Ouya جرات داشت یک کنسول بازی مستقل را تصور کند

Ouya امروز، 25 ژوئن 2023، دهمین سالگرد خود را جشن می گیرد. در زیر، میراث آن را به عنوان سیستمی که در تلاش برای ورود به بازار با رویکردی غیر معمول بود، بررسی می کنیم.

حتی قبل از رفتنش، آکادمیک یان بوگوست استدلال کرد که جذابیت اویا در جعبه تحت اللفظی نیست، اما در “ارزش سرگرمی ابراز حمایت خود از چنین کنسول فرضی … لذت شرکت در یک اختلال فرضی کافی است”. در واقع، وقتی Ouya بیرون می‌آید، استقبال با هم مخلوط می‌شود. کنسول از هم پاشید، توسط Razer خریداری شد و کم کم مرد. بسیاری از تمجیدهای پیرامون Ouya به دلیل شکست آن از تبدیل شدن به یکی از کمپین‌های با بودجه بیشتر Kickstarter به فراموشی مکرر – و تحت الشعاع قرار گرفتن پروژه‌های بزرگتر Kickstarter در آینده است. از جهاتی حق با بوگوست بود. Ouya سقوط کرد زیرا هدف آن از قبل از محل فروش محقق شده بود.

با این حال، قدرت اویا در کوچکی آن نهفته است. چشم انداز بزرگ سازندگان مخل آن هرگز محقق نشد، اما آنها توانستند یک فضای متن باز نسبتاً مقرون به صرفه برای خلاقیت های عجیب و غریب ایجاد کنند. زک کوتزر در یک قطعه گرم و خنده دار برای Killscreen که اکنون از بین رفته است، استدلال کرد که Ouya ارائه دهنده فوق العاده بازی هایی است که می توانید در زمانی که سنگسار می شوید بازی کنید. شبیه‌سازهای باران، بادبان‌های سوررئال در میان دریاهای خالی، شبیه‌سازی‌های بیهوده نوکر – بازی‌هایی که لازم نیست همه چیز باشند، زیرا آنها هستند. چیزی.

حتی واضح ترین ضربه Ouya، جنگنده چند نفره Towerfall، نمونه ای از این کوچکی است. بیشترین شکایتی که در زمان عرضه بازی به آن اشاره شد، نبود بازی چندنفره آنلاین بود، شکایتی که هم درک می‌کنم و هم احساس می‌کنم آن را از دست می‌دهد. Towerfall یک بازی است که برای تماس های نزدیک، جیغ زدن در تلویزیون و شنیدن صدای خنده طراحی شده است. یک لابی چند نفره با گروه مناسبی از بازیکنان می تواند این حس را به تصویر بکشد، اما چند نفره آنلاین می تواند فاصله ایجاد کند. قدرت تاورفال در وسواس دیوانه وار به تعطیلات آخر هفته و مسابقه گاه به گاه در سال های بعد نهفته است. برخلاف تقریباً همه بازی‌های چندنفره اصلی موجود در بازار امروز، Towerfall نمی‌تواند تصور کند که زندگی شما را تسخیر کند. طبق تعریف کوچک است، بسیار شبیه به خود اویا.

بخوانید  Pacific Drive چه زمانی برای PS5 و PC منتشر می شود؟

بازی های ویدیویی اغلب صنعتی ناپایدار هستند. از تأثیرات محیطی گرفته تا شرایط کاری گرفته تا مقیاس پروژه‌های با بودجه بزرگ، صنعت نمی‌تواند به سادگی برای همیشه بالا برود، مهم نیست که مدیران اجرایی و روسای استودیو چقدر بلندپرواز باشند. شاید شکست اصلی اویا جاه طلبی اش بود، مقیاسی که سعی داشت به آن دست یابد. موفقیت آن ممکن است الگویی برای نوع دیگری از اکوسیستم بازی ساخته باشد. تنها کنسول کوچک با رویاهای بزرگ که به زباله دان تاریخ منتقل می شود. اما مانند همه آن کنسول های دیگر، Ouya به تاریخ های متناوب و آینده های متناوب اشاره می کند. اکنون می توانید Ouya خود را به هک کنید برای دانلود و اجرای بازی ها، آن را به یک سرور جدید که توسط انجمن اجرا می شود، وصل کنید. پس از تمام تاریخ خود، کوچک، مستقل و زنده می ماند. فقط ای کاش افراد بیشتری می توانستند شرکت کنند.

یکی از تفاوت ها این است که حتی یک کامپیوتر شخصی ارزان قیمت می تواند به طور قابل توجهی گران تر از Ouya باشد – یا حتی هنوز هم گران است. اکنون می توانید Ouya را در eBay با قیمتی بین 50 تا 200 دلار دریافت کنید. تفاوت دیگر این است که تقریباً همه انواع رایانه های شخصی، به استثنای چند مورد قابل توجه، از شرکت های سخت افزاری بزرگ می آیند. Ouya از پشتیبانی نهادی برخوردار بود، اما در تئوری، یک کنسول مستقل نیز بود. همچنین لازم به یادآوری است که Steam Deck جدیدترین و موفق ترین فصل در مجموعه طولانی تلاش های Valve برای نفوذ به تولید سخت افزار است. Valve با پول های واقعاً غیر خدایی خود می تواند بارها و بارها ضرر کند تا زمانی که به موفقیت برسد. اویا نتوانست. چشم انداز دقیق یک کنسول بازی واقعاً مستقل از همیشه دورتر است. حتی جانشینانی مانند Playdate نسبت به Ouya که تا به حال بوده، جایگاه ویژه‌تری دارند.

بخوانید  منتظر بازی جدید Dead Space نباشید

جالب اینجاست که این کامپیوتر شخصی بود که جایی را گرفت که Ouya سعی کرد ادعا کند. توسعه لپ تاپ هایی مانند Steam Deck و ROG Ally نسبتا آسان است. مردم بیش از هر زمان دیگری لپ تاپ یا رایانه شخصی برای مدرسه یا محل کار دارند. وب سایت Itch.io و کلاینت دسکتاپ، که چند ماه قبل از Ouya راه اندازی شد، اکنون بهترین راه برای هر کسی است که بتواند بازی های خود را منتشر کند، به یک بازی جم بپیوندد، یا فقط سرگرم کننده باشد. عجیب، شکسته و شگفت انگیز (بله، حتی خیلی بلند). نیروهای فرهنگی که اویا را شکل دادند و آنهایی که به شکل گیری اویا کمک کرد، هنوز با ما هستند.

محصولات مورد بحث در اینجا به طور مستقل توسط ویراستاران ما انتخاب شده اند. در صورت خرید چیزی که در سایت ما مشخص شده است، GameSpot ممکن است سهمی از درآمد را دریافت کند.

متأسفانه‌تر، اویا تا حدودی یک اکوسیستم بسته بود. زمانی که اعلام شد اکوسیستم آنلاین آن در حال تعطیل شدن است، محافظه کاران برای نجات بازی هایی که فقدان حمایت رسمی آنها را پشت سر می گذاشت عجله کردند. Ouya کمی بهتر عمل کرد زیرا بر اساس معماری اندروید ساخته شده بود که به سختی یک محیط خاص یا قفل شده است (برخلاف Dreams یا Game Builder Garage یا Mario Maker). اما اینطور نیست که هیچ چیز در فروپاشی آن گم یا رها نشده باشد.

Ouya یک میکرو کنسول 99 دلاری بود که با معماری اندروید ساخته شده بود. زمین قیمت پایینی داشت و این واقعیت که هر کنسولی که ارسال می شد یک کیت توسعه دهنده نیز بود. هر کسی که دانش فنی داشته باشد می تواند شروع به توسعه بازی برای این پلتفرم کند. این کنسول قول داده بود که ابزارهای توسعه‌دهنده در دسترس، کتابخانه‌ای از هند انحصاری، و پل ارتباطی بین دنیای موبایل و کنسول داشته باشد.

بخوانید  Dodgeball 2 با وینس وان در حال وقوع است، اما هیچ خبری در مورد داستان یا اینکه آیا بن هنوز درگیر است یا خیر

مانند بسیاری از پروژه های شکست خورده کنسول، Ouya هم جلوتر و هم عقب تر از زمان خود بود. Ouya که 10 سال پیش در امروز منتشر شد، یک کنسول مستقل توسعه یافته بود که تا حدی توسط یک کمپین عظیم Kickstarter تأمین مالی می شد. سوالات، انتقادات و نگرانی ها فراوان بود، اما هیجانی هم وجود داشت که چنین کنسولی می تواند فضا ایجاد کند. یک جامعه کنسول و توسعه مستقل چه چیزی می تواند ایجاد کند؟

اگرچه Ouya چیزهای بسیار کوچکی را روی پلتفرم خود اجازه می داد و تعدادی آموزش توسعه ایجاد می کرد، هدف آن کمی بالاتر بود. مدت کوتاهی پس از عرضه کنسول، تیم Ouya یک کمپین جمع آوری کمک های مالی میلیون دلاری را افتتاح کرد. هندی‌های شروع شده می‌توانند در ازای یک قرارداد انحصاری شش ماهه، پول خود را با دلار با دلار توسط Ouya دریافت کنند. سیاست این بود بحث برانگیز، زیرا برخی از توسعه دهندگان متهم به تقویت مصنوعی Kickstarters خود برای دسترسی به وجوه تعهد شده شده اند. سیاست تغییرات را بر اساس بازخورد توسعه دهندگان دریافت کرد. همچنین مقیاس جاه طلبی های اویا را نشان داد. Indie hits a la Super Meat Boy یا حتی Towerfall نام این بازی بود.بازی‌های کوچکتر و کوچک‌تر که به گوشه‌های مغازه اویا هجوم می‌آوردند از حمایت نهادی کمتری برخوردار شدند. کوتزر نوشت: “آنارشی بهتر از دوران باستان”، هشداری که تبدیل به یک پیشگویی شده است.

حتی تماشا کن ویدیوی اصلی کیک استارتر، زمین Ouya با شکوه است. ایجاد اختلال در صنعت، بازی های موبایل روی صفحه نمایش بزرگ، به توسعه دهندگان کوچک اجازه می دهد تا با بزرگ ها بازی کنند. آینده اینجاست؛ در این جعبه کوچک است بسته‌بندی اصلی Ouya حتی با درج‌هایی همراه بود که شعارهایی مانند «انقلاب به این ترتیب آغاز می‌شود» یا «ممنون که باور کردید» درج شده بود.