اولین کارت گرافیک های GDDR7 از ماژول های 16 گیگابایتی با ظرفیت 2 گیگابایت استفاده می کردند

استاندارد حافظه گرافیکی جدید GDDR7 سرعت‌های سریع‌تر و ظرفیت‌های واحد بیشتری را با گزینه‌های موجود از 2 تا 8 گیگابایت به ارمغان می‌آورد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط خبرنگار انویدیا Kopite7Kimi، اولین محصولات متکی بر حافظه گرافیکی GDDR7 دارای کمترین ظرفیت واحدهای حافظه برای این نسل خواهند بود که 2 گیگابایت با سرعت 16 گیگابایت است. این پیکربندی در ماژول های فعلی GDDR6X نیز استفاده می شود.

البته، ماژول‌های 2 و 16 گیگابایتی GDDR7 در آن زمان به‌عنوان یک ارتقاء نسبت به ماژول‌های 8 گیگابایتی GDDR6 معرفی‌شده در آن زمان در ماژول‌های 1 گیگابایتی در نظر گرفته می‌شدند. این پیکربندی در اولین پردازنده های گرافیکی مبتنی بر این فناوری به نام های سری RTX 20 و RTX 30 به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفت.لازم به یادآوری است که انویدیا به دلیل کمبود آن مجبور به استفاده از 24 ماژول حافظه در دو طرف برد اصلی کارت شد. از 2 گیگابایت ماژول GDDR6X در کارت گرافیک. RTX 3090.

برنامه ریزی برای توسعه حافظه های GDDR7

تراکم ماژول های حافظه 2 و 16 گیگابایتی GDDR7 کمترین مشخصات این نسل است که در حال حاضر در کارت های گرافیک RTX 40 به همین صورت استفاده می شود. به این ترتیب، مهم است که توجه داشته باشید که مشخصات JEDEC برای GDDR7 آنها شامل نسخه های بالای 3 گیگابایت با سرعت 24 گیگابیت بر ثانیه، 4 گیگابایت با سرعت 32 گیگابیت در ثانیه، 6 گیگابایت با سرعت 48 گیگابیت در ثانیه و حتی 8 گیگابایت با سرعت 64 گیگابیت در ثانیه هستند.

این مقادیر غیر استاندارد جدید و در سری محسوب نمی شوند GDDR6 همچنین مقادیر غیرمعمولی مانند 12 گیگابایت (1.5 گیگابایت) را مشاهده کرد که هرگز به تولید انبوه نرسید. علاوه بر این، لازم به ذکر است که میکرون قصد دارد در آینده ماژول های 3 گیگابایتی GDDR7 را تولید کند. این شرکت در حال حاضر سابقه توسعه نسخه‌های GDDR5X و GDDR6X برای انویدیا را دارد که ممکن است نشان‌دهنده فعالیت‌های آینده آن برای توسعه قابلیت‌های پیکربندی جدید برای پردازنده‌های گرافیکی نسل بعدی باشد.

بخوانید  تشخیص مایکروسافت از کیفیت برتر انحصاری های پلی استیشن برای ایکس باکس

اولین محصولی که انتظار می رود با حافظه جدید GDDR7 عرضه شود، کارت های گرافیک GeForce RTX 50 هستند که بر اساس معماری پردازنده بلک ول ساخته خواهند شد. کارت های گرافیک AMD Radeon RX 8000 با معماری RDNA4 نیز از این حافظه جدید بهره مند خواهند شد. متاسفانه هیچ یک از این محصولات تاریخ عرضه خاصی ندارند. با این حال، انتظار می رود تا پایان سال 2024 شاهد معرفی برخی از آنها باشیم.

تحریریه مجله بازی یک گیمر