انویدیا به سرعت در تلاش برای رفع مشکل کانکتور ۱۶ پین RTX 4090 است


Igors Lab گزارش داده که انویدیا و شرکای تجاری این شرکت به سرعت در تلاش برای مشکل آسیب دیدن کانکتورها و آداپتور ۱۶ پین کارت گرافیک GeForce RTX 4090 در اثر حرارت تولیدی بالای آن هستند.

چند روز پیش گزارشی از ذوب شدن کانکتور برق ۱۶ پین کارت گرافیک GeForce RTX 4090 توسط دو کاربر در ردیت منتشر شده بود. در ابتدا تصور می‌شد که علت این اتفاق خم کردن کابل برق در ناحیه ۳۵ میلی متری نزدیک به محل اتصال آن است که قبلا در گزارش PCI-SIG درباره حرارت بالایی که در این نقطه ایجاد می‌شود، هشدار داده شده بود. اما در روزهای گذشته منابع مختلفی اقدام به تست کانکتورهای انویدیا کرده و نتایج به‌دست آمده را ازطریق رسانه‌ها منتشر کردند.

Ronaldo Buassali از کانال یوتیوب TecLab و تیم GALAX با برگزاری دو نشست زنده‌ی لایو استریم به نمایش تست ورک‌لودهای سنگین خود روی کانکتور ۱۶ پین انویدیا پرداخته و تا ۱۵۳۰ وات توان عبوری را ازطریق آن منتقل می‌کند. او درنهایت متوجه می‌شود که اتصال نامناسب کابل ۱۶ پین است که می‌تواند به تغییرات حرارتی بالا منجر شده و به آسیب رسیدن به آن بیانجامد. احتمال دارد این همان اتفاقی باشد که برای آداپتورها نیز افتاده است.

آداپتور کانکتور 16 پین کارت گرافیک GeForce RTX 4090

علاوه‌براین مشخص شده که با خم کردن کابل‌ها توسط کاربران به منظور جا دادن کارت گرافیک بزرگ 4090 در شاسی کیس، ممکن است برخی اتصالات شل شده و این باعث ایجاد واریانس حرارتی شود. قبلاً دیده بودیم که یک اتصال معیوب می‌تواند به ایجاد دمای بالاتر از ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد در آن محل منجر شود که برای ذوب کردن و آسیب رساندن به شاخه‌های اتصال در مدت زمان طولانی استفاده کافی است.

بخوانید  تریلر Final Ghostbusters: Frozen Empire ارتشی از ارواح را در Big Apple منتشر می کند.

Igor’s Lab در اینباره نوشته که «انویدیا به تمام شرکت‌های AIC اعلام کرده که تمام کارت‌های گرافیک آسیب دیده باید مستقیماً به مرکز خدمات پس از فروش این شرکت ارسال شوند تا تجزیه و تحلیل علت خرابی روی آن‌ها انجام شود.» این اولین‌بار است که انویدیا چنین چیزی را از کاربران درخواست می‌کند. حتی چند سال پیش و با مشکلی که برای 2080Ti با مایکرون به وجود آمده بود نیز چنین چیزی سابقه نداشت.

اندازه گیری دمای کانکتور 16 پین کارت گرافیک GeForce RTX 4090

براساس بررسی‌های صورت گرفته، هر کابلی که به آداپتورهای ۱۶ پین انویدیا متصل شود می‌تواند به راحی شل شده و به این مشکل منجر شود. البته مشکل فقط این آداپتورها نیز نیست، برخی منابع تغذیه ATX 3.0 نیز می‌توانند چنین مشکلی داشته باشند.

باید دید که درنهایت چه عواملی به‌عنوان علت اصلی این مشکل معرفی شده و انویدیا چه تمهیداتی را برای رفع آن به کار خواهد گرفت. بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که برای آسیب رسیدن و ذوب شدن کانکتورها شرایط خاصی باید برقرار باشد که شاید برای یک کاربر عادی هیچوقت به وجود نیاید؛ اما همواره احتمال این مشکل برقرار بوده و با قیمت بالایی که این محصولات دارند، باید راهکاری برای رفع دائمی آن اندیشیده شود.



منبع

تحریریه مجله بازی یک گیمر