مقایسه اندروید خالص با One UI سامسونگ و MIUI شیائومی

اگر از کاربران اندروید بپرسید که چرا این پلتفرم را انتخاب می کنند، مطمئنا یکی از دلایل سفارشی سازی گسترده آن خواهد بود. البته اگر از قیمت بالای محصولات اپل چشم پوشی کنیم. در واقع سفارشی سازی متنوع و گسترده قسمت های مختلف رابط کاربری یکی از پایه های اصلی دنیای اندروید است که در پوسته های شرکتی بیشتر به چشم می خورد.

در Pixel UI، انیمیشن‌های فریم به فریم سریع‌تر به روان‌تر شدن انیمیشن‌ها کمک کردند. در MIUI اتفاق می افتد، اما در پوست کره ای قابل مشاهده نیست. در واقع، نوعی پرش فریم را می توان در انیمیشن One UI سامسونگ مشاهده کرد. برای درک تفاوت ها بهتر است به ویدیوی زیر نگاهی بیندازید:

اما شیائومی نتوانست یک زبان طراحی واحد را در بخش‌های مختلف MIUI پیاده‌سازی کند. تفاوت ها در نسخه جهانی حتی بیشتر می شود و با وجود استفاده از برنامه های Google Phone و Message که از رابط کاربری پیکسل استفاده می کنند، کاربر شکاف بسیار بیشتری را احساس می کند. از طرفی با وجود عدم پشتیبانی از تم های پویا اندروید، رنگ بندی برنامه های بومی و اصلی تغییر نمی کند، اما از طرف دیگر برنامه هایی که از این سیستم پشتیبانی می کنند، خود رنگ آمیزی تصادفی را انتخاب می کنند. بنابراین، پس زمینه می تواند در یک برنامه سفید و در برنامه دیگر سبز روشن باشد!

همه چیزهایی که تا کنون گفته شد، تنها پس‌زمینه‌ای برای درک بهتر خط فکری شرکت بود. در ادامه به قسمت های مختلف طرح نگاه دقیق تری خواهیم داشت.

بخوانید  تریلر فصل ۱۰ بازی Sea of Thieves با معرفی سرورهای اختصاصی

شخصی سازی

چنین شکاف عمیقی در One UI دیده نمی شود و سامسونگ به لطف ارتباط خوب خود با گوگل موفق شد حتی برای اپلیکیشن Google Phone یک پوسته اختصاصی ایجاد کند که با سایر قسمت های رابط کاربری سازگار است. بنابراین اگر بخواهیم رابط های کاربری ذکر شده را از نظر یکپارچگی رتبه بندی کنیم، ابتدا Pixel UI، سپس One UI و رتبه سوم MIUI خواهد بود.

انیمیشن

البته در بقیه انیمیشن ها مانند باز و بسته کردن پوشه ها یا تغییر برنامه ها، One UI می تواند همگام با رقبای خود حرکت کند.

مطمئناً یک پوسته پخته با تجربه کاربری خوب همراه با انیمیشن ها در دسترس خواهد بود. عنصری که در اقدامات هر کاربر وجود دارد و اجرای صحیح آن باعث رضایت کاربر می شود.

رابط کاربری گوگل به دلیل استفاده از المان های سبک تر و ساده تر، نیازی به پردازنده قدرتمند برای اجرای انیمیشن ها ندارد و با تراشه ای میان رده چند سال پیش، می توانید بدون معطلی شاهد عملکرد بسیار خوبی باشید. بنابراین انیمیشن های گوشی های سری پیکسل نسبت به سایر گوشی های اندرویدی بسیار روان تر و روان تر هستند.

یکی دیگر از نکات مثبت انیمیشن های Pixel UI ادغام آن در قسمت های مختلف سیستم عامل است. به عنوان مثال، اگر گوشی پیکسل را برای شارژ وصل کنید، موجی از پایین و قسمت شارژ به بالای صفحه می رود. اگر از شارژر بی سیم استفاده می کنید، موج مذکور از مرکز صفحه شروع می شود و در صورت قفل بودن صفحه، این بار شاهد بازگشت موج از سمت چپ دستگاه به سمت راست خواهیم بود که در داخل صفحه انباشته می شود. ناحیه دکمه قفل انیمیشن باز کردن قفل دقیقا برعکس خواهد بود. برای درک بهتر به ویدیوی زیر نگاه کنید:

بخوانید  پربارترین بازی های PS5 و PS4 در نوامبر 2022 فاش شد