ایولین از عقده جوکاستا رنج می برد، اگر به فیلم دقت کنیم متوجه می شویم که او به شوهرش توجهی نمی کند، در رویدادهای حرفه ای او شرکت نمی کند و همچنین غذاهایی را که می خواهد نمی خورد. در حال آشپزی است. این شخصیت بیشترین توجه را به پسر دارد. وقتی اولین متوجه میشود که نمیتواند زیگی را کنترل کند، نیازهایش را به پسر دیگری میگوید و تمام تلاشش را میکند تا او را از آن خودش کند. او از او غذا می گیرد، جلسات متعددی برای یافتن بورس تحصیلی ترتیب می دهد و سعی می کند او را تصاحب کند.
وقتی نجات دنیا را تمام کردی اولین کارگردانی جسی آیزنبرگ است. فیلمی کمهزینه و کم بومیسازی که میتواند برای یک فیلمساز مبتدی بسیار هیجانانگیز باشد، زیرا قرار است تهیهکنندگان را متقاعد کند که برای فیلم هزینه کنند. برای اولین تلاش خود، آیزنبرگ به زیرژانر مخاطره آمیز وارد شد. خود فیلم های روانشناسی دنیای پرخطری هستند چه برسد به اینکه فیلمساز تجربه کارگردانی زیادی نداشته باشد. فیلم با یک ایده خوب شروع می شود، یک درک خوشمزه که مخاطب فکر می کند در کشف دنیای جدیدی از روان انسان نقش دارد، اما هرچه پیش می رویم فیلم پتانسیل خود را از دست می دهد و در نهایت تماشاگر را ترک می کند. به شدت ناامید شد
وقتی نجات دنیا را تمام می کنی یک درام خانوادگی و اثری ملموس است. نمایشی روی سن که داستان خودش را به ساده ترین شکل ممکن روایت می کند. این فیلم با احساسات و اتفاقاتی که در روان شخصیت هایش رخ می دهد حرکت می کند. کار روانشناختی روی زندگی افرادی که نمی توانند روان یکدیگر را درک کنند و ترجیح می دهند فرار کنند تا اینکه بمانند و کارها را درست انجام دهند. آنها به پایان دادن به رابطه خود فکر می کنند و هر بار که ناامیدتر می شوند عقده هایشان بیشتر و بیشتر می شود. شخصیت های این فیلم هنوز به بلوغ نرسیده اند و در کشاکش دنیای تاریکی که از گذشته خود به ارث رسیده زندگی می کنند.
ایولین یک مادر نسبتاً غایب برای زیگی است. وقتی زیگی عقده جوکاستای مادرش را نشان نمی دهد، ترجیح می دهد فرار کند و به دنیای خودش پناه ببرد. حالا این شخصیت باید شخصی را پیدا کند که شبیه مادرش باشد تا گشتالت آموزشی خود را تکمیل کند. او به خانه همکلاسیاش لیلا میرود و تمام توجهی را که باید به مادرش میکرد به او میدهد، شاید جای خالی اولین را برای او پر کند. اما طولی نمی کشد که زیگی به بن بست می رسد و طرح جایگزینی او نتیجه معکوس می دهد. زیگی در ناخودآگاه خود همکلاسی خود را در نقش مادرش می بیند و نمی تواند رفتار پخته ای با او داشته باشد، حتی اگر این شخصیت این مشکل را در آگاهی خود انکار کند. این خواسته زیگی است که لیلا از زیگی توقع رفتاری بالغ و مردانه داشته باشد و وقتی متوجه شود که این شخصیت دچار گره های روانی زیادی است، کلمه پسر را برای او به کار می برد و به رابطه پایان می دهد.
وقتی همه چیز برای هر دوی آنها از هم می پاشد و نقش آنها در زندگی یکدیگر کاهش می یابد، آنها به سرعت جایگزینی پیدا می کنند. زیگی برای جبران رها شدن مادرش به دوستانش پناه می برد که دقیقاً شبیه مادرش هستند و خود را وقف فعالیت های مدنی و اجتماعی می کنند. او در خانه چندان مشتاق کار مادرش نیست، اما وقتی متوجه می شود نیاز به حمایت و توجه دارد، از سر ناچاری به سراغ کسانی می رود که شبیه اولین هستند. او سعی می کند شبیه آنها شود، حرف های سیاسی بزند، آهنگ های سیاسی بخواند و در راهپیمایی های مدنی شرکت کند. در واقع، زیگی برای به دست آوردن چیزی که ندارد، می خواهد به چیزی تبدیل شود که هرگز دوستش نداشته است.
همه چیز در هنگامی که نجات جهان را تمام می کنید حول خانواده و روابط بین اعضای آن می چرخد.