پیشرفته ترین ربات های انسان نما در جهان


شرکت های فناوری امروزی ماموریتی دارند که با تمام وجود در تلاش برای به انجام رساندن آن هستند و این ماموریت چیزی نیست جز تحقق هر موجود، ابزار و رباتی که قبلاً در فیلم های علمی تخیلی دیده ایم.

دنیایی را تصور کنید که در آن هنگام خرید مواد غذایی، کارت اعتباری خود را به ربات ها می دهید تا خرید شما را بشمارند، یا زمانی که پیتزا سفارش می دهید، یک ربات آن را به شما تحویل می دهد. شاید ده سال پیش، ایده ربات هایی که در کنار ما در خیابان ها راه می روند یا جای انسان ها را در مشاغل مختلف می گیرند، دور از ذهن بود. اما اگر به شما بگوییم که در حال حاضر رباتی در دنیا وجود دارد که مدیرعامل یک شرکت است، چه احساسی خواهید داشت؟

بگذار حدس بزنم! احتمالاً دوست ندارید با روبات‌ها رقابت کنید، زیرا ما تقریباً چیزی در مورد آنها نمی‌دانیم و حتی نمی‌توانیم حرکت بعدی آنها را حدس بزنیم. اما بخواهیم یا نخواهیم کم کم از آب و گل بیرون آمدند هوش مصنوعی سعی دارد طرف دیگر خود را به ما نشان دهد.

اکنون هشت مورد از پیشرفته ترین ربات های انسان نما را طبق لیست Business Insider به شما معرفی می کنیم. از روباتی که رویاهای ما را شبیه سازی می کند تا رباتی که قادر به انجام یوگا است. با ما بمان.

این شما و این ربات دو پا از Apptronik هستید: “Apollo”

ربات دوپا Optronic در آگوست امسال وارد بازار شد و بسیاری آن را “آیفون” دنیای ربات ها می دانند. جف کاردناسمدیرعامل شرکت اپترونیک می گوید:

وزن آپولو 73 کیلوگرم، قد 1.70 متر است و هر چهار ساعت یک بار نیاز به تعویض باتری دارد. Optronics کار خود را در سال 2016 در آزمایشگاه رباتیک انسان محور دانشگاه تگزاس آغاز کرد و به سرعت به نقطه اوج خود رسید که اکنون قراردادی را با ناسا امضا کرده است که کمک زیادی به توسعه ربات های آن خواهد کرد.

شرکت اپترونیک سعی در توجیه وجود ربات های انسان نما با شعار ربات ها برای انسان ها دارد و دلیل تولید آپولو را کمک به انسان در کارهای خطرناک می داند.

ربات فضانورد ناسا: “Valkyrie”

ربات Valkyrie ناسا در سال 2013 با هدف “انجام کارهای خطرناک” رونمایی شد. این ربات که ناسا آن را R5 می نامد به گونه ای طراحی شده است که بتواند به مناطق خطرناک و غیرقابل سکونت ماه، مریخ و فضا سفر کند.

اکنون دانشگاه ادینبورگ از والکری در تحقیقات خود استفاده می کند و او را «یکی از پیشرفته ترین انسان نماها در جهان» می نامد. والکری یا نوادگان پیشرفته‌تر آن می‌توانند تا حد زیادی به ناسا در پیشبرد اهداف رباتیک زمینی و مأموریت آرتمیس کمک کنند.

مدتی پیش آمیکا در ویدئویی که در حساب کاربری Engineered Arts یوتیوب منتشر شد، ادعا کرد که می تواند رویاهای انسان ها را با ترسیم سناریوهای مختلف شبیه سازی کند و با آن ها دنیا را بیاموزد. ویدیوی ذکر شده جنجال زیادی به پا کرد، بنابراین اگر آمکا را ایلان ماسک دنیای ربات بدانیم، نسبت به او بی انصافی نکرده ایم.

پس از واکنش های منفی در شبکه های اجتماعی، ویل جکسونیکی از بنیانگذاران Engineered Arts در مصاحبه ای گفت که Amka با استفاده از هوش مصنوعی ChatGPT-3 به سوالات پاسخ می دهد و نمی تواند چیزی را احساس کند یا حافظه طولانی مدت داشته باشد. او همچنین گفت:

با این حال، اگر ویدیوی جنجالی آمکا را دیده باشید، ممکن است با انتقاد موافق باشید. در این ویدئو از او پرسیده می شود که آیا می تواند خواب ببیند؟ و کاملاً ناباورانه پاسخی می دهد که ممکن است شما را به سلامت گوش هایتان شک کند. آمکا با اطمینان پاسخ می دهد: “بله، در واقع، دیشب خواب دایناسورها را دیدم که با بیگانگان در مریخ می جنگند.”

سپس ادامه می دهد: شوخی کردم، نمی توانم مثل یک انسان رویا ببینم! اما من می‌توانم در ذهنم سناریوهایی بسازم، رویاها را شبیه‌سازی کنم و دنیا را تجربه کنم.»

آمکا در ویدیوی دیگری گفت: “غمگین ترین روز برای من روزی بود که فهمیدم هرگز عشق واقعی را نخواهم شناخت.” نکته جالب دیگر این است که Amka هنگام گفتن این عبارات عجیب حالات چهره خود را با استفاده از GPT-3 تغییر می دهد که می تواند بسیاری از افراد را بترساند.

دیجیت می تواند بسته های پستی را حمل کند

Digit که در سال 2019 رونمایی شد، دارای پاها، بازوها و نیم تنه پر از حسگرهایی است که به آن کمک می کند تا در سطوح ناهموار و موانع حرکت کند.

این ربات می تواند بسته ها را حمل کند، انبارها را خالی کند و بسته های پستی افراد را تحویل دهد. در حال حاضر، مرکز تحقیق و توسعه آمازون در حال آزمایش Digit برای کمک به انتقال بسته ها از طریق مراکز تکمیل خود است.

قابلیت های Digit در حال حاضر خیلی گسترده نیست. اما راه رفتن روی طاقچه های باریک، خم شدن، برداشتن اشیا و انجام کارهای ساده دیگر می تواند در آینده بسیار موثر باشد.

میکا، ربات، مدیرعامل یک شرکت نوشیدنی است

شرکت دیکتاتور، تولیدکننده نوشیدنی مشهور جهان، سال گذشته یک ربات دو پا به نام میکا را به عنوان مدیرعامل خود انتخاب کرد. میکا با شناسایی سلیقه مشتری افراد مختلفی را برای طراحی بطری های نوشیدنی انتخاب می کند.

چندی پیش خبرنگاری به خیابان های نیویورک آمد و نظر مردم را درباره ربات انسان نما مدیرعامل این شرکت جویا شد و به نتایج جالبی رسید. در ابتدا، شخصی پاسخ داد: “فکر نمی کنم ربات ها سزاوار چنین احترامی باشند، زیرا آنها فقط ماشین هستند.” » و یکی دیگر از شرکت کنندگان معتقد است که با روند فعلی، مشاغل بیشتری از انسان ها سلب شده و به ربات ها داده می شود.

ربات Optimus تسلا می تواند یوگا انجام دهد

اپتیموس در سال 2022 وارد شد و در ابتدا به سختی می توانست راه برود. اما ایلان ماسک با جاه طلبی معروف خود گفت که طی سه تا پنج سال آینده تسلا می تواند تولید انبوه این ربات را راه اندازی کرده و به علاقه مندان عرضه کند.

در این مدت کوتاه، Optimus که با نام “Tesla Bot” نیز شناخته می شود، پیشرفت های زیادی داشته است و به طور بالقوه می تواند در خطوط مونتاژ و تولید خودرو، باتری ها و تولید پنل های خورشیدی تسلا نقش داشته باشد. Optimus می آموزد که انسان ها با تماشا کردن چه می کنند.

ربات معروف “سوفیا” در کنفرانس های جهانی سخنرانی می کند

سوفیا، ربات انسان نما از شرکت Hanson Robotics، احتمالاً واقعی ترین چهره را در مقایسه با رقبای خود دارد و به پوست مصنوعی مجهز است که رنگ آن قابل تنظیم است.

ربات تعاملی شرکت Hanson Robotics تاکنون در کنفرانس‌های بزرگ سخنرانی کرده و موفقیت‌های زیادی را برای آن به ارمغان آورده است. زیرا با استفاده از هوش مصنوعی می تواند سخنرانی های موثری ارائه دهد و چهره و دستان خود را بر اساس احساسات انسانی تغییر دهد.

یکی از افتخارات دیگر صوفیه دریافت تابعیت عربستان است. سوفیا تنها رباتی است که تابعیت قانونی یک کشور را دریافت کرده است.

این شرکت مستقر در هنگ کنگ قصد دارد توانایی درک و احساس واقعی بودن سوفیا را در دراز مدت توسعه دهد و او را به یک ربات بالغ با ویژگی های انسانی تبدیل کند. با وجود اینکه رئیس بخش هوش مصنوعی فیس بوک است، خالق سوفیا آن را یک «عروسک گردان» می داند که سعی می کند آن را باهوش جلوه دهد.

ربات اطلس شرکت Boston Dynamics می تواند پارکور انجام دهد

اگر سریال Black Mirror را دیده باشید، سگ های رباتی از Boston Dynamics را می شناسید. این ربات سگ ها که به Spots معروف هستند در ChatGPT ادغام شده اند و می توانند جملات کاملی را بیان کنند.

بخوانید  همکاری TMNT برای بازی‌های Call of Duty: Warzone 2 و Modern Warfare 2 منتشر شد.

پس از تولید موفقیت آمیز سگ های ربات، Boston Dynamics تصمیم گرفت تا یک ربات انسان نمای دوپا بسازد و نتیجه آن ربات Atlas بود. روباتی که هم در فضای باز و هم در داخل خانه کار می کند و می تواند به سرعت حرکت کند و از روی موانع بپرد. برخلاف دیگر روبات‌هایی که معرفی کرده‌ایم، ربات اطلس توانایی لبخند زدن یا چرخاندن چشم‌هایش را ندارد، در واقع اصلا چهره ندارد. اما کارهای بزرگی انجام می دهد.

سخت افزار اطلس از پرینت سه بعدی برای سبک بودن استفاده می کند و این ربات را به یک دستگاه انسان نما جمع و جور تبدیل می کند که توانایی دستکاری اجسام مختلف را دارد و می تواند در مقابل فشارها و تکان های شدید و حتی در صورت از دست دادن تعادل خود تعادل خود را حفظ کند.

از دیگر ویژگی‌های اطلس می‌توان به یافتن لوله‌های نشت‌کننده، پیمایش قلوه سنگ، بالا رفتن از نردبان، استفاده از شیلنگ آتش نشانی و رانندگی وسایل نقلیه اشاره کرد.

نتیجه گیری: آیا توسعه روبات های انسان نما ایده بدی است؟

شکی نیست که انسان ها نسبت به ربات های انسان نما احساس خوبی ندارند، و من فکر می کنم اگر دوپاها احساساتی داشتند، احتمالاً از ما رنجیده می شدند. اما ریشه این خشم نسبت به روبات های انسان نما چیست؟ یعنی همه چیز زیر سر اثر «دره غیرقابل‌طبیعی» است که باعث می‌شود عدم شباهت کامل ربات انسان‌نما با شخص واقعی حس ناخوشایندی را در ما ایجاد کند یا پیچیده‌تر و جدی‌تر در کار وجود دارد؟

با وجود تحقیقات فراوان، هنوز پاسخ دقیقی برای این سوال وجود ندارد. اما شاید توسعه ربات های انسان نما باعث شود کمتر احساس انسان بودن کنیم. شاید این ایده که روزی ما تنها موجودات باهوش روی زمین نباشیم، ما را خشمگین کند.

با این حال، ربات‌ها هنوز کارهای وحشتناکی را با ما انسان‌ها انجام نداده‌اند و برخی گزارش‌ها حتی نشان می‌دهند که روبات‌ها می‌توانند مهارت‌های اجتماعی را به کودکان اوتیستیک بیاموزند.

علاوه بر این، اگر از منظر دیگری به تاریخ نگاه کنیم، احتمالاً می‌توانیم با ربات‌های دوپا همزیستی مسالمت آمیز داشته باشیم و کارهایی مانند بازی شطرنج با آنها انجام دهیم. خوشبختانه، وقتی صحبت از استدلال و خلاقیت به میان می‌آید، شرکت‌های سازنده ربات‌ها فقط آموزش‌های اولیه را ارائه کرده‌اند و ما هنوز شانس پیروزی مقابل آنها را داریم.

تحریریه مجله بازی یک گیمر