مشخصات نسل جدید واحدهای پردازش گرافیکی انویدیا فاش شد

ظاهرا NVIDIA تصمیم گرفته است که از رابط حافظه 384 بیتی در محصولات سری Blackwell استفاده نکند.

Kopite7kimi که این روزها بار دیگر به تنها منبع اطلاعات غیر رسمی از مشخصات فنی کارت گرافیک های نسل جدید انویدیا تبدیل شده است، بار دیگر در مورد چیپ ست های این نسل و به خصوص موضوع رابط باس حافظه مورد استفاده آنها اظهار نظر کرد. فنجان من هم وی بار دیگر به احتمال آغاز عرضه این محصولات از پایان سال 2024 اشاره کرد.

به گزارش Kopite7kimi، پردازنده های گرافیکی گیمینگ این نسل با نام سری GB20x پیش بینی می شود. با معماری این کارت که با نام Blackwell شناخته می شود، شامل پنج مدل مختلف کارت گرافیک RTX 50 می شود که قابل توجه ترین آنها، GPU GB202، قوی ترین پردازنده گرافیکی این خانواده با 192 پردازنده چند جریانی است. اکنون Copy7Kimi گفته شده است که تعداد هسته های پردازشی مدل دوم این محصولات به احتمال زیاد است نام آن GB203 خواهد بود و نصف آن عدد خواهد بود.

این اطلاعات همچنین به رابط گذرگاه حافظه 256 بیتی پردازنده گرافیکی GB203 اشاره دارد که نیمی از مشخصات مدل پرچمدار آن را نشان می دهد. بنابراین، به نظر می رسد که انویدیا هیچ یک از تراشه های GB20x را با رابط حافظه 384 بیتی در این نسل عرضه نخواهد کرد.

کارت گرافیک Blackwell RTX 50

علاوه بر این، گمانه زنی هایی در مورد مشخصات احتمالی پردازنده های گرافیکی GB206، GB206 و GB207 وجود دارد، اگرچه صحت این اطلاعات هنوز تایید نشده است. مشخصات فنی پردازنده های گرافیکی AD10x این نسل قبل از عرضه رسمی آنها از طریق افشای اطلاعات انویدیا منتشر شد. طبیعتا این اطلاعات در نهایت به درستی ظاهر شد، اما در میان آنها به ویژگی های چیپست های بازی بلک ول اشاره ای نشد.

بخوانید  جدایی یک عضو کلیدی دیگر از استودیو ۳۴۳ اینداستریز پس از ۱۴ سال

همین منبع پیش از این ادعا کرده بود پردازنده های گرافیکی سری RTX 50 از نظر رابط باس، آنها از همان مشخصات استفاده می کنند و دقیقاً مشابه نسل فعلی نیستند. با این حال، فناوری حافظه آنها از GDDR6/GDDR6X به GDDR7 ارتقا خواهد یافت که توسط JEDEC نیز تایید شده است. تراکم ماژول های حافظه 2 و 16 گیگابایتی GDDR7 کمترین مشخصات این نسل است که در حال حاضر در کارت های گرافیک RTX 40 به همین صورت استفاده می شود.

انتظار می‌رود انویدیا اطلاعات مهمی در مورد پردازنده‌های گرافیکی بلک‌ول خود در جریان رویداد GTC 2024 این هفته افشا کند. با نگاهی به گذشته، می توان گفت که رویداد GTC معمولا زمان مناسبی برای رونمایی از پردازنده های گرافیکی جدید این شرکت است. با این حال جزئیاتی که از طریق شایعات به دست ما رسیده است در جدول زیر خلاصه شده است.

مشخصات فنی کارت گرافیک های سری Blackwell

در حال حاضر انتظار می رود در پایان سال 2024 شاهد عرضه اولین کارت گرافیک های سری RTX 50 باشیم. در حال حاضر تنها مشخصات اولیه پردازنده گرافیکی پرچمدار GB202 را داریم که نشان می دهد انویدیا از بیش از 24000 هسته CUDA در این پردازنده گرافیکی همچنین گفته می شود که پردازنده های گرافیکی این نسل از فناوری ساخت TSMC N3 یا 3 نانومتری بهره خواهند برد.

از دیگر مشخصات سری GeForce RTX 50 می توان به استفاده از رابط PCIe Gen 5 با سرعت بالای 3 گیگاهرتز اشاره کرد. تراشه GB102 که احتمالا پرچمدار سری بازی های این محصولات خواهد بود، باید به 144 ماژول SM و 96 مگابایت حافظه نهان L2 مجهز شود که از این نظر تفاوتی با AD102 ندارد، اما تغییرات اعمال شده روی آن خواهد بود. تاثیر قابل توجهی بر روی بسترها.

بخوانید  Lost، Prison Break و این 12 نمایش دیگر دیزنی به نتفلیکس می آیند

در نهایت باید گفت که می توان انتظار بهبود ۲ برابری دیگر نسبت به سری Ada را داشت. در این نسل با محصولاتی مانند RTX 4090 ارتقای قابل توجهی نسبت به نسل قبل ارائه کرد. با این حال، باید دید Nvidia چه چیزی را به جامعه بازی ارائه خواهد کرد.

تحریریه مجله بازی یک گیمر