نقد و بررسی انیمیشن Mauka: انیمیشن جذاب آهنگ جنگلی اوکراینی


انیمیشن Mavka: The Forest Song با اینکه ظاهری ساده دارد اما اثری رنگارنگ و درخشان و دلنشین و جذاب برای جوانان است.

Mavka: The Forest Song داستان ماوکا، الهه مهربان، زیبا و مهربان را دنبال می کند که به عنوان جانشین نگهبانان برای محافظت از جنگل جادویی انتخاب می شود. در همین حال، در سرزمین انسان ها، زنی شیطون به نام کیلاینا وانمود می کند که همان دختری است که سال ها پیش از مرگ نجات یافته بود و حالا می خواهد هر چه هست به تمام جوهر زندگی دست یابد. برای این کار او پسر جوانی به نام لوکاس را استخدام می کند تا وارد جنگل شود.

با دیدن لوکاس و مهربانی او، ماوکا بخشی از جوهره زندگی را به او می دهد، اما این تنها شروع وقایع است و کیلینا تصمیم می گیرد کل جنگل را نابود کند و اکنون سرنوشت جنگل، موجودات جادویی و همه مردم به این بستگی دارد. اتحاد بین انسان و موجودات جادو بستگی به تهدید جدید دارد. این انیمیشن بر اساس شعر ساخته شده است آهنگ جنگل اثر لسیا اوکراینکا، شاعر و نویسنده اوکراینی، با داستان هایی از اساطیر اسلاو و اوکراین تهیه شده است.

لوکاس و ماوکا در دهکده در انیمه Mavka: The Forest Song

اگرچه تقریباً به تماشای انیمیشن استودیوهای هالیوودی مانند پیکسار و والت دیزنی در دریم ورکس، سونی پیکچرز و ایلومینیشن عادت کرده ایم، اما بد نیست هر چند وقت یک بار به سراغ انیمیشنی از استودیوهای غیر هالیوودی برویم. انیمیشن Mavka: The Forest Song که در کشور اوکراین تولید می شود، می تواند یکی از آن انیمیشن هایی باشد که از ابتدا به خوبی می دانیم که شاهد داستانی تکراری و پایانی تقریبا قابل پیش بینی خواهیم بود.

بخوانید  زمان باز کردن قفل Final Fantasy 7 Rebirth مشخص شد، اکنون به صورت زنده از قبل بارگذاری می شود

داستان اصلی Mavka: The Forest Song هیچ تفاوتی با Frozen ندارد

اما این انیمیشن از همان ابتدا مشخص می کند که از خط قرمز خاصی عبور نخواهد کرد و فقط سعی می کند داستان خود را به ساده ترین شکل برای جوانان روایت و توصیف کند. این نکته باعث می شود که انیمیشن نتواند از تمام پتانسیل داستانی خود استفاده کند و در نهایت اثری کاملاً قابل پیش بینی و همچنین بدون ریسک خاصی در داستان و روایت آن باشد. اما این موضوع حداقل بیننده را با انیمیشن روشن می کند و احساس نمی کند که انیمیشن فقط بعد از 90 دقیقه در مورد محتوا و داستانش به او دروغ گفته است.

در کل روند انیمیشن ساده است و در طی آن الهه ای خوش قلب را می بینیم که بعد برای شفای عمویش به جنگل می رود و با او آشنا می شود و بعد جنبه دیگری از او را می بینیم. اگر بخواهیم فقط در مورد تاریخ انیمیشن صحبت کنیم، چیز زیادی برای گفتن نیست جز اینکه ما شاهد همان داستان آشنایی هستیم که به شکل جدی تری در آثار دیزنی روایت می شود. حتی با کمی توجه به تاریخچه انیمیشن، می توانید شباهت هایی به تاریخچه انیمیشن Frozen پیدا کنید که مشخصا زیاد عجیب نیست.

ماوکا و گربه در جنگل در انیمیشن Mavka: The Forest Song

در هر صورت در چنین داستان هایی، مردم عادی همیشه از افراد قدرتمند می ترسند و سعی در نابودی آنها دارند. اما در اینجا داستان به روشی بسیار ساده‌تر بیان می‌شود تا برای مخاطبان جوان‌تر جذاب‌تر باشد. البته در این بین اجراهای موسیقایی هم وجود دارد که زیاد و با کیفیت متوسط ​​نیستند و در نهایت اینها چیزهایی نیستند که در خاطرشان بماند و بعد از پایان انیمیشن دلتان می خواهد دوباره آن آهنگ ها را گوش کنید یا اصلا آنها را به خاطر بسپار

بخوانید  ساخت ریمیک Dead Space به‌صورت تک سکانسی

انیمیشن Mavka: The Forest Song دارای محیط های چشم نواز و رنگارنگی است که می تواند برای بچه ها جذاب باشد.

اما انیمیشن Mavka: The Forest Song واقعا سعی نکرد حرف خاصی برای گفتن داشته باشد و ممکن است این سوال پیش بیاید که با آن چه کنیم؟ اگرچه طراحی شخصیت و اجرای آن در طول انیمیشن چندان خاص نیست و همه چیز ساده و سطحی به نظر می رسد، اما طراحی محیط و دنیای فیلم حداقل می توان گفت نقطه قوت آن است. این مشکل ما را وادار می کند که با انیمیشن های رنگارنگ طرف شویم که حداقل با دیدن محیط های آن می توان بخشی از مشکلات کلی انیمیشن را پوشش داد.

اگرچه محیط های متنوع زیادی را نمی بینیم که طبیعی است، اما طراحی محیط و دنیای انیمیشن باعث جذابیت انیمیشن شده و این به تنهایی می تواند برای گروهی از افراد جذاب باشد. اما در بخش صداپیشگی شاهد اجرای قابل قبولی هستیم. با این حال، نباید انتظار عملکرد فوق‌العاده سطح بالایی داشته باشید و این عملکرد در مقایسه با خود انیمیشن در سطح مناسبی قرار دارد. در هر صورت هزینه ساخت انیمیشن با آثار غربی قابل مقایسه نیست و بدیهی است که نباید منتظر حضور یک فرد مشهور در انیمیشن باشید.

ماوکا در فیلم Mavka: The Forest Song به لوکاس فلوت می دهد

اما انیمیشن یک اثر بدون پیام نیست. بخشی از پیام کلی انیمیشن Mawka: The Song of the Jungle را می توان به رابطه انسان و طبیعت نسبت داد. انسان ها همواره در تلاش هستند تا بیشترین بهره را از طبیعت ببرند و از طرفی بلایای طبیعی به دلیل استفاده بی رویه از طبیعت روز به روز در حال گسترش هستند. بدیهی است که چنین پیامی را می‌توان بهتر در انیمیشن پیاده‌سازی کرد، اما در مجموع می‌توان آن را در انیمیشن به شکلی قابل درک مشاهده کرد.

بخوانید  بهترین معاملات تلویزیونی پیش از Prime Day 2023

اما دیگر پیام های کلی انیمیشن را می توان دوستی و عشق توصیف کرد که پیام های رایج در این گونه انیمیشن هاست و چیز تازه و خاصی برای افزودن به این موضوعات وجود ندارد. در نهایت، همانطور که انتظار می رفت، همه چیز در انیمیشن به خوبی پایان می یابد. این انیمیشن می‌توانست به روایت داستان بزرگسالانه‌تری ادامه دهد، اما به دلایلی که سازندگان احتمالاً قصد نداشتند، از انجام این کار خودداری می‌کند و در محیط خود باقی می‌ماند.

انیمیشن Mavka: The Forest Song بر اساس اشعار و افسانه های اساطیر اسلاو و اوکراین پتانسیل نسبتا خوبی دارد اما حرف جدیدی برای گفتن ندارد. هدف این انیمیشن تنها گروه کودکان است و عملکرد نسبتا موفقی در این کار دارد. اگرچه این انیمیشن مشکلاتی در طراحی شخصیت دارد، اما جهان و محیط های موجود در آن را زیبا و چشم نواز می بینیم که می تواند برای جوانان جذاب باشد. در هر صورت انیمیشن به هدف خود می رسد اما نمی تواند از همه پتانسیل ها به درستی استفاده کند.

تحریریه مجله بازی یک گیمر