نمایشگر کارت گرافیک RTX 4060 Ti با اسلات حافظه SSD M.2 توسط ایسوس


ایسوس ایده جالبی در رابطه با کارت های گرافیک بازی ارائه کرد. نصب یک اسلات حافظه SSD روی بدنه کارت گرافیک برای استفاده از خطوط استفاده نشده PCIe.

در حال حاضر اکثر کارت‌های گرافیک رده پایین و میان‌رده به مشخصات PCIe Gen4 و ۸ خط ارتباطی محدود می‌شوند. همه این کارت‌ها در نهایت به یک اسلات 16 خطی با اندازه کامل متصل می‌شوند، به همین دلیل است که کارت‌های گرافیکی مانند RTX 4060 و Radeon RX 7600 یک کانکتور با اندازه کامل دارند، اما همه خطوط به صورت الکتریکی متصل نیستند.

ویدئوی جدیدی که توسط Tony Yu (مدیر عامل ایسوس) ارسال شده است، یک کارت گرافیک مفهومی RTX 4060 Ti Dual را نشان می دهد که می تواند مشکل استفاده نشده خطوط PCIe را حل کند. این شرکت به این نتیجه رسیده است که به جای ایجاد خطوط کاذب و استفاده نشده می تواند از آنها برای اتصال سایر قطعات مانند حافظه های SSD پرسرعت استفاده کند. برای نشان دادن نتیجه، آنها یک کارت گرافیک RTX 4060 Ti را از پشت به تراشه حافظه SSD سامسونگ 980 PRO 2TB متصل کردند. آنها متصل شدند

نصب حافظه SSD روی کارت گرافیک RTX 4060 Ti

امروزه اکثر SSD ها در قسمت های نامناسب و فضاهای تنگ مادربرد قرار می گیرند و اغلب برای دسترسی به آنها باید کارت گرافیک یا حتی خنک کننده های بزرگ پردازنده را از روی برد اصلی جدا کنید. به همین دلیل، کاربران می توانند بسیار راحت تر به SSD M.2 متصل به کارت گرافیک دسترسی داشته باشند.

از طرفی باید توجه داشت که در این صورت کارت گرافیک به مصرف برق بیشتری نیاز خواهد داشت اما این مقدار نمی تواند از حداکثر 10 وات مورد نیاز برای RTX 4060 Ti فراتر رود. با یک کانکتور کابل برق 8 پین، این مقدار زیادی نیست.

بخوانید  مکان های ویژه و داغ مارول اسنپ توضیح داده شده است

تونی تمام جوانب چنین ایده ای را توضیح داد که از جمله آنها می توان به مشکل احتمالی گرمای تولید شده به دلیل اتصال به کارت گرافیک اشاره کرد. جالب اینجاست که در این مجموعه دمای نهایی در واقع 10 درجه سانتیگراد کاهش یافته و افت عملکرد در حداقل مقدار ممکن بوده است. (6.8 گیگابایت در ثانیه در مقابل 6.9 گیگابایت بر ثانیه برای حداکثر سرعت خواندن).

خنک کننده کارت گرافیک RTX 4060 Ti با حافظه SSD

برد مدار کارت گرافیک RTX 4060 Ti با اسلات SSD

این به این دلیل است که PCB کارت بریده شده است تا جریان هوای خنک کننده از پردازنده گرافیکی به SSD امکان پذیر شود. در واقع خنک کننده GPU مستقیماً از طریق پدهای حرارتی به SSD متصل می شود و اساساً GPU و SSD یک خنک کننده بزرگ مشترک دارند. در چنین شرایطی، می توان تصور کرد که یک سیستم خنک کننده با سه فن می تواند بهینه سازی سیستم را بیشتر بهبود بخشد.

توجه داشته باشید که کارت گرافیک ASUS RTX 4060 Ti اولین کارت گرافیکی نیست که به SSD روی بدنه خود مجهز شده است. AMD سال ها پیش این ایده را با Radeon SSG راه اندازی کرد با معماری Vega در ذهن بود، اما آن فناوری هدف دیگری را دنبال می کرد و جایگزینی SSD توجیه بسیار کمتری داشت. در هر صورت، در حال حاضر می توان امیدوار بود که این فناوری در نهایت توسط سازندگان در مقیاس بزرگتر مورد استفاده قرار گیرد.

در پایان نظرات خود را در این مورد با یک گیمر و سایر کاربران در میان بگذارید.

تحریریه مجله بازی یک گیمر