کارت گرافیک RTX 4080 SUPER تفاوت های جالبی با RTX 4080 دارد.


بررسی ها نشان می دهد که تعداد فازهای برد اصلی پاور کارت گرافیک RTX 4080 SUPER نسبت به نسخه اصلی کاهش یافته است.

بیشتر بررسی‌های کارت گرافیک جدید RTX 4080 SUPER بر عملکرد آن در مقایسه با نسخه اصلی 4080 متمرکز است و مقالات یا ویدیوهای کمی یافت می‌شود که سخت‌افزار کارت گرافیک را بررسی کنند. همانطور که انتظار می رفت، اکثر سخت افزارهای استفاده شده در این نقشه همانند نسخه قبلی آن است. البته کارت گرافیک RTX 4080 SUPER با رنگ بندی جدید عرضه می شود اما در طراحی برد اصلی این کارت نیز تفاوت های جالبی وجود دارد.

بر اساس گزارش Geekerwan، PCB مورد استفاده در کارت گرافیک RTX 4080 SUPER نسبت به نسخه غیر SUPER کارت گرافیک RTX 4080 دارای فازها یا قطعات کمتری برای مصرف انرژی است که انویدیا تعداد این فازها را از 13 به 11 کاهش داده است. همچنین تعداد فازهای حافظه گرافیکی را از 3 به 2 افزایش داد. علاوه بر این، می‌توانیم شاهد حذف فاز دیگری در نزدیکی کانکتور برق باشیم. همچنین توجه داشته باشید که نسخه سفارشی ASUS ROG STRIX نیز توسط این سایت بررسی شده است که تفاوتی با نسخه اصلی آن نشان نمی دهد.

PCB کارت گرافیک 4080SUPER و نسخه اصلی آن

کارشناس Geekerwan معتقد است که تغییر در طراحی PCB این کارت Nvidia باعث کاهش مصرف انرژی در هنگام استفاده از بازی می شود. با اينكه TDP این کارت روی 320 وات تنظیم شده است، مصرف برق واقعی آن در بازی به 246 وات می رسد که کمتر از 251 وات RTX 4080 است. شرق این اعداد در گزارش رسمی وب سایت انویدیا ذکر شده است:

بخوانید  تیغه ستاره ای - 13 چیزی که کاش می دانستم

مصرف برق کارت های گرافیک انویدیا

بررسی‌های این منبع نشان می‌دهد که تغییر جزئی در نام رمز GPU نیز اعمال شده است. RTX 4080 SUPER GPU با برچسب PRESS SAMPLE مشخص شده است. به طور معمول، منابع بررسی سخت افزاری برای این محصولات، نسخه اولیه آن را که معمولاً QUAL SAMPLE نامیده می شود، قبل از معرفی رسمی دریافت می کنند. عرضه می شوند یا فاقد برچسب هستند. بنابراین این اولین بار است که انویدیا کارت گرافیک خود را منتشر می کند (احتمالا فقط در نسخه Founders Edition) با این برچسب.

تا آنجا که ما می دانیم، این RTX 4070 SUPER است قابل اجرا نیست. 4070Ti SUPER و تمام مدل های قبلی آن یعنی 4070Ti و 4060/4060Ti همچنین نسخه Founders Edition را نداشت. بنابراین چنین برچسبی وجود نداشت.

این تغییرات خیلی مهم نیستند، اما یافته‌های بررسی جالبی هستند که باید دلیلی در پشت خود داشته باشند. عمدتا بر اساس یک نسخه غیر این کارت فوق العاده طراحی شده است و با توجه به مصرف برق مشابه این دو کارت، شرکای تجاری انویدیا برای ساخت این محصول به خود زحمت تعویض PCB کارت گرافیک RTX 4080 را ندادند. اما خود انویدیا بنا به دلایلی چنین تصمیمی را برای Founders Edition گرفت.

تحریریه مجله بازی یک گیمر