گوردون مور؛ بنیانگذار اینتل، خالق قانون مور و دنیای مدرن

در ابتدا مور تنها توانست هفت نفر از همکارانش را متقاعد کند که شاکلی را ترک کنند و نویز هنوز تمایلی به پیوستن به “خائنان” نداشت. این هفت نفر برای راه اندازی یک کسب و کار جدید به سرمایه نیاز داشتند. یکی از آنها نام برد یوجین کلینر او نامه‌ای به کارگزار سهام پدرش در شرکت محبوب وال استریت هیدن، استون و شرکت نوشت و توضیح داد که “ما فکر می‌کنیم می‌توانیم در عرض سه ماه یک استارت‌آپ را وارد بازار نیمه‌رانندگان کنیم”.

وقتی راک و کویل این هفت نفر را در هتل کلیفت در سانفرانسیسکو ملاقات کردند، متوجه شدند چیزی از دست رفته است. گروه آنها به یک رهبر نیاز داشت. بنابراین آنها از آنها خواستند که نویس را اضافه کنند، که به دلیل احساس تعهد به شاکلی از پیوستن به گروه خودداری کرد. مور در نهایت توانست نویس را متقاعد کند که آنها را در جلسه بعدی همراهی کند. راک با دیدن نویس بلافاصله متوجه شد که برای رهبری گروه از جذابیت و نفوذ کافی برخوردار است. بنابراین، در همان جلسه، هر هشت نفر از جمله نویسنده به توافق رسیدند که شاکلی را با هم ترک کنند تا یک تجارت جدید راه اندازی کنند.

نکته مهمی که باید در مورد تصمیم این هشت نفر برای ترک شاکلی Semiconductor بدانید و اینکه چرا به گفته شاکلی، خروج آنها از شرکت نوعی خیانت تلقی می شد، این است که در آن زمان، ترک یک شرکت تاسیس شده برای راه اندازی یک تجارت رقیب. بسیار غیرعادی بود، جسارت زیادی لازم بود. بعلاوه رجیس مک کنا، یک بازاریاب برای بسیاری از شرکت های فناوری، “فرهنگ شرکتی که در آن زمان در آمریکا وجود داشت این بود که اگر برای کار در یک شرکت استخدام می شوید، تا زمانی که بازنشسته شوید در آن شرکت می مانید. اینها ارزش های سنتی مردم بود ایالات آمریکا در ساحل شرقی و حتی غرب میانه.”

بخوانید  کلیپ انیمیشن Kung Fu Panda 4; برخورد با موجود مزاحم

در شاکلی، مور در فرآیندهای حالت جامد و افزودن اجزا و مواد جدید به سیلیکون برای ایجاد خواص الکتریکی تخصص داشت. فرآیندی که به عنوان دوپینگ در صنعت نیمه هادی ها شناخته می شود برای ساخت ترانزیستورها و سایر اجزای نیمه هادی استفاده می شود.

البته، این ارزش‌ها دیگر در آمریکا معنا ندارند، و می‌توان گفت که هشت خائن شاکلی برای ایجاد این تغییر فرهنگی بسیار تلاش کردند. مایکل مالونمورخ سیلیکون ولی می گوید:

اما مور فقط یک سال تحمل کار در شرکت شاکلی را داشت، زیرا شاکلی مدیری بسیار سخت گیر، بداخلاق و مشکوک بود که اصلاً به توصیه های فنی کارمندانش در زمینه تحقیقاتی که باید روی آن تمرکز کنند اهمیتی نمی داد.

آرتور راک نامه را از روی میز برداشت. یک تحلیلگر سی و سه ساله که از زمان فارغ التحصیلی از مدرسه بازرگانی هاروارد در سرمایه گذاری خطرپذیر به موفقیت های بزرگی دست یافته بود. رئیس خود را تکان دهید سیم پیچ باد (باد کویل) که ارزش سفر به سانفرانسیسکو برای دیدار با خائنان شاکلی را داشت.

دانشمند نخبه ای که ترانزیستور را اختراع کرد و مور و نویس را به سرزمین رویایی دره سیلیکون آورد، اکنون شخصیتی منفور بود که هر سخنرانی اش با تمسخر مردم مواجه می شد. از سوی دیگر، بلایی که بر سر شاکلی نیمه هادی آمد با فرار دسته جمعی این «هشت خیانتکار»، آن شرکت را به یکی از بزرگترین شکست های تاریخ تبدیل کرد.

نیمه هادی فیرچایلد و آغاز رنسانس فناوری در سیلیکون ولی

شرکت نیمه هادی شاکلی پس از خروج آن هشت نفر هرگز نتوانست به حالت عادی بازگردد. شش سال بعد، شاکلی شرکت خود را به طور کامل ترک کرد و به هیئت مدیره استنفورد پیوست. پارانویای او اکنون شدید شده بود و معتقد بود که سیاهپوستان از نظر هوشی ژنتیکی پایین‌تر هستند و نباید بچه دار شوند.

بخوانید  تیزر Frostpunk 2 اندازه خیره کننده شهر را نشان می دهد

رفتار پرخاشگرانه، پارانویای شدید و بی کفایتی شاکلی در مدیریت در نهایت منجر به قیام یک کارمند علیه او شد. پشت این چالش کسی جز گوردون مور نبود. این او بود که ایده جدایی از شاکلی را در سر همکارانش قرار داد، زیرا به این نتیجه رسید که خلاص شدن از شر کسی که به تازگی جایزه نوبل را برده است چندان آسان نیست. به خصوص به دلیل آرنولد بکمنسرمایه گذار اصلی Shockley Semiconductor به دلیل دوستی عمیقی که با شاکلی داشت، همانطور که مور پیشنهاد کرد، از برکناری او از سمت مدیریت خودداری کرد.