انویدیا به زودی از معماری گرافیکی Blackwell خود رونمایی خواهد کرد

چیپست های B100 و B200 نسل جدید پردازنده های گرافیکی مرکز داده انویدیا به زودی رسما عرضه خواهند شد.

تحت عنوان جنسن هوانگدر سخنرانی افتتاحیه رویداد GTC 2024، مدیرعامل انویدیا معماری نسل جدید پردازنده های گرافیکی این شرکت به نام بلک ول را فاش می کند. انویدیا طبق روند بلندمدت خود از معماری یکسانی برای بخش های بازی و مرکز داده محصولات خود استفاده خواهد کرد. افشای بلک ول جالب است قبل از عرضه نسل دوم پردازنده های گرافیکی Hopper یا GH200 می آید.

با توجه به توییت جدید XpeaGPU، پردازنده گرافیکی B100 مرکز داده که در این رویداد ارائه می شود، از دو … ظاهر به طور جداگانه، بر اساس فناوری بسته بندی TSMC CoWoS-L است. CoWoS یا Chip-on-Wafer-onSubtrate-L یک روش بسته بندی پیشرفته 2.5 بعدی است که تولیدکنندگان را قادر می سازد تا پردازنده های بزرگتری طراحی کنند.

سال گذشته، TSMC از فناوری CoWoS-L رونمایی کرد تا طراحی تراشه های بزرگتر را برای شرکای تجاری خود فراهم کند. فناوری CoWoS-L به تولیدکنندگان اجازه می دهد تا کارگزاران بزرگتری را طراحی کنند. Interposer ها ارتباط بین GPU و تراشه های حافظه را امکان پذیر می کنند. تولیدکنندگان می توانند از این فناوری تا 6 برابر ظرفیت شبکه پوشش TSMC استفاده کنند تراشه های خود را طراحی کنید.

اندازه تراشه مرکز داده بلک ول انویدیا در مقایسه با نسل قبلی

Xpea همچنین اشاره کرد که دو تراشه پردازشی این تراشه به 8 بلوک حافظه 8HiHBM3e متصل خواهند شد تا در مجموع 192 گیگابایت ظرفیت حافظه گرافیکی B100 را تشکیل دهند. AMD در حال حاضر 192 گیگابایت را در Instinct MI300 بدون استفاده از 8 تراشه HBM3 ارائه می دهد.

بخوانید  Zelda: Tears Of The Kingdom - راهنمای معماهای معبد Jochi-iu

با نگاهی به آینده باید گفت که محصول بعدی سری بلک ول از این خانواده B200 نام دارد که با 12 بسته حافظه و ظرفیت حافظه بالاتری عرضه خواهد شد. گفته می شود که ظرفیت این پردازنده گرافیکی به 288 گیگابایت خواهد رسید، البته مشخص نیست از چه نوع میکروچیپ هایی استفاده می کند HBM3e هست یا HBM4؟ از سوی دیگر، AMD مدعی شد که چیپست های سری MI300 خود را با حافظه HBM3e به روز می کند.