زمان عرضه کارت‌های گرافیک پرچمدار RTX 50 به بیرون درز کرد

شرکای تجاری انویدیا انتظار دارند کارت گرافیک های GeForce RTX 5090 و RTX 5080 را در سه ماهه چهارم سال 2024 عرضه کنند.

بسیاری از گزارش‌ها نشان می‌دهند که Nvidia به احتمال زیاد سه ماهه چهارم سال 2024 را برای عرضه اولین کارت‌های گرافیک سری RTX 50 در نظر گرفته است. این شتاب دهنده ها اکنون گفتگو بیشتر بر روی زمان عرضه این محصولات و به خصوص نسخه بازی معماری Blackwell برای سری GeForce RTX 50 متمرکز است.

در ژانویه 2024، انویدیا از سه کارت گرافیک جدید سری GeForce RTX 40 SUPER، نسخه به روز شده و میان نسلی پردازنده های گرافیکی رده بالای RTX 40 خود، رونمایی کرد. در حال حاضر محصولات نسل فعلی شامل 12 مدل مختلف است که بسیار کمتر از 20 کارت گرافیک سری RTX 30 است که البته اگر نسخه LHR را که برای مقابله با تب رمزنگاری معرفی شده در نظر بگیریم، تعداد این مدل ها به چشم می خورد. تقریبا برابر خواهد بود. بنابراین به نظر می رسد که کار تیم سبز با سری RTX 40 به پایان رسیده است و باید منتظر شروع نسل جدید باشیم.

طبق گزارش Money UDN، شرکای تجاری انویدیا در حال پیش بینی مدل های پیشرفته سری GeForce RTX 50 هستند. مخصوصا دو مدل 5090 و 5080 در سه ماهه چهارم سال عرضه خواهد شد. اگرچه این نام‌ها احتمالاً صحیح هستند، اما Nvidia هنوز در مرحله نهایی کردن مشخصات فنی این دو است این یک واحد پردازش گرافیکی است. این شرکت به ایجاد تغییرات لحظه آخری در محصولات خود معروف است و حتی ممکن است عرضه برخی از مدل ها را به طور کامل در آستانه عرضه لغو کند.

بخوانید  فروش جهانی نینتندو سوییچ از 114 میلیون دستگاه فراتر رفت

کارت گرافیک GeForce RTX 50

علاوه بر این، Kopite7kimi، یکی از معتبرترین منابع برای افشای اطلاعات در مورد انویدیا، تایید کرد که نسل جدید محصولات تیم سبز در سال جاری عرضه خواهد شد. این آشکارساز برای اولین بار از فناوری حافظه گرافیکی GDDR7 استفاده می کند و یک رابط گذرگاه حافظه GPU 512 بیتی از GB202 به عنوان تراشه پرچمدار این نسل یاد می شود.

ظاهرا این پردازنده گرافیکی می تواند 192 ریزپردازنده جریانی داشته باشد. همچنین یک تراشه GB203 با نصف تعداد ماژول های SM وجود دارد یعنی 96 اعداد فاش خواهد شد. اگر پیکربندی هسته های nVidia اگر FP32 یا CUDA را برای این نسل نگه دارید، این تعداد SM برابر با 24576 و 12888 هسته برای این دو پردازنده گرافیکی خواهد بود. البته طبق معمول، انویدیا از تمام توان پردازنده گرافیکی کارت گرافیک 5090 یا 5080 استفاده نخواهد کرد تا جایی برای توسعه مدل های ارتقا یافته بعدی باقی بگذارد.

تحریریه مجله بازی یک گیمر