احتمال عرضه پردازنده ۴۰ هسته‌ای Arrow Lake Refresh در سال ۲۰۲۵


Moore’s Law is Dead به‌تازگی گزارش داده که اینتل در نظر دارد تا تراشه جدید ۸+۳۲ هسته‌ای Arrow Lake Refresh به همراه مدل‌های دیگر از سال ۲۰۲۵ روانه بازار کند.

کانال یوتیوب Moore’s Law is Dead به‌عنوان یکی از منابع مهم افشای اخبار غیررسمی سخت‌افزاری، در جدیدترین شایعات مربوط‌به پردازنده‌های سری Arrow Lake Refresh اینتل مدعی شده که به نقشه‌ی راه عرضه محصولات جدید تیم آبی دسترسی پیدا کرده و مطابق آن، جزئیاتی از برنامه‌های اینتل طی سه سال آینده را به‌دست آورده است. بااین‌حال هرچه بیشتر به اطلاعات شایعه شده و اخبار رسمی منتشر شده در این خصوص نگاه می‌کنیم، این اطلاعات مبهم و مبهم‌تر می‌شوند.

لذا به‌نظر می‌رسد که بحث و گفت‌وگو درباره برنامه‌های بعد از عرضه محصولات سری Panther Lake این شرکت چندان موثق نخواهد بود. به‌هر حال در این ویدیو به چیزهایی اشاره شده که قبلاً درباره آن صحبتی نشده بود. مثل اینکه اینتل به‌دنبال توسعه سری به‌روزرسانی شده یا اصطلاحاً رفرش خانواده‌ی Arrow Lake است. همان‌طور که می‌دانید، اینتل در آستانه معرفی پردازنده‌های سری Raptor Lake Refresh به‌عنوان چهاردهمین نسل از پردازنده‌های رده مصرف‌کننده خود برای پی سی است.

این تراشه‌ها برای پلتفرم LGA1700 عرضه می‌شوند و قرار است یک ارتقاء جزئی نسبت به آنچه از عملکرد محصولات فعلی این شرکت سراغ داریم را به کاربر ارائه کنند که مواردی همچون سرعت کلاک پردازنده‌ها یا افزایش تعداد هسته‌های برخی مدل‌ها مثل 14700K را شامل می‌شود. بااین‌حال، سری بعدی پردازنده‌های دسکتاپ اینتل که برای سوکت LGA-1851 عرضه خواهند شد، محصولات مورد انتظاری هستند که نمی‌توان درباره آن‌ها گمانه‌زنی نکرد.

بخوانید  تریلر سریال Mr. and Mrs. اسمیت ماجراهای این زوج قاتل را نشان می دهد

شایعات مربوط به سری Arrow Lake Refresh پردازنده های اینتل

اولین نسل از پردازنده‌های سری Arrow Lake اینتل احتمالاً به‌عنوان بخشی از سری دسکتاپ Core Ultra 200 خواهند بود که انتظار می‌رود بسته به متد طراحی پیکربندی هسته‌ها از ۲۴ یا ۲۶ هسته برخوردار باشند. این معماری حداکثر ۸ هسته‌ی عملکرد Lion Cove P را با حداکثر ۱۶ هسته‌ی Skymont E ترکیب کرده و ۲ هسته‌ی بهینه‌ی دیگر را ازطریق دای SoC در بر می‌گیرد. اینتل هنوز چیزی درباره اینکه آیا این هسته‌های SoC را برای همه نوع ورک‌لودها مورد استفاده قرار خواهد داد یا خیر نگفته است.

بنابراین درحال حاضر بهتر است این هسته‌ها در تعداد کل هسته‌های این تراشه‌ها محاسبه کنیم. گرچه هنوز این مهم‌ترین جنبه‌ی مربوط‌به خانواده جدید محصولات اینتل نیست. حالا به‌نظر می‌رسد که اینتل درنظر دارد تا پزدانده‌های سری Arrow Lake را نیز نوسازی کرده و مجددا با همان پروسس نود و معماری هسته اما با دو برابر کردن تعداد هسته‌های Skymont E از ۱۶ به ۳۲ روانه بازار کند. این سناریو تا حد زیادی شبیه به همان چیزی است که درباره سری Alder Lake و Raptor Lake نیز مشاهده کرده بودیم.

قبلا هم شایعاتی از پردازنده ۴۰ هسته‌ای Arrow Lake شنیده شده بود اما حالا گفته می‌شود که در سری Refresh شاید معرفی چنین پردازنده‌ای خواهیم بود. دومین نسل از پردازنده‌های سری Arrow Lake نیز احتمالا برای رقابت به محصولات خانواده Ryzen 8000 یا حتی 9000 شرکت AMD روانه بازار خواهند شد که شایعه شده با اقتباس از معماری هیبریدی اینتل تعداد هسته‌های آن را به ۲۴ هسته افزایش خواهد داد.

بنابراین با این اوصاف سری Arrow Lake Refresh همان نسل دوم پردازنده‌های Arrow Lake را تشکیل می‌دهد که روی پلتفرم LGA-1851 معرفی خواهد شد. از‌طرفی نشانه‌هایی از احتمال انحراف پردازنده‌های Panther Lake از این سوکت به چشم می‌خورد که نشان می‌دهد درنهایت سه سری از پردازنده‌های Core از همین سوکت استفاده خواهند کرد.

بخوانید  16 سال بعد، تخم مرغ عید پاک تفنگ برتر Mass Effect کشف شد
تحریریه مجله بازی یک گیمر