عملکرد کارت گرافیک RTX 4090 تا ۲ برابر سریع‌تر از 3090

البته که تست‌های شبیه‌سازی تنها یکی از جوانب عملکرد کارت گرافیک را نشان می‌دهند و نتایج عملکرد گیمینگ است که عیار واقعی RTX 4090 را به نمایش خواهد گذاشت. اولین نتایج رسمی بررسی عملکرد کارت گرافیک NVIDIA GeForce RTX 4090 در تاریخ ۱۱ اکتبر منتشر خواهد شد.

کارت گرافیک NVIDIA GeForce RTX 4090 در GPUZ

RTX 4090 اولین و سریع‌ترین GPU سری Ada Lovelace انویدیا محسوب می‌شود که همین ماه به بازار عرضه خواهد شد. این کارت از پردازنده گرافیکی AD102 با ۱۶۳۸۴ هسته CUDA برخوردار است و از ۲۴ گیگابایت حافظه ۲۱ گیگابیتی GDDR6X بهره می‌برد که در یک رابط گذرگاه ۳۸۴ بیت مورد استفاده قرار می‌گیرد. انویدیا با انتشار درایور مخصوص 521.90 اجازه نصب و بررسی این محصول را به منتقدان و کارشناسان داده است.

نتایج عملکرد کارت گرافیک GeForce RTX 4090 در بنچمارک 3DMark برتری حداقل ۸۲ درصدی پرچم‌دار جدید انویدیا را در مقایسه با RTX 3090 نشان می‌دهد.

RTX 4090 در تست FireStrike Ultra امتیاز ۱۸۸۹۲ را کسب کرده و در آزمون TimeSpy Extreme نیز در سطح ۲۵۲۵۶ قرار گرفته است. همچنین در تست Port Royal امتیاز ۲۴۸۸۶ توسط این کارت کسب شده است. این نتایج مربوط‌به حالتی است که کارت گرافیک مذکور با فرکانس پیشفرض ۲۵۲۰ مگاهرتز و توان مصرفی ۴۵۰ وات مورد استفاده قرار گرفته است. البته در نمودارهای منتشر شده، نتایج ارائه شده از برخی مدل‌های کاستوم این کارت که با سرعت کلاک بالاتر و توان مصرفی بیشتری تست شدند نیز برای مقایسه قرار گرفته است.



منبع

امتیاز بنچمارک NVIDIA GeForce RTX 4090

براساس این نتایج، RTX 4090 تقریباً ۸۲ درصد سریع‌تر از RTX 3090 عمل می‌کند اما این نتایج بسته به تنظیمات و طراحی شرکت‌های مختلف تفاوت قابل توجهی دارد و مقادیر بالاتر یا پایین‌تر از آن نیز دیده شده است. مثلاً در تست FireStrike Ultra کارت گرافیک RTX 4090 در مقایسه با 3090 حدود ۲.۰۴ برابر و در تست TimeSpy Extreme حدود ۱.۸۴ برابر سریع‌تر ظاهر شده است.

بخوانید  در حال تماشای تریلر سریال خانواده اژدها (فصل 2)

کارت گرافیک NVIDIA GeForce RTX 4090 در تست بنچمارک 3DMark FireStrike Ultra با رزولوشن 4K و DirectX11 و همچنین TimeSpy Extreme و Port Royal شامل ای پی آی DirectX Raytracing مورد بررسی قرار گرفته و نتایج آن زودتر از موعد فاش شده است.