مهمترین رویدادهای دنیای فناوری و علم در سال 2023


لیست پیش رو به ترتیب اهمیت رتبه بندی نشده است، اما هوش مصنوعی بدون شک بزرگترین زنجیره دومینوها را در سال 2023 راه اندازی خواهد کرد و شایسته است که در صدر قرار گیرد. همه چیز با شرکت مرموز OpenAI شروع شد، اگرچه تولد هوش مصنوعی به سال 1950 و انتشار مقاله جنجالی آلن تورینگ “آیا ماشین ها می توانند فکر کنند؟” بازگشت

تا زمان انتشار چت ربات OpenAI ChatGPT، تعداد کمی از ما به هوش مصنوعی فکر می کردیم زیرا چت بات ها واقعاً وحشتناک بودند. اما ChatGPT هوشمند و همه کاره بود، کدنویسی می کرد، مقالات دانشگاهی می نوشت، نوع بیماری را تشخیص می داد و پیچیده ترین موضوعات علمی را به ساده ترین شکل توضیح می داد.

موفقیت چشمگیر ChatGPT باعث ایجاد رقابت شدید بین شرکت های هوش مصنوعی از جمله گوگل و مایکروسافت شده است. گوگل چت بات Bard و مدل زبان بزرگ PaLM 2 و Gemnai را منتشر کرد، مایکروسافت نیمی از شرکت OpenAI را تصاحب کرد و BingChat و Copilot را به ویندوز آورد، مولدهای تصویر DALL-E و Midgerni در دنیای هنر دیجیتال سروصدا ایجاد کردند، حتی Pie Elon. ماسک نیز با چت ربات Grok در این داستان نقش داشت.

با گسترش ابزارها و پلتفرم‌های هوش مصنوعی در همه جا، ترس و نگرانی از پیشرفت سرسام‌آور آن صنعت فناوری را فراگرفت. ناگهان صحبت از نابودی مشاغل و انسانیت و آخرالزمان ربات ها و سلاح های خودمختار شد و پس از آن برای اولین بار در تاریخ اجلاس امنیت هوش مصنوعی برگزار شد.

البته تب هوش مصنوعی ادامه دارد و شرکت‌ها تا زمانی که به هوش مصنوعی مافوق بشری (AGI) دست پیدا نکنند دست از کار برنمی‌دارند. این روزها صحبت از پروژه مخفی و به ظاهر خطرناک *Q است که شاید جدی ترین تلاش OpenAI برای دستیابی به AGI در نظر گرفته شود.

تحریریه مجله بازی یک گیمر