دانشمندان یک قدم به زنده کردن ماموت پشمالو نزدیک‌تر شده‌اند

زمانی که شرکت بیوتکنولوژی Colossal در سال 2021 شروع به کار کرد، یک هدف بزرگ در سر داشت: احیای ماموت پشمالوی منقرض شده. البته نه دقیقاً یک ماموت پشمالو، بلکه در واقع یک فیل آسیایی است که از نظر ژنتیکی اصلاح شده تا موهای ضخیم و لایه‌ای از چربی داشته باشد تا بتواند در دمای زیر صفر زنده بماند.

برای دستیابی به این «ماموت کاربردی»، دانشمندان توانمند باید بر یک سری چالش‌ها غلبه کنند. از جمله اعمال تغییرات ژنتیکی مناسب، تبدیل تدریجی سلول های اصلاح شده به بچه ماموت های سالم و ایجاد فضایی برای رشد این حیوانات. دستیابی به همه این اهداف نیازمند یک راه طولانی و ناشناخته است. اما Colossal به تازگی یک توسعه کوچک را اعلام کرد که می تواند راه را تا حدودی هموار کند.

به گزارش Wired، دانشمندان Colossal موفق شده اند سلول های فیل آسیایی را دوباره برنامه ریزی کنند و آنها را در حالت جنین مانند قرار دهند تا بتوانند به هر نوع سلول دیگری تبدیل شوند. این پیشرفت راه را برای تولید اسپرم و تخمک فیل در آزمایشگاه هموار می کند و محققان را قادر می سازد تا تغییرات ژنتیکی را بدون نمونه برداری مکرر از بافت زنده فیل آزمایش کنند. نتایج پژوهشگران هنوز در یک مجله علمی معتبر منتشر نشده است. اما در پایگاه داده Bioarchive موجود است.

تیم Colossal با موفقیت سلول های بنیادی پرتوان القایی را برای فیل ها تولید کرده است

فقط حدود 30000 تا 50000 فیل آسیایی در طبیعت وجود دارد. در نتیجه دسترسی به این حیوانات به ویژه اسپرم و تخمک به شدت محدود شده است. با این حال، Colossal به این سلول ها نیاز دارد تا بفهمد چگونه یک ماموت کاربردی را به زندگی بازگرداند. جورج چرچ، ژنتیک دان هاروارد و یکی از بنیانگذاران Colossal می گوید: «با وجود اینکه تعداد فیل های ماده بارور بسیار کم است، ما اصلاً نمی خواهیم تولیدمثل آنها را مختل کنیم.

بخوانید  درخواست مایکروسافت از سونی برای ارائه اسناد بیشتر رد شد

سلول هایی که Colossal موفق به ایجاد آنها شده است، سلول های بنیادی پرتوان القایی (iPSCs) نامیده می شوند و بسیار شبیه به سلول های بنیادی موجود در جنین هستند. سلول های بنیادی جنینی خاصیتی به نام «تکثر توان» دارند. این بدان معنی است که آنها می توانند باعث تشکیل انواع مختلفی از سلول ها شوند که موجودات زنده را تشکیل می دهند. با این حال، بیشتر سلول ها این توانایی را با رشد ارگانیسم از دست می دهند. به عنوان مثال، پوست انسان نمی تواند خود به خود به ماهیچه ها یا سلول های پوشاننده روده تبدیل شود.

در سال 2006، دانشمند ژاپنی شینیا یاماناکا نشان داد که می توان سلول های بالغ را برداشت و آنها را به حالت پرتوان بازگرداند. تحقیقات یاماناکا روی موش ها انجام شد. اما دانشمندان بعداً با ساخت iPSC برای بسیاری از گونه‌های مختلف، از جمله انسان، اسب، خوک، گاو، میمون و کرگدن سفید شمالی، شاهکار یاماناکا را تکمیل کردند.

تحریریه مجله بازی یک گیمر