“تیتان” فرود آمد. چرا پروژه خودروی اپل شکست خورد؟

زمانی که اپل تقریباً یک دهه پیش کار روی پروژه ماشین الکتریکی تایتان را آغاز کرد، دو رویکرد اصلی برای انجام آن وجود داشت:

  • کمتر جاه طلبانه ساخت یک ماشین الکتریکی است که قابلیت های خودرانی مطابق با تسلا داشته باشد، به این معنی که ماشین می تواند خودش را در بزرگراه ها و برخی جاده ها رانندگی کند، اما نه در همه جا.
  • تغییر جهان با ساخت یک وسیله نقلیه کاملاً خودمختار بی سابقه که می تواند افراد را بدون دخالت راننده از نقطه A به نقطه B منتقل کند.

البته اپل رویکرد دوم را انتخاب کرد و مشکلات از اینجا شروع شد. در تمام این سال‌ها، اپل معتقد بود که می‌تواند چالش یک سیستم کاملاً خودران را که صنعت خودرو هنوز با آن دست‌وپنجه نرم می‌کرد، حل کند، در حالی که یک طراحی خلاقانه ارائه می‌کرد. اما غلبه بر این چالش حتی برای اپل نیز بسیار سخت بود.

اپل فکر می کرد می تواند مشکل همیشگی خودروهای خودران را حل کند

به گفته یکی از افراد درگیر در تصمیم پروژه تایتان، به نظر می رسد که اپل تلاش کرده است تا توسعه همه مدل های اولیه آیفون را کنار بگذارد و به عرضه آیفون ادامه دهد. این شرکت به جای تمرکز بر رابط کاربری، طراحی داخلی و خارجی شیک به سبک Jony Ive و تجربه خرید شبیه به آیفون، تصمیم گرفت روی اسب اشتباه شرط بندی کند: یک سیستم خودران.

اکنون، نزدیک به یک دهه پس از راه اندازی پروژه تایتان، اپل به همان جایی که شروع کرده بود بازگشته است. Apple Car همچنان یک مفهوم مبهم و مرموز است و هرگز فراتر از تصور عجیب و غریب ترین طرفداران این شرکت شکل نمی گیرد.

جالب اینجاست که تصمیم اپل برای لغو پروژه Apple Car با خوشحالی رقبا و بیش از همه سرمایه گذاران مواجه شد.

وال استریت مدت‌هاست که نسبت به هجوم اپل به سمت خودروها بدبین بوده و آنها را به عنوان یک حواس پرتی پرهزینه با مشکلاتی که بیشتر از جنبه‌های مثبت آن است، می‌بیند. شرکت خدمات مالی Wedbush به اپل برای جلوگیری از ضرر و زیان تبریک گفت و استدلال کرد که این دقیقا حرکت درستی برای تیم کوک و شرکتش بود. تحلیلگران مورگان استنلی همچنین اپل را به دلیل «تمرکز بر مسائل مهم» و «نشان دادن نظم مالی» تحسین کردند.

این بدان معنا نیست که خودروی اپل اصلا مهم نیست، بلکه بهتر است اپل روی پروژه‌های برجسته دیگری که در اختیار دارد، مانند هوش مصنوعی تمرکز کند. اپل همچنان به لطف سیستم اطلاعات سرگرمی CarPlay خود در صنعت خودروسازی حضور گسترده ای دارد.

بسیاری از رانندگان قابلیت‌های آیفون داخل خودرو را به فناوری‌ای ترجیح می‌دهند که خودروسازان از ابتدا برای محصولات خود توسعه داده‌اند. به طوری که بسیاری از رانندگان آمریکایی مشتاقانه منتظر نسخه نسل بعدی CarPlay هستند که قرار است عملکرد رابط کاربری اپل در خودرو را با کنترل چند صفحه، یکپارچه سازی دوربین، نظارت بر خودرو و کنترل آب و هوا به طور قابل توجهی بهبود بخشد. اطلاعات رانندگی زیاد و وسیله نقلیه باید سرعت متوسط، مصرف سوخت و کارایی انرژی را در اختیار راننده قرار دهد.

صنعت خودروسازی جهانی نیز از اعلام اپل در کنفرانس WWDC 2022 در مورد ویژگی‌های جدید CarPlay کاملا متعجب شد و اکثر بازیگران اصلی بازار خودرو از جمله BMW، Audi، Cadillac، Buick، Chery، شورولت، فورد و هوندا صحبت کردند. و شرکت های جیپ و فیات تایید کرده اند لندرور، لوسید، مرسدس بنز، تویوتا و بسیاری از شرکت های دیگر قبلا تایید کرده اند که این نسخه برای خودروهای آنها نیز عرضه خواهد شد.

Apple CarPlay برای خودروسازان بسیار مهم است آهنگ چانگ هیونمهندس سابق اپل و مایکروسافت و رئیس فعلی گروه هیوندای موتورز که شخصاً ریاست بخش توسعه نرم‌افزار این گروه را بر عهده دارد، می‌گوید: «اولین وظیفه من پس از انتصابم به‌عنوان رئیس هیئت مدیره در سال 2021، پیگیری فوری این موضوع است. نقص ظاهری در ادغام سیستم عامل بی سیم در خودروهای ما.” او تایید کرد که اتصال بی سیم CarPlay در نهایت در پرچمدار تمام الکتریکی جدید کیا، EV9 در دسترس خواهد بود.

اما اگر سرنوشت خودروی اپل را با مسیر سایر شرکت های فعال در حوزه فناوری مقایسه کنیم، می بینیم که دیگران همچنان آشکارا و جسورانه پروژه های خودرویی خود را دنبال می کنند. شاید این همان جایی است که شرکت کوپرتینویی با وجود حمایت فناوران از لغو خودروی اپل اشتباه کرد.

با توجه به کاهش فروش گوشی های هوشمند، سازندگان چینی مشتاق ورود به بازار خودرو هستند. بسیاری از آنها برای انجام این کار با خودروسازان سنتی همکاری می کنند. به عنوان مثال، شیائومی چند ماه پیش از اولین خودروی الکتریکی خود رونمایی کرد و اعلام کرد که قصد دارد با کمک BAIC، خودروساز دولتی چین، به بزرگترین خودروساز جهان تبدیل شود. بایدو یکی دیگر از غول های فناوری چینی است که با هولدینگ جیلی روی یک خودروی الکتریکی کار می کند. هواوی و چری نیز 4 ماه پیش از یک خودروی الکتریکی با برند جدید لوکسید رونمایی کردند.

سقوط پروژه Apple Car با چشم انداز تیره ای برای خودروهای برقی و خودروهای خودران همزمان است. پس از سال‌ها رویاپردازی در مورد رانندگی خودران، وسایل نقلیه باتری‌دار که بر حمل و نقل شخصی تسلط دارند، صنعت امروز با دردسرهای جدی رو به رشدی مواجه است. سرمایه گذاری ها یکی یکی لغو می شود، کارخانه ها متوقف می شوند و خط تولید مدل برچیده می شود.

شرکت‌هایی مانند Rivian و Lucid که تنها بر روی تولید خودروهای تمام الکتریکی تمرکز می‌کنند و شرکت‌هایی که به طور انحصاری خودروهای الکتریکی تولید می‌کنند، برای یافتن مشتری با مشکل مواجه هستند، زیرا اکثر مردم به دنبال خودروهای مقرون به صرفه هستند و ترجیح می‌دهند به سراغ خودروهای هیبریدی بروند.

بخوانید  تهاجم مخفی قسمت 2 تخم مرغ عید پاک - 7 چیزی که در "قول ها" از دست دادید

به گفته یک تحلیلگر ارشد در شرکت مشاوره Guidehouse Insights: «اگر اپل به طور ناگهانی وارد این بازار شود، احتمالاً با بادهای مخالف مشابهی روبرو خواهد شد. مقرون به صرفه نگه داشتن قیمت محصول مشکل بزرگی است و از آنجایی که اپل نمی‌خواهد یک خودروی برقی ارزان عرضه کند، در بازار پریمیوم به شدت از آن محروم خواهد شد. زمانی که Lucid و Rivian نمی توانند راهی برای فروش خودروهای برقی گران قیمت خود پیدا کنند، مطمئناً برای یک شرکت جدید مانند اپل دشوار خواهد بود.

اپل بازار خودروهای برقی رده بالا را هدف قرار داده بود، جایی که همه بازیگران فعلی آن هنوز متحمل ضرر نشده اند

تحویل یک خودروی کاملا خودران کمتر از تحویل یک خودروی لوکس گران قیمت نیست. فقط به سرمایه گذاری های شرکت های مختلف در کالیفرنیا نگاه کنید. اتومبیل های آزمایشی خودران اغلب با عابران پیاده، اتوبوس ها و دوچرخه سواران برخورد می کنند. تعجب آور نیست که تعلیق پروژه Apple Titan همزمان با چشم انداز تیره آینده خودروهای برقی و خودران باشد.

بدون شک توسعه سخت افزار و نرم افزار برای سیستم خودران بیشتر از ساخت یک خودروی کامل با قابلیت های اپل همخوانی دارد و واضح است که این شرکت در این زمینه پیشرفت کرده است. به عنوان مثال، بومی کوپرتینویی ناوگان نسبتاً بزرگی از خودروهای خودران را در کالیفرنیا آزمایش کرد و حتی یک گزارش ایمنی را به تنظیم کننده های فدرال ارائه کرد که تنها هفت صفحه بود (در مقایسه با گزارش های تقریباً 40 صفحه ای سایر شرکت ها). واشنگتن پست حتی گزارش داد که اپل در سال گذشته از Waymo و Cruise از نظر مایل طی شده با وسایل نقلیه خودران پیشی گرفته است.

تحریریه مجله بازی یک گیمر