مایکروسافت: انحصاری شدن کالاف دیوتی به سادگی سودآور نخواهد بود

شرکت مایکروسافت مجددا تاکید کرده است که در صورت تکمیل خرید اکتیویژن بلیزارد، سری کالاف دیوتی را انحصاری اکوسیستم ایکس باکس نخواهد کرد.

در ادامه مایکروسافت با ارائه‌ی اطلاعات بیشتر که احتمالاً به‌دلیل محرمانه بودن از پرونده حذف شده‌اند، ادعا می‌کند: «اگر این کافی نبود، [می‌توان گفت که] رویکرد انحصارگرایی منجر به هزینه‌های خاص هر بازی می‌شود. چنین هزینه‌هایی که به فروش از دست رفته تخمینی [ناشی از انحصارگرایی] اضافه می‌شوند، این نتیجه را می‌رساند که مایکروسافت نمی‌تواند ضرر ناشی از انحصاری کردن را با کسب درآمدهای بیشتر در اکوسیستم ایکس باکس جبران کند.

در بیانیه‌ی مایکروسافت آمده است: «صرف‌نظر از اینکه انتقاد سونی باتوجه‌به اینکه کل استراتژی پلی استیشن در طول سال‌ها روی انحصار محتوا متمرکز بوده است، از انحصاری شدن محتوا تا چه حد تعجب‌آور است، واقعیت این است که استراتژی حفظ بازی‌های اکتیویژن بلیزارد با توزیع نکردن آن‌ها در فروشگاه‌های کنسول‌های رقیب به‌سادگی برای مایکروسافت سودآور نخواهد بود.

گوست در بازی Call of Duty: Modern Warfare 2

مایکروسافت در پرونده‌ای که به شورای اداری دفاع اقتصادی برزیل (CADE) ارسال شده و در مورد خرید مجموعه‌ی اکتیویژن بلیزارد به بیان مطالبی پرداخته است، ادعا کرد که هرگونه نگرانی مبنی بر انحصاری شدن بازی Call of Duty و عدم انتشار آن روی پلتفرم پلی استیشن بی‌اساس است؛ چرا که به‌سادگی می‌توان فهمید این اقدام برای مایکروسافت سودآور نخواهد بود.

کاراکتر بازی Call of Duty: Vanguard در حال دویدن در میدان نبرد

مایکروسافت در ادامه ادعای خود می‌گوید که حتی اگر ساخت نسخه‌ی انحصاری کالاف دیوتی برای ایکس باکس سودآور باشد، اجرای آن هیچ تاثیر رقابتی نخواهد داشت؛ چرا که رقابت شدیدی در بازار انتشار بازی‌ها وجود دارد و این واقعیت که استراتژی‌های انحصارگرایانه معمولاً در صنعت بازی‌ها اتخاذ می‌شوند و کنسول‌های رقیب از درجه‌ی بالایی از وفاداری بازیکنان خود سود می‌برند، نیز تأثیرگذار هستند.

بخوانید  نقد و بررسی Super Mario Bros. - واقعا عالیه

حقیقت این موضوع باتوجه‌به استراتژی «بازی‌محور» در مقابل «کنسول محور» که مایکروسافت با سرویس گیم پس در آن پیش‌گام است و این واقعیت که پلی استیشن وفادارترین کاربران را در نسل‌های مختلف خود دارد و این موضوع «وفاداری به یک برند» در دوره‌های قبلی جنگ کنسول‌ها نقش داشته و نشان می‌دهد که پلی استیشن همچنان به [حفظ] جایگاه قدرتمند خود در بازار ادامه خواهد داد، مشخص می‌شود».

یکی از شخصیت‌های داستانی Call of Duty: Vanguard

در پایان این بیانیه مایکروسافت ادعا کرد: «به‌طور خلاصه، اتخاذ فرضی هر استراتژی توقف انتشار محتوا [روی کنسول‌های رقیب] برای مایکروسافت سودآور نخواهد بود و حتی در صورت اجرای این رویکرد، به دلایلی که در بالا توضیح داده شد، چنین استراتژی‌هایی تأثیر رقابتی ندارند».

سونی در اولین پاسخ خود به خبر خرید احتمالی اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت که در ژانویه منتشر شد، گفت که انتظار دارد بازی‌های کالاف دیوتی به‌دلیل توافق‌های قراردادی به‌صورت مولتی پلتفرم باقی بمانند. همچنین در ادامه رئیس بخش گیمینگ مایکروسافت نیز تصمیم خود را برای حفظ سری Call of Duty روی پلتفرم‌ پلی استیشن پس از تکمیل خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت تأیید کرد.

سری کالاف دیوتی همواره از محبوب‌ترین بازی‌های پلی استیشن بوده است. به‌گفته‌ی NPD، در سال گذشته دو نسخه‌ی ونگارد و بلک اپس کلد وار سری کالاف دیوتی به ترتیب در رده‌ی اولین و سومین عناوین پرفروش پلی استیشن در بازار ایالات متحده بوده‌اند.

شما می‌توانید نظرات خود درباره‌ی این خبر را با ما در میان بگذارید.



منبع

چنین رویکردی تنها در صورتی سودآور است که بازی‌های اکتیویژن بلیزارد بتوانند تعداد زیادی از گیمرها را به اکوسیستم ایکس‌ باکس جذب کنند یا مایکروسافت بتواند درآمد کافی از فروش بازی‌ها برای جبران ضررهای ناشی از عدم توزیع چنین بازی‌هایی روی کنسول‌های رقیب به‌دست آورد».

بخوانید  در DLC سوم Back 4 Blood با دو نوع زامبی جدید روبرو شوید
تحریریه مجله بازی یک گیمر