نویسنده هری پاتر کپی کرده؟؟ | شکایت از جی کی رولینگ

اما در انگلستان، ماجرا کمی پیچیده شد، زیرا دادگاه روند قانونی را به گونه ای تمدید کرد که ادعای جیکوبز منقضی شد و در نتیجه به طور خودکار باطل شد. این ماجرا بوی موارد زیر را نیز می دهد، اما این بار با کمدی همراه است. زیرا خانواده جیکوبز همچنان ادعا می کنند که “ایده جادوگران در قطار” مالکیت معنوی آدریان جیکوبز است و خانم رولینگ آن را از او دزدیده است! اگرچه رفتار دادگاه ها کمی مشکوک به نظر می رسد، اما آیا واقعا شرکت در مسابقه، خوابیدن در وان و نشستن در واگن قطار برای اثبات سرقت علمی دلیل کافی است؟! قضاوت با شماست


مقایسه هری پاتر با تیم هانتر

شاکی دوم: من از جی کی رولینگ عصبانی نیستم!

مقایسه هری پاتر با Ponder Stebbons

شاکی اول: با پاندر استبونز، برادر دوقلوی هری پاتر آشنا شوید!

مجموعه داستان هفت قسمتی بدترین جادوگر که با نام «بادرین مجازور» به فارسی منتشر شد. آنها برای اولین بار در سال 1983 به دست خوانندگان رسیدند. مانند Discworld، “بدترین جادوگر” یکی از موفق ترین و محبوب ترین سریال های فانتزی در جهان است و قبل از هری پاتر ساخته شده است. این سریال درباره دختری 11 ساله به نام میلدرد است که به مدرسه مخصوص جادوگران فرستاده می شود: “آکادمی خانم کاکل برای جادوگران” در مکانی دورافتاده در نزدیکی یک روستا و در کنار یک جنگل ممنوعه قرار دارد و نامرئی است. به افراد غیر جادویی در سال اول شعبده بازان این مدرسه در گروه های مختلف با رنگ های مناسب برای هر گروه (زرد، قرمز، بنفش و سبز) دسته بندی می شوند و پرواز با جادو آموزش می بینند.

خانم کاکل، مدیر مدرسه مهربان و مسن که عینک نیم دایره می زند، به میلدرد علاقه دارد. اما معلم معجون، خانم هاردبروم، دشمنی خاصی با میلدرد دارد. در طول دوران مدرسه، میلدرد دو دوست صمیمی پیدا می‌کند: یکی که همیشه از دردسر دور می‌ماند، مود اسپل‌بادی، و دیگری که هر سه با شوخی‌های ظالمانه‌اش دچار مشکل می‌شوند، ایند نایت‌شید. در واقع، مود و میلدرد با اتل هالو، یک دختر بلوند دوست داشتنی، کنار نمی آیند. همین برای متقاعد کردنت کافی بود یا ادامه بدم؟!

کتاب های نانسی استوفر که به دادگاه رفت

متقاضی چهارم؛ هری پاتر یا لری پاتر؟!

این شخصیت خیالی از دانشجویان دنیای جادویی دانشگاه آنسین یا دانشگاه نامرئی است. دانشگاه نامرئی فضایی در رمان‌های فانتزی جادویی “دنیای دیسک” نویسنده بریتانیایی تری پرچت است که اولین بار در دهه 1980 منتشر شد. آخرین رمان این مجموعه در سال 2015 و قبل از مرگ نویسنده مجموعه منتشر شد. دیسک‌ورلد و طرفداران بی‌شماری آن به بیش از یک دهه قبل از هری پاتر بازمی‌گردند. دنیای تخیلی این رمان ها در دنیایی گرد می گذرد که بر پشت 4 فیل سوار می شود و خود این فیل ها بر اساس یک لاک پشت ستاره ای ساخته شده اند.

یا حداقل این داستانی است که برادران وارنر. به ما گفت. اگر کمی عمیق تر بگردیم، موفقیت مجموعه هری پاتر با جریان طوفانی از جنجال های حقوقی همراه بوده است. لیست افرادی که ادعا می کنند جی کی رولینگ اسامی، ایده های داستان، مکان ها و سایر مطالب را از کتاب های او به سرقت برده است طولانی است. اما چقدر می توان این ادعاها را جدی گرفت؟ کدام یک از آنها به دنبال چسبیدن به موفقیت رولینگ و تغذیه از سرمایه او بودند و کدام یک از آنها قربانیان واقعی هستند؟ در این مقاله تاریخچه ادعاهای نقض حق چاپ یا اتهامات سرقت ادبی که ما را به فکر فرو می برد را مرور می کنیم. ابتدا ویدیوی این مقاله را در کانال یوتیوب یک گیمر مشاهده کنید و جزئیات بیشتر را در ادامه بخوانید.

بخوانید  معرفی یک بسته نرم افزاری الهام گرفته از DualSense برای اندروید توسط سونی

ویدیو را در کانال یوتیوب Filmazi ببینید

نانسی کی استوفر یک نویسنده آمریکایی نسبتاً ناشناخته بود که کتاب های کودکان خود را در دهه 1980 منتشر کرد. در سال 1999 (یعنی دو سال پس از انتشار هری پاتر در آکادمی)، نانسی ادعا کرد که رولینگ نام این افراد را دزدیده است. شخصیت های اصلی و کلمات خاص مانند کلمه ماگل از او و از رولینگ شکایت کرد. پرونده نانسی بر اساس دو کتاب ساخته شد: لری پاتر و بهترین دوستش لیلی و افسانه راه و ماگلز.

جیل مورفی، نویسنده این سریال نیز در مصاحبه های خود به شباهت این دو سریال اشاره کرده و با وجود اینکه اقدام قانونی علیه جی کی رولینگ انجام نداده است، احساس می کند “رولینگ به من یک تشکر بدهکار است” زیرا اگر این کار نبود. کار او، شاید موفقیت مجموعه هری پاتر هرگز ممکن نبود. اما از سوی دیگر، در دفاع از جی کی رولینگ، مدارس شبانه روزی یک اتفاق رایج در بریتانیا است. این مدارس امروزه در انگلستان همچنان فعال هستند، اگرچه محبوبیت آنها در سال های اخیر کاهش یافته است. فرهنگ گروه‌بندی دانش‌آموزان، دوری از شهر یا نزدیک به روستا و ممنوعیت دسترسی به محیط اطراف مدرسه جزء لاینفک فرهنگ مدارس شبانه‌روزی است. ایده سه دوست ایجاد یک وحدت متوازن با هم یکی از قدیمی ترین کلیشه های ادبی است. با در نظر گرفتن این موضوع، وجوه مشترک بین این دو به اندازه گذشته قابل توجه به نظر نمی رسد.جی کی رولینگ باید از جیل مورفی تشکر کند.

ویلی جادوگر و هری پاتر و جام آتش

شاکی سوم: هری پاتر نباید سوار قطار شود!

نظر شما بر اساس همه این نکات چیست؟ الهام ادبی یا سرقت ادبی؟


نیل گیمن شخصا بارها از شباهت این دو شخصیت صحبت کرده است. مستقیماً از او نقل قول می‌کنم: «هیچ وقت از این موضوع اذیت نشده‌ام یا احساس نکرده‌ام که ایده‌هایم از من دزدیده شده است. من فکر می‌کنم خانم رولینگ آنقدر باهوش است که وقتی می‌خواهد تیم هانتر و کتاب‌های جادویی را بدزدد، جزئیات بیشتری را تغییر دهد تا بتواند بعداً از آن فرار کند. در این صورت ظاهر تیم عوض می شد، به جای جغد از عقاب استفاده می شد و …. نیل گیمن معتقد است شباهت‌های این دو مجموعه کاملاً تصادفی است و از آنجایی که هر دو مجموعه در سنت‌های ادبیات نظری نوشته شده‌اند، توجیه قابل قبولی برای آنها وجود دارد. با او موافقید یا نه؟

بخوانید  توسعه دهنده Life is Strange: True Colors با موج عظیمی از اخراج ها مواجه شده است

بهترین بخش کل این داستان این است که جی کی رولینگ شخصاً نسبت به نقض کپی رایت بسیار حساس است و حتی در نیمه راه در سراسر جهان در کشورهایی مانند چین و روسیه، جلد کسانی را که از قبل هری پاتر را تقلید می‌کردند، فاش کرده است. داد، و حتی صاحبان هواداران مستقل هری پاتر آنلاین شکایت کردند. پس با این روایت باید دل را با زبانش یکی کند. این مشکل من را به او سخت می کند.

میلدرد هابل و دوستانش از سریال بدترین جادوگر

شاکی پنجم: جی کی رولینگ باید از من تشکر کند!

طرفداران سریال کمیک آمریکایی «کتاب‌های جادو» که توسط نیل گیمن در دهه 90 برای دی سی کامیکس نوشته شده بود، فکر می‌کنند که شخصیت تیم هانتر شباهت زیادی به هری پاتر دارد. ایده این سریال زمانی شکل گرفت که دی سی تصمیم گرفت بر جنبه جادویی داستان ها و شخصیت هایش تاکید کند. تیم هانتر پسر دوازده ساله ای عینکی است که مادرش را از دست داده و ناگهان به قدرت جادویی خود به عنوان یک جادوگر پی می برد. تیم و جغد حیوان خانگی اش باید موانع دنیای جادوگران دی سی را طی کنند تا در مورد جایگاه آینده خود در این دنیا تصمیم بگیرند و هویت خود را به عنوان یک جادوگر قدرتمند و تأثیرگذار بپذیرند. فقط بر اساس این تعاریف اولیه و طراحی های موجود از این دو شخصیت، شباهت آنها واضح به نظر می رسد. در بدترین حالت، هری پاتر یک نسخه هک شده از تیم هانتر است، و در بهترین حالت، هری و تیم هر دو با سنت های مشابهی در توصیف ژانر فانتزی نوشته شده اند.

محتوای این کتاب ها هیچ شباهتی به داستان های هری پاتر نداشت و به شباهت نام ها خلاصه می شد. متأسفانه نانسی برای تقویت پرونده‌اش در دادگاه، سال‌ها پس از انتشار نسخه اصلی، کلمه «ماگل» را به کتابش اضافه کرد. اما او نمی‌توانست کارش را کنار بگذارد، زیرا فونتی که او برای چاپ عنوان استفاده می‌کرد، وقتی اولین نسخه در دهه 80 منتشر شد، در خارج از کشور موجود نبود. بنابراین حتی اگر نانسی یک دهه قبل از جی‌کی رولینگ کلمه ماگل را ابداع کرد. متن کتاب او (نه عنوان) استفاده کرده بود، دوباره پرونده را به دلیل جعل به رولینگ باخت. شاید نتیجه دادگاه ناعادلانه به نظر برسد. در هر صورت، شباهت چهره لری پاتر به هری پاتر غیرقابل انکار است. شاید پرونده نانسی از همان ابتدا محکوم به فنا بود و از دست دادن او اجتناب ناپذیر بود. در نهایت تفاوت کتاب ها به حدی است که شباهت آنها را می توان ناخواسته و تصادفی دانست. قضاوت با شماست

بخوانید  منتظر شخص 2 با باب ادنکرک باشید

مضامین نوشته های پراچت بیشتر کمدی است و دنیای فیزیک نظری را با زبان «جادو» به خواننده معرفی می کند و در عین حال مفهوم «آکادمی» را به سخره می گیرد. برای مثال، لوگوی دانشگاه نامرئی کمابیش تقلید از آرم دانشگاه آکسفورد است. پوندر استبونز، یکی از باهوش ترین دانشجویان این دانشگاه، مشغول ساخت کامپیوتری به نام “هکس” است. شباهت فیزیکی بین پاندر و هری آشکار است. دانشگاه نامرئی نیز ممکن است منبع الهام هاگوارتز بوده باشد، زیرا درست مانند هاگوارتز، دائما در حال تغییر و حرکت است. اما جدای از فضای آکادمیک جادویی، داستان مجموعه دنیای دیسک و هری پاتر اشتراک زیادی ندارند.


آدریان جیکوبز، نویسنده بریتانیایی مجموعه کتاب‌های کودکان ویلی جادوگر، در سال 1997 درگذشت. اما در سال 2007، بستگان جیکوبز رولینگ را متهم کردند که بخشی از هری پاتر و جام آتش را از کتابی از آدریان به نام لیوید لند دزدیده است. به همین دلیل، وکیل آنها از بلومزبری (ناشر مجموعه هری پاتر در بریتانیا) شکایت کرد. به گفته آنها: «ویلی و هری هر دو باید جزئیات ماموریت ناشناخته خود را در یک مسابقه حدس بزنند. هر دو با کمک چندین سرنخ در حمام این معما را حل می کنند و در نهایت متوجه می شوند که باید گروگان های انسانی را از چنگ موجودات نیمه انسان و خارق العاده نجات دهند. بعداً خانواده جیکوبز از رولینگ و ناشرانش در ایالات متحده و انگلیس شکایت کردند. قاضی پرونده ایالات متحده را به دلیل نداشتن شواهد کافی رد کرد.

با میلیون‌ها دلار سود از کتاب‌ها، فیلم‌ها، تئاترها، بازی‌های اصلی و اسپین‌آف، سریال‌های اسپین‌آف مانند Fantastic Beasts و وب‌سایت‌هایی مانند Pottermore و Wizarding World، موفقیت هری پاتر بی‌پایان به نظر می‌رسد. شاید تصور امروز سخت باشد، اما امپراتوری جادویی جی کی رولینگ از یک مکان ساده شروع شد: یک ایستگاه قطار. در سال 1990 جوآن با دوست پسرش از لندن به منچستر نقل مکان کرد و پس از هفته‌ها جستجوی آپارتمان، ایده مجموعه هری پاتر یک آخر هفته در حالی که منتظر قطار بازگشت به لندن در ایستگاه منچستر بود به ذهن جوآن رسید. سال ها بعد، جوآن مادرش را از دست داد، به پرتغال رفت، اولین دخترش جسیکا را به دنیا آورد، از شوهرش جدا شد، به بریتانیا بازگشت و با فقر شدید دست و پنجه نرم کرد. اما در تمام مدت، ایده هری پاتر با او باقی ماند. سرانجام در سال 1996 رولینگ بهترین خبر زندگی خود را از انتشارات بلومزبری دریافت کرد و اولین کتاب هری پاتر منتشر شد.

با نزدیک شدن به میراث هاگوارتز برای نسل هشتم، نام دنیای جادوگران هری پاتر و خالق آن، جی کی رولینگ، دوباره بر سر زبان ها افتاد. اما آیا واقعا جی کی رولینگ تنها خالق هری پاتر است؟