌حدی موفق و محبوب شد که برادران وارنر به ساخت فیلم مستقل لگو بتمن چراغ سبز نشان داد.

انیمیشن The Lego Batman Movie درنهایت به اثر موفقی تبدیل شد و حتی برادران وارنر به ساخت دنباله این انیمیشن چراغ سبز نشان داد، اما متاسفانه در ادامه ساخت آن لغو شد. البته اجرای آرنت تنها بخش مثبت انیمیشن The Lego Movie نبود و درواقع بسیاری دلیل موفقیت آن را اجرای بسیار خوب کریس پرت می‌دانند. پرت درست پس از محبوبیت در سریال Parks and Recreation صداپیشگی شخصیت امت (Emmet) را در انیمیشن فیلم لگو بر عهده دارد.

شخصیت‌های لگویی انیمیشن The Lego Movie در حال دویدن به سمت دوربین

کریس پرت با اینکه این روزها بیشتر برای بازی در نقش پیتر کوئیل ملقب به استار لرد در دنیای سینمایی مارول و اوون گریدی در دنیای ژوراسیک شناخته می‌شود، اما اجرا پرت در انیمیشن The Lego Movie از کارهای خوب و به‌یادماندنی او است و پرت تاثیر زیادی در خلق دنیای انیمیشنی لگو داشت. البته همان‌طور که جلوتر هم اشاره شد، پرت در انیمیشن Onward نیز حضور داشت که حضور موفقی بوده است. او حالا صداپیشگی ماریو در انیمیشن Mario و گارفیلد در انیمیشن Garfield را هم بر عهده گرفته است.

این موضوع تا حدودی برای او حواشی زیادی ایجاد کرده است که بخشی از حواشی آن به اعتقادات شخصی پرت بر می‌گردد. البته بسیاری می‌گویند که پرت چون ایتالیایی نیست، نباید صداپیشگی این شخصیت محبوب دنیای نینتندو را انجام دهد، اما کریس ملندری، رئیس ایلومینیشن مخالف این موضوع است و می‌گوید که پرت عملکرد خیلی خوبی در نقش ماریو داشته و طرفداران پس از دیدن انیمیشن Mario نظرشان کاملا تغییر پیدا خواهد کرد. البته بسیاری اعتقاد دارند که پرت نقش‌های زیادی را انیمیشن بر عهده گرفته و شاید باعث تکرار او شود.

مایلز مورالز ملقب به مرد عنکبوتی و اسپایدر-گوئن در انیمیشن Spider-Man: Across the Spider-Verse

همچنین باید به عملکرد درخشان هیلی استاینفلد در نقش اسپایدر گوئن در انیمیشن Spider-Man: Into the Spider-Verse اشاره کنیم که نه‌تنها محبوبیتی در حد و اندازه دو نسخه دیگر مرد عنکبوتی به‌دست آورد و در دو دنباله دیگر این انیمیشن بازگردد، بلکه قرار است انیمیشنی مستقل براساس این شخصیت نیز ساخته شود. همچنین در انیمیشن Spider-Man: Into the Spider-Verse ستارگان بیشتری مثل ماهرشالا علی، نیکلاس کیج و اسکار آیزاک هم حضور دارند. هیلی استاینفلد عملکرد درخشانی را در انیمیشن Aracne نیز داشته است.

شما کدام اجرای بازیگر محبوب در دنیای انیمیشن را دوست داشتید؟ آیا موافق حضور بازیگران سرشناس در انیمیشن‌های سینمایی یا تلویزیونی هستید؟ نظر خود را با ما در میان بگذارید.



منبع