بهترین انیمیشن های علمی تخیلی | 20 انیمیشن + امتیاز IMDB


کمتر کسی است که از تماشای یک داستان علمی تخیلی جذاب روی پرده سینما لذت نبرد. از جنگ ستارگان تا پیشتازان فضا، به نظر نمی‌رسد بینندگان از تماشای آثار این چنینی پشیمان شوند. اما آیا کسانی که دوست دارند داستان‌های علمی تخیلی را در قالب تصاویر رنگارنگ و متحرک انیمیشن‌ها ببینند هم آثاری مناسب سلیقه خود پیدا خواهند کرد؟ خب، خوشبختانه پاسخ این پرسش مثبت است.

نیازی نیست نگران کمبودی در این زمینه باشید. گشتی در دنیای انیمیشن و حتی انیمه می‌تواند نیاز شما را به خوبی مرتفع کند. درواقع مجموعه‌ای قابل‌توجه از انیمیشن های علمی تخیلی برای طرفداران این ژانر در هر سن و سالی وجود دارد. از کلاسیک‌های پیکسار تا آثار تماشایی دیگری که هر علاقمند به فیلم‌های این حوزه حتما باید آن‌ها را تماشا کنند. در این مرور با یک گیمر همراه باشید تا نگاهی به شماری از بهترین انیمیشن های علمی تخیلی داشته باشیم.

انیمیشن های این فهرست براساس نظر تحریریه انتخاب و براساس امتیاز IMDB رتبه بندی شده‌اند.


بهترین انیمیشن های علمی تخیلی

باز لایت یر درحال هدایت سفینه فضایی

۲۰- انیمیشن علمی تخیلی 2022 لایت یر

انیمیشن Lightyear

  • کارگردان: آنگوس مک‌لین
  • سال ساخت: ۲۰۲۲
  • میانگین امتیازات Lightyear در IMDB: ۶

لایت‌یر، انیمیشنی کامپیوتری در ژانر علمی-تخیلی و اکشن است که به‌وسیله‌ی دو شرکت دیزنی پیکچرز و استودیوی انیمیشن سازی پیکسار ساخته شد. انیمیشن لایت‌یر را باید اسپین آفی از مجموعه فیلم‌های داستان اسباب بازی دانست که براساس شخصیت باز لایت‌یر شکل گرفته است.

این اولین فیلم بلندی است که آنگوس مک‌لین کارگردانی آن را برعهده داشت و کریس ایوانز هم به‌عنوان صداپیشه‌ی شخصیت اصلی با این پروژه همکاری کرد. داستان این انیمیشن در مورد تکاور فضایی باز لایت‌یر است که بعد از فرود آمدن در سیاره‌ای متخاصم، سعی دارد راهی برای بازگشت به خانه پیدا کند. او درهمین حال باید با تهدیدی که امنیت کیهان را در معرض خطر قرار داده است هم مواجه شود.


گرو، دختراها و مینیون ها در انیمیشن من نفرت انگیز

۱۹- انیمیشن من نفرت انگیز ۳

انیمیشن 3 Despicable Me

  • کارگردان: کایل بالدا، پیر کافین
  • سال ساخت: ۲۰۱۷
  • میانگین امتیازات Despicable Me در IMDB: ۶/۲

در مجموع هر سه فیلم من نفرت انگیز را باید جزو آثار شناخته شده ژانر علمی تخیلی دانست. داستان این فیلم باز هم در مورد زندگی گرو با صداپیشگی استیو کارل است که بعد از ناتوانی در ازبین‌بردن آخرین شروری که بشریت را تهدید می‌کرد از لیگ ضد شرورها اخراج می‌شود. این مسئله گرو را دچار یک بحران هویت بزرگ می‌کند.

مقاله‌ مرتبط

  • نقد انیمیشن Despicable Me 3 – من نفرت انگیز 3

دراین بین غریبه‌ای مرموز از راه می‌رسد و به او اطلاع می‌دهد یک برادر دوقلو دارد. حالا این ابرشرور سابق باید با این برادر تازه از راه رسیده به تعامل برسد و در این مسیر، گرو یک بار دیگر متوجه می‌شود که چقدر بد بودن حس خوبی دارد.


رادنی و خاله گردالو در انیمیشن ربات ها

۱۸- انیمیشن ربات‌ها

انیمیشن Robots

  • کارگردان: کریس وج، کارلوس سالدانا
  • سال ساخت: ۲۰۰۵
  • میانگین امتیازات Robots در IMDB: ۶/۴

در دنیای پرجمعیت و پرهیاهوی ربات‌ها، رادنی کاپرباتم جوان به‌دنبال راهی برای به نمایش گذاشتن استعدادهای خود است. او مخترعی نابغه و خوش فکر است که رویای دو چیز را در سر می‌پروراند: اول اینکه دنیا را به مکانی بهتر تبدیل کند و دیگر اینکه با مخترع و الگوی محبوب خود آقای بیگولد ملاقات کند.

هرچند دنیا به چیزی که او در ذهنش ساخته است، شباهتی ندارد و مخترع محبوب او هم مدت‌ها است که هدف اصلی خود را فراموش کرده است و عرصه کاری را به رباتی بدجنس سپرده است که از موقعیتش برای آزار دادن ربات‌های قدیمی سوءاستفاده می‌کند. رادنی مجبور است با شخصیت‌هایی شرور درگیر شده و راهی برای تغییر پیدا کند و البته در این مسیر رباتی خوش مشرب به نام فندر و جمعی دیگر از ربات‌های قدیمی او را همراهی می‌کنند.


کیل تاکر در انیمیشن تیتان ای ئی

۱۷- انیمیشن تایتان ای. ئی

انیمیشن Titan A.E

  • کارگردان: دان بلوث، گری گلدمن
  • سال ساخت: ۲۰۰۰
  • میانگین امتیازات Titan A.E در IMDB: ۶/۶

انیمیشن تایتان ای. ئی، فیلمی عملی تخیلی است که از ترکیب انیمیشن سنتی و تصاویر کامپیوتری ساخته شده است. داستان این انیمیشن در آینده‌ای دور اتفاق میفتد، مدت‌ها پس از آنکه زمین به‌وسیله‌ی یک نژاد از بیگانه‌های مرموز نابود شده است. حالا مرد جوانی تلاش می‌کند با استفاده از نقشه‌ای مرموز که پدرش به او داده است، سفری فراموش نشدنی را آغاز کند که قرار است با یک شگفتی بزرگ و قابل‌توجه به پایان برسد.

بخوانید  Helldivers 2 Update Nerfs Some Of Its Best Weapons, But There's A Silver Lining

لوئیس و سرکلاه خان در انیمیشن ملاقات با رابینسون ها

۱۶- انیمیشن ملاقات با رابینسون ها

انیمیشن Meet the Robinsons

داستان انیمیشن ملاقات با رابینسون‌ها در مورد پسری نابغه به نام لوئیس است. او به‌دنبال پیدا کردن رد آخرین اختراع خود است که به وسیله‌ی سر کلاه خان دزدیده شده است. تلاش‌های لوئیس به در بسته خورده و او از پیدا کردن اختراعش ناامید می‌شود، اما همه چیز با ظاهر شدن مسافری جوان به نام ویلبر رابینسون تغییر می‌کند که لوئیس را با ماشین زمان خود به سفری غیرمنتظره می‌برد. پسرها روزی از آینده را با خانواده عجیب و غریب ویلبر سپری می‌کنند، روزی که قرار است با کشف رازی شگفت‌انگیز، به مراتب خاطره‌انگیزتر هم بشود.


قاتل با ماسک گاز در استاپ موشن خدای دیوانه

۱۵- انیمیشن خدای دیوانه

انیمیشن Mad God

  • کارگردان: فیل تیپت
  • سال ساخت: ۲۰۲۱
  • میانگین امتیازات Mad God در IMDB: ۶/۸

در انیمیشن خدای دیوانه، بیننده ازطریق دنیایی ممنوعه و مملو از ارواح شکنجه شده، پناهگاه‌های درهم شکسته و درحال متلاشی شدن و هیولاهای بدبختی که از ابتدایی‌ترین وحشت‌های پنهان در ضمیر ناخودآگاه ساخته شده‌اند، شخصیت اصلی داستان را همراهی می‌کند. مقصد او ظاهرا قلب این برج وحشتناک کابوس مانند است.

بدنیست بدانید تمام بخش‌ها، موجودات و مجسمه‌های استفاده شده در این شاهکار ترسناک، همگی با دست ساخته شده‌اند. همچنین انیمیشن خدای دیوانه به کمک تکنیک استاپ موشن و به شکل سنتی تهیه شده که گواهی بر قدرت خلاقیت و ادای احترامی به این هنر جاودانه دنیای انیمیشن است. پس روح خود را آماده کرده و مهیای دیدار با خالق خود باشید.


میلو در انیمیشن آتلانتیس جزیره گمشده

۱۴- انیمیشن آتلانتیس: امپراتوری گمشده

انیمیشن Atlantis: The Lost Empire

یک ماجراجوی جوان و بی‌تجربه، کلید کشف یک راز باستانی را یافته و از این طریق با گروهی از کاوشگران جسور همراه می‌شود که به‌دنبال پیدا کردن امپراتوری گمشده و افسانه‌ای آتلانتیس هستند.

میلو یک نقشه بردار ساده اما مصمم است که در موزه کار می‌کند. او آرزو دارد راه پدربزرگ مرحومش را ادامه دهد که یک کاشف معروف بود. دراین بین میلیاردری عجیب و غریب از راه رسیده و بودجه سفر اکتشافی او برای پیدا کردن این شگفتی گمشده را تأمین می‌کند. هرچند این سفر قرار نیست آنطور که آن‌ها انتظار دارند، به نتیجه برسد.


ران و دوست دیجیتالش در انیمه ران اشتباه میکنه

۱۳- انیمیشن ران اشتباه می‌کند

انیمیشن Ron’s Gone Wrong

  • کارگردان: سارا اسمیت، اکتاویو رودریگز
  • سال ساخت: ۲۰۲۱
  • میانگین امتیازات Ron’s Gone Wrong در IMDB: ۷

انیمیشن ران اشتباه می‌کند، نگاهی به زندگی بارنی دارد. دانش آموزی مدرسه‌ای و بی‌دست و پا که قرار است به کمک ران، دوست جدید و دیجیتال خود توانایی‌هایش را بهبود ببخشد. ران قرار است بهترین دوست او باشد، بااین‌وجود مشکلات و اشتباهات ران آن دو را وارد سفری اکشن و پرماجرا می‌کند. سفری که فرصتی فراهم می‌کند این پسر و ربات شگفت‌انگیزش رابطه‌ای غیرمنتظره، دوستانه و واقعی را تجربه کنند.


جیمی و لانگ جان سیلور در انیمیشن سیاره گنج

۱۲- انیمیشن سیاره گنج

انیمیشن Treasure Planet

  • کارگردان: ران کلمنتس، جان ماسکر
  • سال ساخت: ۲۰۰۲
  • میانگین امتیازات Treasure Planet در IMDB: ۷/۲

انیمشن سیاره گنج نگاهی متفاوت به داستان مهیج و پرماجرای جزیره گنج رابرت لوئیس استیونسون دارد. این بار جیم هاوکینز نوجوانی پانزده ساله است که درگیر ماجراجویی فضایی و هیجان انگیز می‌شود تا سیاره گنج را پیدا و بزرگ‌ترین گنج دزدان دریایی را به‌دست بیاورد.

گفته می‌شود این گنج و سیاره‌ای که در آن پنهان شده است، معروف‌ترین افسانه بین کهکشانی است. جیم در این سفر به دنیاهای موازی با افراد دیگری هم آشنا می‌شود، از جمله لانگ جان سیلور که جیمی می‌تواند از او چیزهای زیادی بیاموزد.


کریپتو سگ سوپرمن در کنار دیگر حیوانات خانگی ابرقهرمانان

۱۱- انیمیشن لیگ قهرمانان حیوانات خانگی

انیمیشن DC League of Super-Pets

در انیمیشن لیگ قهرمانان حیوانات خانگی نگاهی به زندگی سوپرمن و سگ قهرمانش کریپتو داریم. این دو که به‌صورت مشترک دارای قدرت‌هایی قابل‌توجه هستند، رابطه‌ای دوستانه و جدایی ناپذیر داشته و باهم به جنگ جرم و جنایت در متروپلیس می‌روند.

اما زمانی‌که سوپرمن و دیگر اعضای لیگ عدالت ربوده می‌شوند، کریپتو باید به‌دنبال قهرمانانی از جنس خود باشد تا بتواند به کمک آن‌ها راهی برای نجات سوپرمن و دیگر ابرقهرمانان پیدا کند.

بخوانید  بازی کامل Silent Hill: The Short Message

لیلو و استیچ در حال گوش دادن به موسیقی

۱۰- انیمیشن لیلو و استیچ

انیمیشن Lilo & Stitch

  • کارگردان: دین دبلوا، کریس سندرز
  • سال ساخت: ۲۰۰۲
  • میانگین امتیازات Lilo & Stitch در IMDB: ۷/۳

در انیمیشن لیلو و استیچ شاهد آشنایی دختر بچه‌ای به نام لیلو با موجودی فرازمینی به نام استیچ هستیم. لیلو دختری کوچک و تنها ساکن هاوایی است که فکر می‌کند این موجود سگی کوچک و زشت است. لیلو این سگ کوچولوی بدقلق را به فرزندی قبول کرده و او را استیچ صدا می‌کند.

از آنجایی که استیچ به‌عنوان یک آزمایش شکست خورده شناخته شده و از سیاره‌ای بیگانه فرار کرده است، کسانی به‌دنبال دستگیر کردن و بازگرداندن او هستند. بااین‌حال لیلو ازطریق عشق، ایمان و اعتقاد تزلزل ناپذیرش به مفهوم اوهانا یا همان خانواده، راهی برای باز کردن قفل قلب استیچ پیدا کرده و به او کمک می‌‌کند از توانایی‌هایش برای مراقبت کردن از دیگران استفاده کند.


مگامایند و ماهی شرورش

۹- انیمیشن ابرذهن

انیمیشن Megamind

  • کارگردان: تام مک‌گرت
  • سال ساخت: ۲۰۱۰
  • میانگین امتیازات Megamind در IMDB: ۷/۳

مگامایند با صداپیشگی ویل فرل، اگرچه درخشان‌ترین ابرشروی است که جهان به خود دیده است، اما آنطور که باید و شاید موفق نیست. تلاش‌های او یکی پس از دیگر به‌وسیله‌ی مترو من قهرمان (برد پیت) خنثی می‌شود. درنهایت فرصتی فراهم می‌شود تا مگامایند دشمن دیرینه‌اش را شکست دهد، چیزی که بیش از همه باعث تعجب خود او می‌شود.

این اگرچه باید بزرگ‌ترین خوشحالی را برای او به ارمغان بیاورد اما ابرذهن متوجه می‌شود که بدون مترومن دیگر هیچ هدفی در زندگی ندارد. پس برای خالی نبودن میدان، حریفی جدید برای خود خلق می‌کند. اما این به اصطلاح قهرمان تازه نفس خیلی زود متوجه می‌شود شخصیت بد داستان بودن لذت بخش‌تر از ایفای نقش قهرمانان است و اینگونه است که مگامایند را دچار دردسری بزرگ می‌کند.


بتمن، سوپر من و واندر من در انیمیشن لگو بتمن

۸- انیمیشن: فیلم لگو بتمن

انیمیشن The Lego Batman Movie

درحالی که تغییرات بزرگی در شهر گاتهام درجریان است، بتمن (ویل آرنت) همچنان به‌دنبال راهی برای خلاصی اهالی شهر از سلطه شریرانه جوکر است.

مقاله‌ مرتبط

  • نقد فیلم The Lego Batman Movie – فیلم لگو بتمن

بااین‎‌حال به نظر می‌رسد اوضاع به‌گونه‌ای است که بتمن باید دست از مبارزه کردن به‌تنهایی برداشته و با دیگران همکاری کند و شاید از این طریق چیزهای جدیدی هم بیاموزد. حضور رابین و همینطور پیشخدمت وفادارش آلفری می‌تواند در این مسیر کمک کننده باشد.


خانواده میچل سوار ماشین

۷- انیمیشن میچل ها دربرابر ماشین ها

انیمیشن The Mitchells vs the Machines

کتی میچل جوان به همراه والدین، برادر کوچک و سگ محبوبش راهی سفری جاده‌ای می‌شود تا اولین سال تحصیلی خود را در مدرسه‌ای جدید آغاز کند. اما برنامه‌ی سفر آن‌ها که قرار است فرصتی برای تحکیم روابط خانوادگی باشد، ناگهان با تلاش دستگاه‌های الکترونیکی برای به راه انداختن یک شورش بهم می‌خورد. حالا خانواده میچل باید به کمک دوستان رباتی خود راهی برای نجات از این انقلاب فناوری جدید پیدا کرده و سیاره زمین و ساکنانش را نجات دهند.


رالف و وانیلوپه در انیمیشن رالف خرابکار

۶- انیمیشن رالف خرابکار

انیمیشن Wreck-It Ralph

رالف شخصیت بازی آرکید است که از ایفای نقش شخصیت بد داستان و همینطور همیشه بازنده بودن خسته شده است. به همین خاطر تصمیم می‌گیرد پس از دهه‌ها زندگی یکنواخت، رالف تصمیم می‌گیرد سررشته امور را خود به‌دست بگیرد و به همین خاطر عازم سفر می‌شود تا ثابت کند لایق ایفای نقش قهرمان است.

بااین‌حال رالف در مسیر انجام این کار ناخواسته دشمنی مرگ‌بار را آزاد می‌کند که موجودیت کل دنیای بازی را تهدید می‌کند. درعین‌حال رالف با دخترکی شاد و شیطان به نام وانیلوپه هم آشنا می‌شود، آشنایی که نقشی مهم در تغییر نگاه رالف به دنیای اطرافش دارد.


امت در انیمیشن فیلم لگو

۵- انیمیشن فیلم لگو

انیمیشن The Lego Movie

  • کارگردان: فیل لرد، کریستوفر میلر
  • سال ساخت: ۲۰۱۴
  • میانگین امتیازات The Lego Movie در IMDB: ۷/۷

شخصیت امت با صداپیشگی کریس پرت، یک عضو معمولی جامعه لگو است که همیشه سعی می‌کند به دقت از قوانین پیروی کند. بااین‌وجود او به اشتباه به‌عنوان موجودی خاص در نظر گرفته می‌شود، فردی خارق‌العاده که قرار است کلید نجات جهان باشد.

بخوانید  گوشی ریلمی ۱۱ پرو پلاس با دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی رسما وارد ایران شد! + قیمت

امت پیش از آنکه متوجه شد خود را در میان اعضای انجمنی غریبه می‌بیند، درحالی که مأموریتی جدید برعهده دارد. او باید راهی برای متوقف کردن برنامه‌های شخصیت شرور داستان پیدا کند. هرچند امت هم به طرزی ناامید کننده و هم خنده‌دار برای انجام این کار آمادگی ندارد، بااین‌حال از زیر بار مسئولیت شانه خالی نکرده و با تمام وجود برای انجام این وظیفه تلاش می‌کند.


هیرو هامادا و بیمکس

۴- انیمیشن ۶ قهرمان بزرگ

انیمیشن Big Hero 6

  • کارگردان: دان هال، کریس ویلیامز
  • سال ساخت: ۲۰۱۴
  • میانگین امتیازات Big Hero 6 در IMDB: ۷/۸

داستان این انیمیشن در مورد هیرو هامادا است، کودکی نابغه که در زمینه روباتیک تخصص بالایی دارد. پس از مرگ برادرش، هیرو دچار مشکلاتی می‌شود اما آخرین اختراع برادرش رباتی به نام بیمکس است که سعی می‌کند از هر راه ممکن حال هیرو را بهتر کند.

در این بین هیرو درگیر طرحی جنایی می‌شود که شهر سن فرانسیسکو را تهدید می‌کند، او دست یاری به سوی گروهی از دوستانش دراز کرده و با کمک بایمکس تیمی از مبارزان را شکل می‌دهد تا با جنایتکاران رو‌به‌رو و شهر را نجات دهند. این انیمیشن براساس مجموعه کتاب‌های مصوری به همین نام ساخته شده است.


غول آهنی و هوگارت در انیمیشن غول آهنی

۳- انیمیشن غول آهنی

انیمیشن The Iron Giant

انیمیشن غول آهنی اقتباسی از داستانی با درون مایه جنگ سرد اثر تد هیوز است. داستان در مورد رباتی بیگانه و غول پیکر است که در نزدیکی شهری کوچک به نام راکول، سقوط می‌کند. پسری ۹ ساله از اهالی محلی ربات را پیدا کرده و این شروع ایجاد رابطه‌ای دوستانه و غیرمنتظره میان او و غول آهنی می‌شود.

اما زمانی‌که یک مأمور دولتی پارانوئید تصمیم به نابودی ربات می‌گیرد، پسرک باید هرکاری که در توانش است را انجام دهد تا از دوست آهنی بزرگ جثه‌اش محافظت کند.


وال ای و ایو در انیمیشن وال. ای

۲- انیمیشن وال ای

انیمیشن WALL·E

  • کارگردان: اندرو استنتن
  • سال ساخت: ۲۰۰۸
  • میانگین امتیازات WALL·E در IMDB: ۸/۴

وال. ای آخرین ربات باقی مانده روی زمین است. او در طول روز مشغول مرتب کردن سیاره و جمع کردن زباله‌ها است. در طول هفتصد سالی که از عمر حضور او روی این سیاره می‌گذرد، او شخصیتی مخصوص به خود پیدا کرده است، هرچند که بیش از اندازه احساس تنهایی می‌کند.

سپس او شانس آشنایی با ایو را پیدا می‌کند، کاوشگری خوش فرم و بسیار پیشرفته‌تر از خودش که برای مأموریتی خاص به زمین فرستاده شده است. وال. ای که بعد از مدت‌ها دوستی برای خود پیدا کرده است، ایو را در سرتاسر کهکشان دنبال کرده و بزرگ‌ترین ماجراجویی خود را تجربه می‌کند.


نسخه های مختلف مرد عنکبوتی در انیمیشن مرد عنکبوتی به درون دنیای عنکبوت

۱- انیمیشن مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوت

انیمیشن Spider-Man: Into the Spider-Verse

در انیمیشن مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوت، نگاهی به زندگی مایلز مورالس داریم، نوجوانی بروکلینی که به وسیله یک عنکبوت رادیواکتیو گزیده شده و قدرتی اسرار آمیز به‌دست می‌آورد که از او یک مرد عنکبوتی بی‌همتا می‌سازند. ملاقات او با پیتر پارکر و آشناییش با دیگر نسخه‌های مرد عنکبوتی در جهان‌های موازی باعث می‌شود او به‌دنبال استفاده از مهارت‌ها خود برای مبارزه با افراد شرور برود.

با مرور این انیمیشن به پایان این مطلب رسیدیم. نظر شما در مورد اسامی اشاره شده در این فهرست چیست؟ انیمشن علمی تخیلی محبوب شما کدام یک است؟ دلیل شما برای انتخاب آن چیست؟ ما همچنان مشتاق شنیدن نظرات شما خوانندگان عزیز هستیم، پس حتما آن را با ما و دیگر دوستان‌تان درمیان بگذارید.


پرسش‌های متداول

۱- بهترین انیمیشن های علمی تخیلی کدام‌اند؟

از میان بهترین انیمیشن های علمی تخیلی می‌توان به انیمیشن سیاره گنج، انیمیشن وال ای، انیمیشن مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوت و انیمیشن ۶ قهرمان بزرگ اشاره کرد. فهرست کامل ۲۰ انیمیشن علمی تخیلی جذاب را می‌توانید در یک گیمر بخوانید.

۲- انیمیشن علمی تخیلی 2022 کدام است؟

انیمیشن لایت یر ۲۰۲۲ و انیمیشن لیگ قهرمانان حیوانات خانگی ۲۰۲۲ از انیمیشن های جدید علمی تخیلی به حساب می‌آیند. فهرست کامل ۲۰ انیمیشن علمی تخیلی جذاب را می‌توانید در یک گیمر بخوانید.

تحریریه مجله بازی یک گیمر