مدل دستی ارزان‌تر ASUS ROG Ally با APU ضعیف‌تر تایید شد

مشخصات APU کنسول دستی ASUS ROG Ally

نسخه ارزان‌تر کنسول قابل حمل Asus ROG Ally مجهز به AMD Ryzen Z1 Six Core APU با Z1 Extreme Edition به بازار عرضه خواهد شد.

با این حال، انتظار می رود که Ryzen Z1 کنسول متحد Asus ROG این همان دستگاهی است که قرار است 650 دلار قیمت داشته باشد و نسخه آن Extreme طبیعتاً قیمت بالاتری خواهد داشت. باز هم به خاطر داشته باشید که شایعات در مورد قیمت این محصولات به ندرت درست است.

کارت گرافیک یکپارچه این APU با دو واحد محاسباتی مشخص شده، در حالی که نسخه Ryzen Z1 Extreme دارای 6 واحد محاسباتی است. انتظار می رفت سری 6 هسته ای Ryzen 7040U از حداقل 3 واحد محاسباتی و 384 پردازنده جریانی بهره مند شود. در مورد نسخه Ryzen Z1 Extreme، 6 واحد محاسباتی و 768 پردازنده جریانی تاکنون تایید شده است.

پنل جلویی کنسول دستی ASUS ROG Ally

بر اساس اطلاعات فاش شده توسط Geekbench، تفاوت جزئی در سرعت کلاک این دو تراشه وجود دارد که بین 100 تا 200 مگاهرتز است. در واقع، فرکانس تقویت نسخه غیر Extreme این APU به 4.939 گیگاهرتز می رسد، در حالی که نسخه Extreme نیز به 5.1 گیگاهرتز می رسد.

نکته مهم دیگری که در این نشت فاش شده است مربوط به پردازنده گرافیکی یکپارچه RDNA3 آن است. با توجه به اینکه تمرکز اصلی این دستگاه بر روی بازی است، بنابراین باید از هسته های گرافیکی و عملکرد برتر از نظر گرافیکی برخوردار باشد. با این حال، به نظر می رسد که نسخه غیر Extreme Z1 تراشه ممکن است حتی هسته های کمتری داشته باشد.

خبر خوب در مورد لپ‌تاپ یا لپ‌تاپ ASUS ROG Ally این است که سازنده در نهایت تایید کرده است که از هر دو نسخه سفارشی Ryzen Z1 APU در دستگاه استفاده خواهد شد. پردازنده فونیکس AMD بر اساس معماری Zen4 و RDNA3 طراحی شده است و در دو نسخه اکستریم و غیر اکستریم برای کنسول دستی ایسوس استفاده خواهد شد. هر دوی این APU ها پیکربندی یکسانی دارند و تنها تفاوت نسخه Extreme استفاده از 8 هسته و 16 رشته در مقابل 6 هسته و 12 رشته نسخه غیر Extreme است.

بخوانید  با پیش‌سفارش، قاب استیل‌بوک رزیدنت اویل 4 را رایگان دریافت کنید

بنابراین، نسخه ارزان‌تر تراشه Ryzen Z1 می‌تواند تا سه برابر هسته‌های گرافیکی کمتری داشته باشد که تأثیر قابل توجهی بر عملکرد آن خواهد داشت. البته همیشه این امکان وجود دارد که این لیست اطلاعات نادرستی را نمایش دهد. اگرچه احتمال آن بسیار کم است.

تحریریه مجله بازی یک گیمر