چهار واقعیت حیرت‌آور که هوش فراوان نهنگ‌های قاتل را نشان می‌دهد


درون و اطراف تنگه‌ی جبل‌الطارق که اسپانیا را از مراکش جدا می‌کند، نهنگ‌های قاتل یا اورکاها رفتارهای عجیب و تهاجمی از خود نشان می‌دهند. از ژوئیه‌ی ۲۰۲۰، انسان‌ها صدها مورد را ثبت کرده‌اند که این پستانداران دریایی غول‌پیکر (با نام علمی Orcinus orca) به قایق‌ها ضربه زده‌اند و قبل از اینکه به راه خود ادامه دهند، قطعاتی از قایق‌ها را شکسته‌اند.

به‌نوشته‌ی ساینس‌آلرت، بیشتر قایق‌ها قایق‌های بادبانی هستند و سکان‌ها بیشتر آسیب دیده‌اند. در نمونه‌ای عجیب، گروهی از اورکاها پس از شکستن سکان قایق بادبانی تا بندر آن را دنبال کردند.

این رفتار عجیب است. در گذشته، هیچ حمله‌ی مرگ‌بار اورکاها به انسان‌ها در حیات‌وحش ثبت نشده است. درواقع، حمله‌ی اورکاها به انسان‌ها بسیار نادر بوده است؛ البته احتمال دارد هنوزهم همان‌طور باشد و شاید منبع سرگرمی یا خشم اورکاها قایق‌ها باشند، نه ملوان‌ها.

وقتی از مردم بخواهید حیوان باهوشی را نام ببرند، بسیاری از آن‌ها فوراً به شامپانزه‌ها یا دلفین بینی‌بطری فکر می‌کنند؛ اما اورکاها ممکن است از این حیوانات باهوش‌تر باشند.

اورکاها گویش‌های محلی دارند

حیوانات به روش‌های مختلفی باهم ارتباط برقرار می‌کنند؛ اما در اعماق سرد اقیانوس صدا یکی از ابزارهای حیاتی‌ در جعبه‌ابزار ارتباطی آب‌بازسانان است.

سرعت حرکت صدا در آب بسیار بیشتر از هوا است و می‌تواند مسافت طولانی‌تری را طی کند. اورکاها در آب‌های سراسر جهان پراکنده‌اند و گروه‌های هر منطقه‌ گویش‌های خاص خود را ایجاد کرده‌اند.

دانشمندانی که روی صداهای مختلفی مطالعه می‌کنند که گروه‌های مختلف نهنگ‌های قاتل برای ایجاد ارتباط از آن بهره می‌برند، تفاوت‌های ناحیه‌ای را بین آن‌ها پیدا کرده‌اند.

این تفاوت‌ها را می‌توان به وراثت نسبت داد؛ زیرا مادر روش حرف‌زدن خود را به فرزندانش منتقل می‌کند. بااین‌حال، پژوهش‌ها نشان داده است که گویش مشترک پیش‌بینی‌کننده‌ی مطمئنی از ارتباط ژنتیکی نیست. درعوض، به‌نظر می‌رسد این امر تا حدی محصول فرهنگ منطقه‌ای باشد.

نهنگ‌های قاتل می‌توانند از یکدیگر یاد بگیرند. در تابستان ۱۹۸۷، پس از اینکه اورکای ماده‌ای در منطقه‌ی پاگت‌ساوند شروع به حمل ماهی سالمون مُرده روی سرش کرد، این رفتار برای مدت کوتاهی مُد شد.

چند هفته بعد، اورکاها در دو گروه دیگر همین کار را تکرار کردند. آن‌ها به‌مدت پنج یا شش هفته پوشیدن کلاه سالمون را ادامه دادند. سپس دست از این کار برداشتند و در تابستان آینده فقط چند نمونه از این رفتار ظاهر شد.

یادگیری اجتماعی اورکاها نقش جدی‌تری نیز در زندگی آن‌ها نیز ایفا می‌کند. به‌جز گویش‌های منطقه‌ای، بهترین ترفندها و نکات شکار نیز وجود دارند که از منطقه‌ای به منطقه دیگر متفاوت است؛ زیرا اورکاها در هر منطقه طعمه‌های متفاوتی را شکار می‌کنند.

اورکاها در سواحل آفریقای‌جنوبی کوسه‌ها را شکار می‌کنند و بدن آن‌ها را با دقت زیادی می‌شکافند تا به جگر خوش‌مزه و مغذی و سرشار از روغن آن‌ها دست پیدا کنند.

تحریریه مجله بازی یک گیمر