سونی اعتراف کرد: سیاست قیمت گذاری پلی استیشن 3 اشتباه بود

چندی پیش مدیران پلی استیشن در مراسمی در مورد کنسول پلی استیشن 3 و دلایل شکست آن صحبت کردند و نظرات جالبی را بیان کردند.

اگرچه بیش از 17 سال از عرضه پلی استیشن 3 می گذرد، این کنسول در زمان خود از نظر فنی شگفت انگیز بود. پردازنده انقلابی Cell، درایو Blu-ray، پشتیبانی از لینوکس و سایر ویژگی ها با هم ترکیب شده اند تا این کنسول را به یک رایانه شخصی قدرتمند تبدیل کنند. با این حال، جاه طلبی های سونی با قیمت بالای 500 دلاری راه اندازی خنثی شد. جالب است بدانید که در سال 2020، مدل دیجیتالی پلی استیشن 5 با قیمت کمتری فروخته شد. اکنون، 17 سال بعد، پلی استیشن اعتراف می کند که این قیمت بالا تصمیم بدی بوده است.

موفقیت پلی استیشن 4 تا حد زیادی نتیجه مستقیم درس هایی بود که سونی از اشتباهات خود در طول عمر پلی استیشن 3 آموخت. آنها توانستند بسیاری از نکات کلیدی را از آن نسل بیاموزند. در ویدئویی که اخیرا توسط CNBC منتشر شده است، تعدادی از مدیران پلی استیشن از جمله شاون لیدن، هرمان هالست و جیم رایان آنها سه دهه فعالیت سونی در صنعت بازی های ویدیویی را بررسی کردند. در بحث در مورد کنسول های نسل سوم پلی استیشن که از شهرت چندانی برخوردار نبودند، مدیران پلی استیشن به سرعت به ایرادات پلی استیشن 3 اعتراف کردند.

با وجود تمام ویژگی های جذابی که این کنسول ارائه می کرد، حتی با توجه به اینکه سونی با فروش هر دستگاه به قیمت 500 دلار ضرر زیادی می کرد، قیمت آن غیر منطقی بود. شان لیدن، رئیس سابق استودیوی جهانی پلی استیشن، دوران پلی استیشن 3 را با اسطوره یونانی ایکاروس مقایسه کرد که سقوط کرد زیرا با بال های مومی دست ساز در آسمان پرواز کرد و خیلی به خورشید نزدیک شد. این مقایسه نشان دهنده جاه طلبی بیش از حد سونی در طراحی پلی استیشن 3 است.

بخوانید  کارگردان فیلم ترسناک Black Phone 2 مشخص شد

کنترلر پلی استیشن 3

در همین راستا، جیم رایان، مدیر عامل و مدیر عامل سونی اینتراکتیو اینترتینمنت، به موفقیت فوق‌العاده پلی‌استیشن ۲ اشاره کرد که همچنان پرفروش‌ترین کنسول بازی ویدیویی در تاریخ است. این گفتگوها نشان می دهد که مدیران پلی استیشن دوران پلی استیشن 3 را در مقایسه با پلی استیشن نسل دوم یک شکست می دانند. او می گوید: «ما از موفقیتی که در جریان Pol 2 به دست آوردیم غرق شدیم و در نهایت عقب نشینی کردیم.

هرمان هالست، رئیس فعلی استودیو جهانی پلی استیشن، اعتراف کرد که ساخت بازی برای پلی استیشن 3 بسیار دشوار بوده است. این نتیجه مستقیم تصمیم سونی برای استفاده از پردازنده Cell بود، معماری که در آن زمان برای توسعه دهندگان کاملاً غیرعادی بود. با وجود تمام این مشکلات، پلی استیشن 3 در نهایت تبدیل به یک کنسول مورد علاقه طرفداران شد. اسناد فاش شده نشان می دهد که توسط بسیاری به عنوان یک قطعه سخت افزاری دست کم گرفته شده در نظر گرفته شده است، این کنسول همچنان دارای جامعه کاربران آنلاین پررونقی با حدود 1.9 میلیون کاربر ماهانه است.

متاسفانه سونی علاقه ای به پشتیبانی از پلی استیشن 3 ندارد و از این کنسول و قابلیت اجرای بازی های قدیمی بر روی کنسول های نسل فعلی چشم پوشی می کند. این باعث می شود آثار معروف و خاطره انگیزی مانند سری Killzone، سری Resistance و سری Motorstorm همچنان بر روی کنسول قدیمی اما دوست داشتنی پلی استیشن 3 وجود داشته باشند و بر روی کنسول های جدیدتر قابل اجرا نباشند.

تحریریه مجله بازی یک گیمر