بررسی پلی استیشن پورتال | کنسول نیمه همراه ۱۷ میلیونی PS5 می‌ارزه؟


پلی استیشن پورتال در نگاه کلی یک محصول ساده است که کار خاص و تازه‌ای انجام نمی‌دهد. اما اگر عضو گروه مشخصی از گیمرها باشید که این دستگاه برای آن‌ها ساخته شده، جذابیت‌های انکارناپذیری دارد.

از زمان افشای اولین اطلاعات راجع‌به پلی استیشن پورتال، خیلی‌ها گفتند که چنین محصولی نباید وجود داشته باشد. اصلا بسیاری از طرفدارهای پلی استیشن که خاطرات خوبی از PSP یا PS Vita دارند، با جدیت اعلام کردند که کوچک‌ترین اهمیتی به یک وسیله جانبی برای استریم بازی‌های PS5 با ریموت پلی نمی‌دهند. در نتیجه حتی قبل از عرضه مشخص شد که پلی استیشن پورتال یک دستگاه همه‌پسند نیست. همچنین واضح بود که پورتال هیچ دستاورد فنی عجیب‌وغریبی ندارد.

با همه‌ی این‌ها حالا پلی استیشن پورتال به‌عنوان یک اکسسوری کنسول پلی استیشن 5 وارد بازار شده است و باید خود آن را بررسی کنیم؛ تا ببینیم این محصول ۲۰۰ دلاری واقعا چه کاری را با چه کیفیتی و برای چه مخاطبی انجام می‌دهد. شما را به تماشای بررسی ویدیویی PlayStation Portal کنسول PS5 دعوت می‌کنم. خیال‌تان راحت که یک گیمر در این بررسی، درباره‌ی به‌دردبخور بودن یا نبودن پورتال برای کاربرهای ایرانی هم حرف‌های زیادی دارد.

فروشگاه هزارتو، پلی استیشن پورتال را برای بررسی در اختیار یک گیمر قرار داده است.

لطفا برای حمایت از یک گیمر در یوتیوب تماشا کنید

بررسی پلی استیشن پورتال در یک گیمر از سه مرحله تشکیل شده است. در اولین قدم به یک پرسش مهم پاسخ می‌دهیم: این دستگاه دقیقا چه کاری را برای کاربر انجام می‌دهد و چه هدفی دارد؟

در مرحله‌ی دوم بررسی، تک‌تک نقاط قوت و ضعف دستگاه را فهرست می‌کنیم؛ تا درنهایت ببینیم چه‌قدر از پس انجام کاری که برای آن ساخته شده، برآمده است. مرحله‌ی سوم و آخر چیزی نیست جز اینکه ببینیم پورتال با همه‌ی داشته‌ها و کمبودهایش، به درد چه افرادی می‌خورد و چه‌‌قدر می‌تواند ارزش خرید داشته باشد.

پلی استیشن پورتال آماده اتصال به پلی استیشن فایو سونی

یک وسیله جانبی، نه یک پلتفرم

با اینکه بسیاری از طرفدارها آروزی از راه رسیدن PS Vita 2 یا PlayStation Portable جدید را داشتند، PS Portal اصلا نمی‌خواهد یک پلتفرم جداگانه باشد. پورتال یک کنسول نیست که کسی بازی مخصوص آن را بخرد. به پلی استیشن پورتال به چشم دوربین HD پلی استیشن فایو، دسته دوال‌سنس یا هدست وایرلس PULSE 3D نگاه کنید.

چرا درکنار این‌ها اسم هدست واقعیت مجازی پلی استیشن وی‌آر ۲ را نیاوردم؟ چون PS VR2 با اینکه بدون PS5 کار نمی‌کند و در نتیجه یک وسیله جانبی محسوب می‌شود، عملا بازی‌های خود را دارد؛ بازی‌هایی که بدون PS VR2 نمی‌توان روی پلی استیشن 5 سراغ تجربه‌ی آن‌ها رفت.

اما پورتال از اول تا آخر فقط اکسسوری است. PS Portal ازطریق اینترنت به کنسول PS5 کاربر وصل می‌شود و سپس او می‌تواند از این دستگاه استفاده کند. بدون اینترنت و پی‌اس‌فایو، پلی استیشن پورتال هیچ کاربردی ندارد.

https://cdn.zoomg.ir/2023/11/ps-portal-ea-sports-fc-24.jpg

پلی استیشن پورتال حدود ۳۰ سانتی‌متر طول و حدود ۱۵ سانتی‌متر عرض دارد. اگر به‌دنبال اطلاعات جزئی سخت‌افزاری هستید، شاید جالب باشد که بدانید این دستگاه از تراشه Qualcomm SG4150P بهره می‌برد. ولی باتوجه‌به ماهیت دستگاه، واضح است که پورتال سخت‌افزار پیچیده و قدرتمندی ندارد. چون اصلا قرار نیست کار سنگین پردازش گرافیکی یک بازی را انجام دهد.

پورتال همان‌طور که از اسم آن پیدا است، یک درگاه انتقال به شمار می‌آید. زیرا وقتی از پورتال استفاده می‌کنید، بازی روی PS5 اجرا می‌شود. PS Portal صرفا صدا و تصویر بازی را از کنسول پی‌اس‌فایو می‌گیرد و به شما می‌دهد. همچنین هر دستور گیمر را از دکمه‌های خود می‌گیرد و به کنسول می‌دهد. این اصل اطلاعاتی است که باید درباره‌ی دستگاه جدید سونی داشته باشید. پورتال فقط می‌خواهد لذت استفاده از فناوری Remote Play پلی استیشن را افزایش دهد.

ریموت پلی می‌تواند برای دو دسته از گیمرها جذاب باشد: ۱- بازیکنانی که به اندازه‌ای که می‌خواهند، به تلویزیون یا مانیتور دسترسی ندارند و در نتیجه نمی‌توانند به اندازه‌ای که می‌خواهند مشغول تجربه‌ی بازی‌ها باشند. ۲- بازیکنانی که خیلی از مواقع فقط حوصله‌ی بازی کردن در موقعیت‌هایی غیر از نشستن جلوی تلویزیون را دارند. پس پورتال هم دقیقا فقط شانس جلب توجه همین افراد را دارد.

ابعاد کلی پلی استیشن پورتال (PlayStation Portal) سونی

وقتی طراحی ساده جواب می‌دهد

هنگامی که یک هندهلد (کنسول دستی یا دستگاه قابل حمل) را در دست می‌گیرید، احتمال اول از همه به این دقت می‌کنید که نگه داشتن آن چه احساسی دارد. پورتال از نظر راحتی در دست و خسته نکردن گیمر، بهترین دستگاه گیمینگ همراهی است که تا حالا امتحان کرده‌ام.

طراحی پورتال واقعا ساده به نظر می‌رسد. انگار سونی دو طرف دوال‌سنس را برید و یک نمایشگر هشت اینچی را بین‌شان قرار داد. از قضا دقیقا همین باعث می‌شود که برخلاف بسیاری از هندهلدهای دیگر، نگه داشتن پلی استیشن پورتال به‌راحتیِ نگه داشتن دسته‌های کنسول باشد. موقع استفاده از پورتال، انگشت‌های کاربر به خوبی دور دو طرف دسته قرار می‌گیرند؛ نه اینکه به زور جای‌شان را روی سطح صاف پشت یک کنسول دستی پیدا کنند.

بخوانید  تلاش مایکل بی جردن برای شکست دادن حریف در پوستر فیلم Creed III

البته که پلی استیشن پورتال را از خیلی جهات نمی‌توان با نینتندو سوییچ، استیم دک و دستگاه‌های مشابه مقایسه کرد. آن‌ها خودشان بازی را اجرا می‌کنند و پورتال فقط وظیفه‌ی استریم بازی را بر عهده دارد. بااین‌حال مقایسه‌ی راحتی استفاده از هندهلدها اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌آید. مثلا من نمی‌توانم بیشتر از یک ساعت به‌صورت مداوم با نینتندو سوییچ اولد بازی کنم. ولی تقریبا ۴ ساعت بدون درد گرفتن دست، مشغول تجربه‌ی مداوم بازی با پلی استیشن پورتال بودم.

وزن دوال‌سنس عادی ۲۸۱ گرم و وزن پلی استیشن پورتال تقریبا ۵۲۹ گرم است. می‌دانید چرا پورتال دست را آن‌چنان خسته نمی‌کند؟ چون فاصله‌ی بین دو طرف دستگاه و نوع قرارگیری دست روی دسته باعث می‌شود که فشار خاصی به چند نقطه از انگشت‌ها نیاید. در ساختار PS Portal شاهد تقسیم درست و مناسب وزن هستیم.

پلی استین پورتال و لوگو آدیداس در وسط زمین بازی فوتبال

مهم‌ترین کاری که پورتال انجام داده، بهبود تجربه‌ی بازی‌ها با ریموت پلی است. نه، سونی با این دستگاه هیچ تغییر اساسی و عجیب‌غریبی را در خود فناوری ریموت پلی به وجود نیاورد. اما به دلایل مختلف امکان ندارد که تجربه‌ی بازی‌های پلی استیشن ۵ با ریموت پلی روی گوشی یا تبلت با دکمه‌های شبیه‌سازی‌شده‌ی لمسی روی صفحه‌نمایش، حتی نصف استفاده از پورتال لذت‌بخش باشد. ماجرا فقط درباره‌ی راحتی در دست نیست. صفحه‌نمایش دستگاه هم تاثیر قابل توجهی روی لذت‌بخش بودن استفاده از PlayStation Portal دارد.

پلی استیشن پورتال حتی بعد از چند ساعت تجربه مداوم بازی، دست را خسته نمی‌کند

ابعاد صفحه‌نمایش پلی استیشن پورتال برای تجربه‌ی بازی‌ها با ریموت پلی ایده‌آل است. اگر به اندازه‌ی اکثر موبایل‌ها کوچک بود، تجربه‌ی بعضی از بازی‌های کنسولی را آزاردهنده و مثلا دیدن نوشته‌ها را سخت می‌کرد. اگر بیش از اندازه بزرگ بود، کوچک‌ترین ایرادهای تصویر استریم‌شده‌ی بازی از کنسول هم در چشم مخاطب فرو می‌رفت. تازه نسبت طول و عرض صفحه‌نمایش هم دقیقا به نسبت تصویر بازی‌های کنسولی می‌خورد. پس برخلاف وقتی که از موبایل و تبلت، اصلا دو طرف تصویر نوارهای سیاه نمی‌افتد و هیچ بخشی از نمایشگر هدر نمی‌رود.

این LCD می‌گذارد بازی‌ها را رزولوشن Full HD 1080P و فریم‌ریت ۶۰ ببینید. تصاویر بازی‌ها روی آن شفاف هستند و رنگ‌ها با کیفیت بسیار خوب و به شکل واضح ظاهر می‌شوند. همچنین نمایشگر از زوایای مختلف تصویر خوبی را به کاربر می‌دهد و مجبور نیستید همیشه پورتال را در یک‌سری جهت خاص و محدود جلوی خود نگه دارید. در موقعیت‌های مختلف می‌توانید همان‌گونه که دوست دارید، دستگاه را در دست بگیرید و مشغول بازی شوید.

پلی استیشن پورتال درکنار دسته کنسول PS5 شرکت Sony

چرا طراحی پلی استیشن پورتال باعث می‌شود که بتوانید بیشتر از Remote Play لذت ببرید؟ چون مزیت اصلی استفاده از ریموت پلی در خانه همین است که برای بازی کردن، وابسته به نشستن جلوی نمایشگر نباشید. اینکه هر بار مجبور شویم سراغ کامپیوتر برویم یا تبلت را جلوی‌مان بگذاریم تا باز هم از دسته استفاده کنیم، برای من خیلی فرقی با استفاده از خود کنسول ندارد. ولی به‌لطف پورتال می‌توانید در حال راه رفتن، نشسته در یک نقطه‌ی خلوت از خانه یا حتی روی تخت به تجربه‌ی بازی ادامه دهید.

به‌لطف طراحی پلی استیشن پورتال، بسیاری از لذت‌های تجربه‌ی بازی با پی‌اس‌فایو حفظ می‌شوند. چرا که مخاطب عملا همچنان از یک دوال‌سنس با قابلیت‌های جذاب مثل هپتیک فیدبک (لرزش‌های دقیق و پرجزئیات) و ادپتیو تریگرز (مقاومت‌های متفاوت دکمه‌های L2 و R2) استفاده می‌کند. فرق‌های محدودی بین استفاده از دوال‌سنس و دسته‌ی پورتال وجود دارد.

استیک‌های دسته پورتال کمی کوچک‌تر از دوال‌سنس و کمی بزرگ‌تر از دسته‌های سنس PS VR2 هستند. فقط باید امیدوار بود که در آینده نزدیک دچار دریفت نشود و خریدارها را عصبانی نکند.

یک تفاوت دیگر هم وجود دارد. این یکی سبب می‌شود موقع استفاده از پورتال، جای خالی دوال‌سنس را احساس کنید. شما روی دستگاه جدید ریموت پلی، به تاچ‌پد عادی دسترسی ندارید. هر بار که می‌خواهید روی دکمه‌ی تاچ پد بزنید، باید یکی از دو بخش مشخص‌شده روی صفحه‌نمایش را لمس کنید. همین کاری می‌کند که مثلا در یک بازی که بارها باید نقشه را با دکمه تاچ‌پد باز کرد، چند مرتبه انگشت شما از دسته جدا شود تا به پایین صفحه برسد.

تریگر L2، استیک سمت چپ و دکمه روشن کردن پلی استیشن پورتال شرکت سونی

پورتال بلوتوث ندارد و این یک نکته منفی بزرگ به حساب می‌آید. هدفون‌های بی‌سیم از جمله ایرپادهای اپل به دستگاه وصل نمی‌شوند. در نتیجه شرکت Sony واقعا کاربر از این نظر محدود کرده است؛ تا حدی که عدم وجود بلوتوث در پلی استیشن پورتال، من را به یاد استفاده‌ی پلی استیشن ویتا از مموری‌های اختصاصی می‌اندازد.

بخوانید  واکنش منتقدان به Prince of Persia: The Lost Crown

سونی گیمرها را به خرید هدست پالس الیت و ایربادهای پالس اکسپلور دعوت کرده که به ترتیب ۱۵۰ دلار و ۲۰۰ دلار قیمت دارند. این هدست‌ها از فناوری جدید PlayStation Link بهره می‌برند و به ادعای شرکت Sony، کیفیت صدای فوق‌العاده‌ای برای تجربه‌ی بازی‌ها دارند. تازه به درد موبایل، تبلت و کامپیوتر هم می‌خورند. چرا که می‌توانند همزمان به دو دستگاه متصل شوند.

برای نمونه پالس اکسپلور با بلوتوث به موبایل شما وصل می‌شود و به‌لطف فناوری پلی استیشن لینک، ارتباط خود با کنسول پی‌اس‌فایو یا پلی استیشن پورتال را حفظ می‌کند. این‌گونه وقتی دارید بازی می‌کنید و صدای بازی را می‌شنوید، درصورت زنگ خوردن موبایل می‌توانید به سرعت تماس را پاسخ دهید. هرچند هیچ‌کدام از این قابلیت‌ها کاری نمی‌کند که بازیکن‌ها با یک نکته‌ی آزاردهنده کنار بیایند: اگر می‌خواهید روی PlayStation Portal از هدفون بی‌سیم استفاده کنید، مجبور به خرید یکی از این دو محصول هستید. جالب نیست.

بازیکن سه راه برای شنیدن صدای بازی موقع استفاده از پلی استیشن پورتال دارد: وصل کردن هدفون سیمی با جک ۳.۵ میلی‌متری، پخش صدا با دو اسپیکر بالای پلی استیشن پورتال و استفاده از فناوری بی‌سیم پلی استیشن لینک.

عدم پشتیبانی PlayStation Portal از بلوتوث، واضح‌ترین نقطه ضعف این دستگاه است

به خرید آداپتور جدا برای پلی استیشن پورتال به هدف استفاده از هدفون‌های بی‌سیم مختلف هم فکر نکنید. افرادی که آداپتورهای گوناگون را روی پورتال تست کردند، می‌گویند صدا تأخیر دارد، اصلا بلند نمی‌شود و از مشکلات دیگر هم رنج می‌برد. به خود اسپیکرهای استریو این دستگاه هم نمی‌توان آن‌چنان اتکا کرد. صدای بلندی دارند، اما کیفیت صدای آن‌ها به هیچ عنوان قابل مقایسه با بلندگوهای عالی یا هدفون‌های باکیفیت نیست. اگر به استفاده از اسپیکرها راضی شوید، خیلی از جزئیات جذاب صدای بازی‌ها را از دست می‌دهید.

دکمه پلی استیشن لینک روی پلی استیشن پورتال سونی برای اتصال به هدست پالس الیت و ایرباد پالس اکسپلور

عملکرد باتری پلی استیشن پورتال نه خارق‌العاده است و نه ناامیدکننده. پورتال از باتری ۱۶.۶ وات-ساعت بهره می‌برد و فارغ از اینکه کدام یک از بازی‌های پلی استیشن 5 را تجربه می‌کردم، همیشه بیشتر از ۴ ساعت شارژدهی داشت؛ درحالی‌که صدای اسپیکرها را بلند، روشنایی صفحه را روی ۱۰۰ درصد و قابلیت‌های دسته را روشن گذاشته بودم. این وسط محل قرارگیری بسیار خوب پورت USB-C هم باعث می‌شود که بتوانید حتی در حین شارژ کردن دستگاه هم به تجربه‌ی بازی ادامه دهید. شما مجبور نیستید که پورتال را با اتصال به خود کنسول PS5 شارژ کنید و مثلا می‌توانید از شارژر تبلت برای این کار بهره ببرید.

ساده بودن یک دستگاه می‌تواند از برخی جهات به نفع آن باشد. از آن‌جایی که پورتال صرفا یک دستگاه ریموت پلی است، برخلاف اکثر دستگاه‌های الکترونیکی هندهلد هیچ‌وقت داغ نمی‌کند. حتی بعد از چند ساعت روشن بودن مداوم به‌علاوه‌ی بیشتر از یک ساعت استفاده درحالی‌که متصل به برق برای شارژ بود، تازه صرفا می‌شد مقداری گرما را روی بدنه‌ی آن احساس کرد. اصلا حرارت اذیت‌کننده‌ای لمس نمی‌شد.

مثلث، دایره، ضربدر و مربع روی دسته پلی استیشن پورتال شرکت Sony (سونی)

آیا در ایران می‌شود از پلی استیشن پورتال استفاده کرد؟ جواب مثبت است. ما با اینترنت‌های خانگی و همراه مختلف آن را تست کردیم. حتی در شرایطی که کنسول PS5 و پلی استیشن پورتال به هات‌اسپات موبایل وصل بودند، ریموت پلی با پورتال جواب داد. در این بین هرچه‌قدر روتر شما بهتر باشد، اتصال بهتری هم بین پلی استیشن پورتال و پلی استیشن 5 برقرار می‌شود.

البته حتما قبل از خرید پورتال یک دور از ریموت پلی استفاده کنید. برای انجام تست در خانه، هم موبایل خود و هم پلی استیشن 5 را به یک مودم وصل کنید؛ بدون اینکه روی هیچ‌کدام از دستگاه‌ها از DNS استفاده کرده باشید. اگر جواب داد و می‌توانستید با موبایل خود از ریموت پلی بهره ببرید، مشکلی برای برقراری ارتباط بین پلی استیشن پورتال و کنسول PS5 شما توسط اینترنت وجود ندارد. راستی اگر روتر اینترنت از Wi-Fi 5 یا بالاتر پشتیبانی کند، پلی استیشن پورتال سریع‌ترین اتصال بی‌سیم ممکن را با آن خواهد داشت.

وقتی در خانه هستید و هم PS5 و هم پورتال به یک مودم اینترنت وصل شده‌اند، اتصال بسیار خوبی بین آن‌ها برقرار می‌شود. من در این نوع از اتصال، چند ساعت با کیفیت مطلوب بدون حتی یک بار افت رزولوشن، مشغول تجربه‌ی بازی بودم.

ما همیشه برای فعال‌سازی ساده‌ی پورتال به اینترنت نیاز داریم. چون هر دور اتصال اولیه بین پلی استیشن فایو و پورتال باید ازطریق اینترنت برقرار شود. ولی بعد از برقراری درست هر اتصال بین پورتال و پی‌اس‌فایو، کیفیت اتصال به سرعت بالا می‌رود و به‌راحتی از پورتال استفاده می‌کنیم. فقط در پرسرعت‌ترین و شلوغ‌ترین بخش‌های بازی، امکان مواجهه با لگ‌های تصویری کوتاه‌مدت وجود دارد.

بخوانید  بررسی لپ‌تاپ Aero 14 OLED گیگابایت: فاصله زیادی برای شکست دادن مک‌بوک پرو

ثبات کیفیت تصویر در این نوع استفاده از پورتال، پایداری اتصال هر دو دستگاه ازطریق یک مودم را نشان می‌دهد. همچنین با چک کردن میزان مصرف ترافیک اینترنت مطمئن شدم که این تجربه براساس آپلود کامل ویدیو بازی توسط کنسول در اینترنت و دریافت آن از اینترنت توسط پورتال اتفاق نمی‌افتد. فاصله‌ی بین مودم من تا کنسول نسبتا زیاد است. پس پی‌اس‌فایو را با سیم لن به مودم وصل کرده بودم و پورتال ازطریق وایفای به مودم وصل بود. در هرحالت برای بهترین تجربه، باید اتصال هر دو به روتر عالی باشد.

اگر همزمان با استفاده از پورتال بخواهید استفاده‌ی سنگین از روتر و اینترنت داشته باشید، افت کیفیت تصویر و لگ صدا را احساس می‌کنید. مثلا اگر در حال دانلود با نهایت سرعت روی کامپیوتر یا اصلا روی خود پی‌اس‌فایو باشید، تاثیر آن روی کیفیت ریموت پلی را می‌بینید. چون دانلود یا هر مصرف سنگین اینترنت، از مودم شما کار می‌کشد.

روش دیگری هم برای استفاده از پورتال وجود دارد که در عمل برای بسیاری از کاربرهای ایرانی جواب نمی‌دهد: تکیه کردن کامل به اینترنت درحالی‌که کنسول و پورتال با اتصالات متفاوتی به اینترنت وصل هستند. فرض کنید PS5 شما در خانه به اینترنت خانگی وصل است و پورتال را به وایفای محل کار متصل می‌کنید. در چنین شرایطی باید هر دو کنسول به اینترنت با سرعت ۵ مگابیت به بالا وصل باشند. البته سرعت پیشنهادی سونی ۱۵ مگابیت است.

تروفی های بلادبورن روی صفحه پلی استیشن پورتال سونی

آیا پورتال کاربردی برای من دارد؟

پورتال از چند نظر به خوبی از پس انجام کار خود برمی‌آید. پس باید از خودتان بپرسید که آیا جذاب‌ترین فرم استفاده از قابلیت ریموت پلی، اهمیتی برای شما دارد یا نه. اگر تلویزیون یا مانیتور خود را دارید که هر وقت بخواهید برای بازی کردن به سراغ آن می‌روید، نیازی به پورتال نیست. اگر بازی‌های کنسولی فقط روی تلویزیون و کلا نمایشگر بزرگ برای شما جذاب هستند، خرید پورتال بی‌معنی به نظر می‌رسد.

اما اگر در خیلی از مواقع تلویزیون خانه توسط افراد دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند، به خرید پورتال فکر کنید. اگر واقعا دوست دارید در موقعیت‌های راحت‌تری مثل دراز کشیدن روی تخت به تجربه‌ی بازی‌ها بپردازید، به خرید پورتال فکر کنید. چون اگر ریموت پلی به دلایل مختلف برای شما جذاب باشد، خریدن یا نخریدن پورتال حداقل ارزش سبک و سنگین کردن را دارد.

من حتی وقتی که چند سال قبل باید به تجربه‌ی ریموت پلیِ سطح پایین‌تر با گوشی و کیفیت ضعیف تن می‌دادم، گاهی از آن برای تکمیل چند مرحله و جمع‌آوری تروفی‌ها استفاده می‌کردم. از آن سو طی ماه‌های اخیر بارها وقتی که به زمان کم استراحت رسیدم، انرژی چند ساعت نشستن جلوی تلویزیون یا مانیتور برای تجربه‌ی بازی را نداشتم. طی چند روز که پورتال دستم بود، درازکش و به‌راحتی یک بازی طولانی را بالاخره تمام کردم.

پلی استیشن پورتال قرار نیست کسی را به سمت خرید پلی استیشن 5 سوق دهد. شما برای اینکه حتی یک لحظه به خرید یا عدم خرید این اکسسوری فکر کنید، باید صاحب کنسول PS5 و گیمر پلی استیشن باشید؛ در حدی که تنها پلتفرم یا حداقل پلتفرم اصلی‌تان پی‌اس‌فایو باشد. اگر این‌طور است و شرایط موردنیاز برای استفاده از ریموت پلی را دارید، لذت استفاده از پورتال را دست کم نگیرید.

بازی Astro's Playroom پلی استیشن 5 روی پلی استیشن پورتال

سلایق فرق می‌کنند. به نظر من حتی فارغ از دسترسی داشتن یا نداشتن به تلویزیون، تجربه‌ی برخی از بازی‌ها به‌لطف چنین وسیله‌ای شیرین‌تر می‌شود. همواره یک‌سری از بازی‌های بنچمارک نسل ۹ یا ویدیوگیم‌های معرکه‌ای همچون الدن رینگ خواهند بود که بخواهم آن‌ها را در بزرگ‌ترین نمایشگر ممکن تجربه کنم. ولی در همین حین بعید است که طی چند ماه آتی بتوانم در مجموع بیشتر از ۱۰۰ ساعت جلوی مانیتور بنشینم تا تجربه‌ی کاملی از بالدرز گیت ۳ داشته باشم. اما حتی تصور اینکه هر شب با پورتال بتوانم اثر تحسین‌شده‌ی استودیو Larian را تجربه کنم، بسیار هیجان‌انگیز است. همچنین پورتال در نگاه من وسیله‌ای عالی برای تجربه‌ی بازی‌های کاملا داستان‌محور با گرافیک فنی نه چندان بالا مثل آکسنفری ۲ محسوب می‌شود.

در آخر قطعا قیمت این دستگاه تاثیر زیادی روی تصمیم‌گیری راجع به خرید آن دارد؛ مخصوصا باتوجه‌به هزینه‌های سنگین گیمینگ در ایران برای گیمرها.

دیکشنری مریام-وبستر در تعریف Accessory (اکسسوری) می‌نویسد: «یک وسیله که به خودی خود ضروری نیست، اما به زیبایی، راحتی استفاده و تاثیرگذاری یک دستگاه دیگر کمک می‌کند». آیا پلی استیشن پورتال از پس انجام چنین کاری برای پلی استیشن 5 برمی‌آید؟ برای بعضی از گیمرهای پلی استیشن، بله.

تحریریه مجله بازی یک گیمر