معرفی اولین کنسول دستی مجهز به پردازنده Meteor Lake و گرافیک Arc A5 اینتل


کنسول بازی مبتنی بر سیستم‌عامل ویندوز Emdoor از جدیدترین تراشه Meteor Lake H اینتل درکنار یک گرافیک ۳ گیگاهرتزی Arc A5 این شرکت استفاده می‌کند.

پردازنده‌های Meteor Lake-H اینتل که به‌عنوان سری Core Ultra 100H نیز شناخته می‌شوند برای عرضه در ماه سپتامبر سال جاری برنامه‌ریزی شدند. با اینکه هنوز زمان عرضه رسمی این محصولات نرسیده، شرکت‌هایی مانند Emdoor از همین حالا به نمایش محصولات مبتنی بر این قطعات خود پرداخته و جدیدترین معماری تراشه‌های اینتل را که به‌طور ویژه برای تجهیزات قابل حمل و کم مصرف مانند کنسول‌های دستی گیمینگ طراحی شدند نشان می‌دهند.

شرکت Emdoor که بیشتر با تجارت مینی پی‌سی‌ها و تبلت‌های خود شناخته می‌شود، حالا تصمیم به ورود به بازار کنسول‌های قابل حمل گیمینگ گرفته و جالب اینجا است که دستگاه Emdoor تفاوت چندانی با محصولات AYANEO و ONEXPLAYER یا AYN ندارد. این شرکت از زبان طراحی یکسانی بهره گرفته و صرفاً به افزودن چند ویژگی دیگر مانند یک استند داخلی بسته کرده است.

تنظیمات نرم افزاری کنسول دستی Emdoor

براساس مشخصات فنی رسمی این کنسول، باید انتظار یک پردازنده Meteor Lake-H با توان عملیاتی ۲۰ الی ۲۵ وات را داشته باشیم. بنابراین در قدم اول توان مصرفی این دستگاه در مقایسه با کنسول‌هایی مانند استیم دک یا ASUS ROG Ally که از ۹ یا ۱۵ وات برق استفاده می‌کنند به نسبت بالاتر است. لازم به ذکر است که این محدوده نشان‌دهنده TDP پیشفرض CPU است و به رقم دقیق خود دستگاه اشاره‌ای نشده است.

زمانی‌که دستگاه در حالت استند بای قرار گرفته یا در رابط کاربری اختصاصی Emdoor به حالت بی‌کار قرار می‌گیرد، توان مصرفی CPU به ۲ الی ۵ وات کاهش خواهد یافت. این در شرایطی است که فرکانس عملکرد GPU این کنسول تا ۳ گیگاهرتز نیز بالا می‌رود.

بخوانید  در اینجا دو کارت جدید از نسخه بعدی Magic: The Gathering Commander Masters وجود دارد

کنسول دستی Emdoor

این دستگاه از یک نمایشگر ۸ اینچی با رزولوشن 1920×1080 استفاده می‌کند که به نظر می‌رسد به ابعاد استاندارد کنسول‌های گیمینگ دستی تبدیل شده است. در خصوص حجم حافظه ذخیره‌سازی آن نیز حداکثر ۲ ترابایت حافظه با پشتیبانی از استاندارد PCIe Gen4 اشاره شده است. شرکت Emdoor هنوز سرعت حافظه رم این دستگاه را تایید نکرده اما به‌نظر می‌رسد که با ۳۲ گیگابایت حافظه LPDDR5X سروکار داریم.

یکی از نکات جالب توجه این کنسول دستی، استفاده از یک پردازنده گرافیکی Arc 5 اینتل است که یک GPU یکپارچه از معماری Alchemist محسوب می‌شود. درواقع اشاره‌ای به تعداد هسته‌های Xe این GPU نشده اما گفته می‌شود که باید انتظار ۴ تا ۸ هسته‌ی Xe را در آن داشته باشیم که از مشخصات مورد انتظار پردازنده‌های Meteor Lake است. نکته قابل ذکر این است که تراشه Arc A5 می‌تواند بازی‌هایی مانند God of War را اجرا کند.

با معرفی APU جدید AMD Phoenix که ترکیبی از معماری Zen4/RDNA3 را به کار می‌گیرد، بازار این قبیل دستگاه‌ها نیز رونق گرفته و می‌توان تصور کرد که عرضه پردازنده‌های Meteor Lake-H نیز به این رقابت کمک بیشتری خواهد کرد.

تحریریه مجله بازی یک گیمر