پاییز کجا بریم؟ – زومجی

به‌همراه داشتن لباس گرم را نباید از یاد برد و برای سفر در اواخر پاییز، باید مراقب تغییرات آب و هوایی بود. گاه بارش برف زودهنگام در روزهای پایانی در این منطقه، منجر به مسدودی کامل مسیر می‌شود.



منبع

نام چابهار (چهار بهار) از آب و هوای معتدل و همیشه بهارش آمده است؛ از این جهت، در فصول سرد سال نیز می‌تواند مقصد مناسبی برای سفر باشد. گرمای هوای این منطقه در فصل پاییز، بسیاری از گردشگران را برای شنا و تفریحات آبی به جنوبی‌ترین شهر ایران می‌کشاند.

منطقه حفاظت شده کویر خارتوران

ساحل بندر بوشهر

آب و هوای چهار فصل ایران در هر زمانی از سال جذابیت‌های ویژه‌ای دارد؛ اما وقتی سخن از پادشاه فصل‌ها به میان می‌آید، زیبایی طبیعت جلوه دیگری پیدا می‌کند. چهره هزار رنگ طبیعت در فصل پاییز در هر گوشه کشور از شمال تا جنوب، به بهترین شکل ممکن به نمایش در می‌آید و شیفتگان این فصل زیبا را به وجد می‌آورد.

علاوه بر پیاده‌روی لذت‌بخش، عکاسی از مناظر طبیعی اطراف، دوچرخه‌سواری، کمپینگ و بازدید از چشمه‌ها و آبشارها نیز لحظات خوشی را برای گردشگران جنگل ابر به ارمغان خواهد آورد؛ با این حال، به‌دلیل سرمای هوای منطقه در نیمه دوم سال، حتما باید تجهیزات کافی برای سفر پاییزی به جنگل ابر را همراه داشته باشید.

جاده اسالم به خلخال

این میراث طبیعی ملی که بخشی از جنگل‌های باستانی هیرکانی به حساب می‌آید، با تپه‌های پر شیب و مملو از درختان بلند قامت، چشم‌اندازی شگرف و تماشایی برای علاقه‌مندان به طبیعت فراهم می‌آورد. این چشم‌انداز زمانی خیره‌کننده‌تر به نظر می‌رسد که با رنگ‌های گرم پاییزی در هم می‌آمیزد و پیاده‌روی در میان ابرها را به رویایی رنگین و خیال‌انگیز بدل می‌سازد. 

جاذبه های طبیعی بندر چابهار

کویر زردگاه طبس

کویر یا پارک ملی خارتوران را تحت عنوان آفریقای ایران نیز معرفی می‌کنند. حیات وحش منحصربه‌فرد این منطقه بالغ بر ۳۰۰ گونه متفاوت را شامل می‌شود. علاوه بر حیوانات بومی چون یوز‌پلنگ آسیایی و گور ایرانی، آهو، گربه پالاس، هوبره، زاغ بور، سارگپه، بزمجه، مار جعفری و مار شاخدار ایرانی نیز از جمله گونه‌های جانوری ارزشمند کویر خارتوران هستند.  

جاده اسالم به خلخال در پاییز

در مسیر استان‌های گیلان و اردبیل، یکی از جاده‌های جنگلی رویایی ایران، باشکوه و زیبایی خودنمایی می‌کند. مسیر پیچ در پیچ ۷۰ کیلومتری‌ اسالم به خلخال با ترکیبی از جنگل، دشت، دریاچه، آبشار، ارتفاعات سرسبز و مه، از مهمانان خود پذیرایی خواهد کرد.

بخوانید  GTA 5 Modders Reportedly Trying To Make Switch And Android Ports

در فصل پاییز که از رطوبت و گرمای هوای جنوب ایران کاسته می‌شود؛ بوشهر در مطلوب‌ترین وضعیت آب و هوایی خود، از مهمانان پذیرایی خواهد کرد. در واقع، در زمانی که سایر شهرهای ایران به سرمای زمستان نزدیک می‌شوند، آب و هوای پاییزی بوشهر، روز به روز بهاری‌تر به نظر می‌رسد و فرصت دلپذیری برای یک گشت‌وگذار به‌یادماندنی فراهم می‌کند.

منبع عکس: yabex

کویر زیبای زردگاه در منطقه زردگاه شهرستان طبس در استان خراسان جنوبی قرار دارد و از طبیعت منحصربه‌فردی برخوردار است. این کویر به‌عنوان سرسبزترین کویر ایران شناخته می‌شود؛ چراکه برخلاف دیگر کویرها، پوشش گیاهی و جانوری گوناگونی در آن به چشم می‌خورد.

منبع عکس: mihmansho

در ادامه جنگل‌های سرسبز شمال، در جنوب رشته کوه‌های البرز و در ۴۵ کیلومتری شمال شرقی شهرستان شاهرود، یکی از خوش آب و هواترین و زیباترین جنگل‌های جهان قرار دارد. جنگل ابر شاهرود به‌عنوان یکی از زیست‌بوم‌های منحصربه‌فرد کشور با گونه‌های گیاهی و جانوری مختلف معرفی می‌شود. تقریبا در اغلب روزهای سال، اقیانوسی از ابر و مه، محیط این جنگل را پوشش می‌دهد؛ اما لذت تماشای این منظره رویایی در پاییز دوچندان می‌شود.

مسافران پاییز در ورود به این جاده دو طرفه شگفت‌انگیز، وارد دنیایی رنگارنگ و خاطره‌انگیز خواهند شد. آب و هوای مطبوع و خنک، نم باران، جاذبه‌های طبیعی اطراف، جنگل‌نوردی و غرق شدن در بازی رنگ‌ها و عکاسی از محیط اطراف، تنها می‌تواند بخشی از لحظات لذت‌بخش این سفر جادویی باشد. در میانه راه، کلبه‌های روستایی نیز برای اقامت شبانه وجود دارند که استراحت در آن‌ها و تماشای لحظات اول صبح، لذت مضاعفی را در پی خواهد داشت.

تماشای پهنه وسیع و زرین کویر زردگاه از فراز کوه‌های نایبند، منظره‌ای بدیع را پیش چشم بازدیدکنندگان قرار می‌دهد. طبیعت کوهستانی این منطقه و رشد نخلستان‌ها و درخت‌هایی چون پرتقال، نارنگی و نارنج، آب و هوایی به مراتب مطلوب‌تر از سایر مناطق کویری برای کویر زردگاه به ارمغان آورده است. علاوه بر باغ‌های میوه، چشمه‌های آبگرم و معماری پلکانی خانه‌های روستایی زردگاه نیز از دیگر عواملی است که این منطقه را از سایر کویرهای ایران متمایز می‌کند.

کویر خارتوران (آفریقای ایران)

کویر خارتوران با بیش از ۳۰۰ گونه متفاوت جانوری از جمله یوز و گور ایرانی، به‌عنوان آفریقای ایران معرفی می‌شود

بخوانید  سازنده Life Is Strange روی بازی‌های متعددی کار می‌کند

منبع عکس: reiseniran

چابهار لقب «گرم‌ترین نقطه کشور در زمستان» را دارد

چابهار در تابستان، خنک‌ترین بندر جنوبی ایران و در فصل زمستان، گرم‌ترین نقطه کشور نامیده می‌شود. اگرچه تابستان گرم این شهر، فرصت گشت‌وگذار و خرید کمتری در اختیارتان می‌گذارد، نیمه دوم سال و به‌خصوص فصل پاییز، زمان خوبی برای لذت بردن از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی چابهار است.

علاوه بر گردش و خرید با قیمت مناسب از مراکز خرید این شهر، آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم مردم خون‌گرم و مهمان‌نواز سیستان و بلوچستان نیز از جمله موارد دوست‌داشتنی سفر به چابهار به حساب می‌آید. بازدید از سواحل زیبای منطقه آزاد چابهار، پدیده حیرت‌انگیز کوه‌های مریخی و دیگر دیدنی‌های بکر طبیعی و آثار باستانی این شهر، لحظات خوشی را برای شما رقم خواهد زد.

بندر بوشهر

تماشای طلوع و غروب خورشید و منظره کویری از فراز تپه‌ها، از لذت‌های وصف‌نشدنی کویرگردی در خارتوران به شمار می‌رود.

بندر چابهار

در ۱۶ کیلومتری جنوب بندرعباس، دیگر جزیره مهم جنوب ایران در قلب تنگه هرمز خودنمایی می‌کند. یکی از زیباترین و غنی‌ترین جزایر جنوب ایران از لحاظ طبیعی و فرهنگی که در گویش محلی به آن «هرموز» می‌گویند. جزیره هرمز نیز سال‌ها در اشغال پرتغالی‌ها بود و در عصر شاه عباس صفوی به استقلال رسید. حضور قلعه پرتغالی‌ها که امروزه به‌عنوان یکی از جاذبه‌های تاریخی این جزیره معرفی می‌شود، یادآور آن دوران است.

منبع عکس:baniboom

منطقه خارتوران را که در جنوب شرقی شهرستان شاهرود در استان سمنان قرار دارد، از زیستگاه‌های اصلی یوز ایرانی و گور ایرانی (دو گونه مهم و در خطر انقراض حیوانات بومی ایران) می‌دانند. این منطقه حفاظت‌شده، شامل سه دشت بسیار وسیع می‌شود؛ هشت درصد این محدوده را‌ پارک ملی خارتوران، ۷۵ درصد آن را پناهگاه حیات‌وحش و ۱۷ درصد را نیز منطقه‌ محافظت‌شده‌ توران تشکیل می‌دهد. روستای قلعه بالا که به آن لقب «دروازه حیات وحش توران» داده‌اند و روستای رضاآباد که محل اسکان طایفه چوداری است، از جمله مناطق دیدنی کویر خارتوران به حساب می‌آیند.

منبع عکس: نمناک

ساحل زیبا و تماشایی و به‌ویژه خاک سرخ شگفت‌انگیز هرمز نیز از دیگر جذابیت‌های خیره‌کننده در این منطقه به حساب می‌آید. به‌دلیل وجود خاک رنگی حاوی اکسید آهن، ‌سطح آب نیز در قسمت‌های نزدیک به ساحل به رنگ سرخ دیده می‌شود و جلوه‌ای منحصربه‌فرد را به نمایش می‌گذارد. در واقع، جزیره زیبای هرمز را از مهم‌ترین منابع خاک سرخ در کره زمین می‌دانند که نمونه مشابه آن کمتر در جهان یافت می‌شود.

بخوانید  اطلاعات جدید حضور سرویس ویدیوی سه بعدی در هدست واقعیت مجازی اپل

جنگل ابر شاهرود

خاک سرخ جزایر هرمز و هنگام

طبیعت بکر، دیدنی و منحصربه‌فرد این مسیر هیجان‌انگیز و تماشایی با آرامش، زیبایی، هوای خوب و تمیز و رنگ‌های بی‌نظیر آذین بسته شده است تا تجربه‌ای به‌یادماندنی در خاطر مسافران به یادگار بگذارد. از این جهت، دور از ذهن نیست که جاده اسالم به خلخال به‌عنوان یکی از زیباترین مسیرهای جاده‌ای ایران برای سفرهای پاییزی معرفی شود.

منبع عکس: delgarm

فصلی که از گرما و شلوغی تابستان و سرمای سخت زمستان فاصله دارد و حتی در برخی از نقاط کشور، با هوای معتدل و دمای مطلوب از مهمانان پذیرایی می‌کند. برای یک سفر پاییزی دلچسب و به‌یادماندنی، ابتدا باید تصمیم بگیریم که «پاییز کجا بریم؟» تا از نظر اقلیم یا مناظر چشم‌نواز و منحصربه‌فرد، رضایت خاطر نسبی را فراهم آورد.

کویر زردگاه (سرسبزترین کویر ایران)

جنگل ابر شاهرود در پاییز

بندر زیبا و تاریخی بوشهر، از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری جنوب کشور به شمار می‌رود. شهری که آن را بزرگ‌ترین شبه‌جزیره ایران می‌دانند و با آرامش نیلگون خلیج فارس، غذاهای خاص جنوبی و موسیقی محلی گوش‌نواز، میزبان گردشگران داخلی و خارجی است.

جزیره زیبای هنگام با طبیعتی خیره‌کننده در دو کیلومتری جنوب شرقی قشم واقع شده است. اکوسیستم منحصربه‌فرد این جزیره، آن را در زمره دیدنی‌ترین جزایر جنوب ایران قرار می‌دهد. این جزیره به‌دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه‌، سال‌ها در اشغال انگلیسی‌ها و پرتغالی‌ها بود و هنوز می‌توان بقایای حضور آن‌ها در هنگام را مشاهده کرد. بازارهای سنتی و بومی، سواحل نقره‌فام و تماشای رقص دلفین‌ها، از جمله جاذبه‌های گردشگری در جزیره هنگام به شمار می‌رود.

منبع عکس: ایرنا

سواحل زیبا، جاذبه‌های طبیعی و بناهای تاریخی بوشهر، هریک جذابیت‌های خاص خود را دارند. بیش از ۳۰۰۰ اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی در بوشهر وجود دارد که فصل پاییز، بهترین زمان بازدید از آن‌ها (با توجه به گرمای همیشگی این شهر و شلوغی تعطیلات عید و فصل تابستان) معرفی می‌شود. با توجه به وسعت سواحل در استان بوشهر، استفاده از ظرفیت‌های تفریحی دریا و ساحل در هوای پاییزی و معتدل این استان، بسیار دلچسب و به‌یادماندنی خواهد بود.

جزایر هرمز و هنگام