تبدیل کارت گرافیک RTX 4090 به تجهیزات هوش مصنوعی در چین


کارخانه های چینی با تغییر کاربری کارت های گرافیک گیمینگ GeForce RTX 4090 به تجهیزات لازم برای توسعه هوش مصنوعی به دنبال پاسخگویی به نیاز روزافزون این کشور به این تجهیزات هستند.

از آنجایی که دولت ایالات متحده محدودیت هایی را برای صادرات پردازنده گرافیکی AD102 به چین و چندین کشور دیگر با روابط تجاری نزدیک با آن کشور اعمال کرد، هزاران کارت گرافیک GeForce RTX 4090 در کارخانه های چینی، آنها در حال تبدیل شدن به تجهیزات ضروری مورد استفاده فناوری هوش مصنوعی هستند. بر اساس ابلاغ مقررات جدید دولت آمریکا، عرضه برخی از مدل های محصولات انویدیا، AMD و Intel که در توسعه فناوری هوش مصنوعی چینی استفاده می شوند، ورود به این کشور ممنوع شده اند.

بنابراین گیمرهایی که تنها به دنبال بهره مندی از قدرت پردازش گرافیکی بالای محصولاتی مانند کارت گرافیک 4090 بودند نیز تحت تاثیر این محدودیت ها قرار خواهند گرفت. قبل از اجرای این ممنوعیت چند روز پیش، انویدیا اعلام کرد که محموله بزرگی از کارت‌های گرافیک RTX 4090 و پردازنده‌های گرافیکی AD102 را از طریق شرکای تجاری خود به چین ارسال خواهد کرد.

اولویت این کشور در عرضه محصولات انویدیا باعث شده تا عرضه این کارت در سایر کشورهای دنیا کاهش یابد و میانگین قیمت آن در بسیاری از نقاط جهان به بیش از 2000 دلار برسد. علاوه بر این، غول‌های صنعت توسعه هوش مصنوعی چین نیز تعداد زیادی از این پردازنده‌های گرافیکی را به صورت عمده برای استفاده در تجهیزات توسعه هوش مصنوعی خود خریداری کردند که این امر نیز تأثیری بر کاهش سهام و افزایش قیمت داشت.

بخوانید  ژور امروز کجاست؟ (2-6 فوریه) آیتم های عجیب و غریب Destiny 2 و راهنمای مکان Xur

کارت گرافیک GeForce RTX 4090 در کارخانه های چینی

امروز، یکی از خودی های جامعه چینی بایدو اعلام کرد که یک سری کارخانه در این کشور در حال تهیه کارت گرافیک هستند GeForce RTX 4090 در مقادیر زیادی برای استفاده برای اهداف خود. ظاهرا اکثر این کارت ها کارت هایی بوده اند که انویدیا قبل از اعمال تحریم ها در این کشور به بازار عرضه کرده بود. به گفته این منبع، تنها یکی از تصاویر منتشر شده توسط این مراکز، صدها کارت گرافیک اصلاح شده RTX 4090 را نشان می دهد که آماده فروش هستند.

علاوه بر این، مجموعه ای از محصولات ASUS ROG STRIX و Gigabyte Gaming OC در این تصاویر دیده می شود که برای اهدافی غیر از بازی استفاده می شوند. از آنجایی که اکوسیستم نرم افزاری مورد نیاز برای استفاده از قدرت پردازش این برد در کاربردهای هوش مصنوعی کاملاً در دسترس است و از نظر نرم افزاری تقریباً نیازی به اعمال تغییرات و بهینه سازی برای پشتیبانی از آخرین LLM، بازار ملی توسعه هوش مصنوعی نیست. در چین تشنه دریافت این تجهیزات است.

انویدیا به تازگی در دسترس بودن TensorRT و TensorRT-LLM را بر روی رایانه های شخصی ویندوز 11 اعلام کرده است که این کار را آسان تر از همیشه کرده است. بنابراین از نظر نرم افزاری همه چیز برای توسعه دهندگان هوش مصنوعی آماده است، اما از نظر به کارگیری طراحی بازی این تراشه ها در محیط سرور، چنین کارخانه هایی برای رفع محدودیت ها ایجاد شده است.

پردازنده AD102، کارت گرافیک GeForce RTX 4090

هر کدام از این کارت‌ها با سه یا چهار اسلات طراحی شده‌اند که باعث می‌شود از نظر فضای اشغال شده در محیط سرور هوش مصنوعی، فضای بیشتری نسبت به معمول نیاز داشته باشند. بنابراین، کارکنان این کارخانه‌ها تراشه‌های گفته شده را برای استفاده شخصی خود با جدا کردن خنک‌کننده‌های بزرگ این کارت‌ها و حافظه GPU و GDDR6X آن‌ها از PCB و نصب آن‌ها بر روی PCB‌های مخصوصی که قرار است جان تازه‌ای به تراشه‌های AD102 و حافظه آن‌ها ببخشند، سفارشی می‌کنند. GDDR6X.

بخوانید  واکنش متخصص تفنگ به سلاح های سریال Fallout

بر اساس گزارش های منتشر شده، هر یک از این کارت ها پس از حذف به یک سیستم خنک کننده هوای کوچکتر دو اسلات مجهز خواهند شد که برای استفاده سرور طراحی شده است. این کارت ها که برای اتصال به یکدیگر در این سرورها استفاده می شوند، گرمای تولید شده توسط پردازش گرافیکی را به نحو احسن از هیت سینک انتقال می دهند.

پس از تولد پردازنده های گرافیکی جدید NVIDIA GeForce RTX 4090 AI و تست عملکرد آنها با ابزارهایی مانند Furmark و 3Dmark و اپلیکیشن های میزبان هوش مصنوعی، این محصولات در حال آماده سازی برای ارائه به مشتریان در زمینه هوش مصنوعی هستند.

تصاویر منتشر شده از GeForce RTX 4090 در اپلیکیشن های هوش مصنوعی

از طریق این فرآیند، حجم زیادی از خنک‌کننده‌های کارت گرافیک RTX 4090 و PCB‌های خالی از تراشه‌های آن‌ها به کانال‌های عرضه دست دوم با قیمت‌های بسیار پایین که اغلب به ۵۰ دلار هم نمی‌رسد، فروخته شد. زیرا با ارزش ترین قسمت آنها یعنی تراشه AD102 و ماژول های حافظه GDDR6X از آن جدا شده است. این قطعات برای مراکز تعمیر کارت گرافیک RTX 4090 قابل استفاده است چه کسی قربانی کانکتورهای الکتریکی است 12VHPWR می تواند عملی باشد.

حال باید دید عدم عرضه رسمی کارت های گرافیک RTX 4090 در چین می تواند تاثیر مثبتی بر قیمت این محصولات در کشورهای دیگر داشته باشد یا وضعیت متفاوت خواهد بود.

تحریریه مجله بازی یک گیمر