نبردهای فضایی با سفینهها هم نقش پررنگی در بازی خواهند داشت و آنطور که از نمایشها دیدیم، حسابی هم هیجانانگیز طراحی شدهاند. بتسدا برای هدایت کلی سفینه، نه مکانیکی به سادگی فشار دادن یک کلید جهت در نظر گرفته و نه کار را آنقدر پیچیده کرده که از آن کلافه شویم. گیمر باید توان موردنیاز بخشهای مختلف سفینهاش را تامین کند و در مواقع لزوم، آن را به بخشهایی با اولویت بالاتر انتقال دهد. البته در این راه تنها هم نخواهید بود و هم شخصیتهای همراه و هم خدمه میتوانند به شما کمک کنند. این افراد را حتما میتوان به وظایف مختلفی در پایگاهها منصوب کرد یا حتی در ماموریتهای پیاده، آنها را همراه برد تا در نبردها کنار شما باشند.
ساخت سفینه با جزییات زیاد
اما این بار، بتسدا سراغ جهان کاملا جدیدی رفته است؛ استارفیلد بهعنوان بازی بزرگ بعدی این شرکت، در دست ساخت است و اخیرا هم نمایش مفصلی از آن را در مراسم ایکس باکس داشتیم. همین بهانهای شد تا در قالب یک ویدیو و مقاله، به مرور اطلاعاتی بپردازیم که مخصوصا از این نمایش بهدست آوردیم. پس لطفا ابتدا ویدیو را تماشا کنید تا بعد هم سراغ جزییات بازی برویم:
در جهان بازی شاهد بیش از هزار سیاره خواهیم بود که برخی از آنها به شکل تصادفی ساخته میشوند و تعدادی از محیطها، مثل شهر نیوآتلانتیس را هم سازندگان به شکل دستی طراحی کردهاند
نشان تجاری استارفیلد، در سال ۲۰۱۳ توسط بتسدا ثبت شد و پس از انتشار فالاوت ۴ در سال ۲۰۱۵، پروسه ساخت بازی آغاز شد و از اواسط سال ۲۰۱۸ هم پس از تمام شده دوره پیشتولید، استودیو تمرکز زیاد خود را روی توسعه این بازی گذاشت.
اما شخصیسازی کاراکتر، فقط محدود به جنبههای ظاهری نیست. پس از طراحی ظاهر دلخواه، در اولین قدم میتوانید پیشزمینه داستانی شخصیت خودتان را انتخاب کنید. تعداد زیادی پیشزمینه برای بازی طراحی شدهاند که هرکدام، میتوانند تاثیر خاصی در تجربه گیمر از استارفیلد بگذارند. برای مثال انتخاب پیشزمینه کاوشگر فضایی، باعث میشود تا تجربه زیادی از حیث گشت و گذار در جهان بازی داشته باشید و حتی بتوانید راحتتر با سفینه خودتان کار کنید. یا در مثالی دیگر، اگر شما پیشزمینه شکارچی هیولا را انتخاب کنید، ممکن است در حین تجربه بازی با اشخاصی روبهرو شوید که بهدنبال فردی برای کشتن هیولایی خاص میگردند و تجربه شما از این حیث میتواند مفید باشد. موارد زیاد دیگری از آشپز گرفته تا گنگستر و موارد دیگر قابلانتخاب هستند که هرکدام میتوانند مسیرهای جالب و جدیدی در تجربه بازی پیشروی گیمر قرار دهند.
برای حمایت از یک گیمر لطفا ویدیو را در یوتیوب تماشا کنید
پس از جهانهای فانتزی و جادویی در الدر اسکرولز و سرزمینهای آخرالزمانی فالاوت، بتسدا این بار روایتگر سفری در فضای بیکران است؛ با مروری بر استارفیلد و مخصوصا نمایش اخیر آن همراه این ویدیو و مقاله باشید.
دنیای بزرگ، متنوع و امکان ساخت و ساز
با این حال آنطور که بهنظر میرسد، در عمل هنوز این گروه کاملا از بین نرفته و شخصیت اصلی بازی پس از برخورد با یکی از اعضای آن، متوجه میشود آن جسم مرموزی که پیدا کرده، در اصل فقط یک تکه از مجموعهای از اجسام است که بهدست نیرویی فراتر از شناخت عموم مردم خلق شدهاند. در نتیجه پیدا کردن باقی این اجسام، تبدیل به ماموریت اصلی کاراکتر بازی میشود و برای این منظور، باید سفری دور و دراز و پُر از ماجراجویی را در جهانی وسیع آغاز کنیم که میتواند حتی پای شخصیت اصلی را به بخشهایی کاملا ناشناخته از کهکشان هم باز کند.
بتسدا یکی از آن شرکتهایی است که سابقه بسیار خوبی در خلق جهانهای بزرگ و مملو از ماجراجویی دارد. نمیتوان صحبتی از بازیهای نقش آفرینی وسیع کرد و اشارهای به الدر اسکرولز با نسخههای بسیار محبوبی چون اسکایریم یا آبلیویون نداشت؛ بازیهایی که به دست استودیو بازیسازی بتسدا ساخته شدهاند و سفری فانتزی و فراموشنشدنی در جهانی پُر از شگفتی رقم زدهاند. حتی پس از آنکه بتسدا امکان ساخت بازیهای فالاوت را بهدست آورد، با نسخههایی چون فالاوت ۳ و بعد هم ۴، نشان داد که فرمول دوستداشتنیاش را میتواند به شکلی بسیار خوب در دنیای آخرالزمانی این مجموعه هم پیاده کند.
در سال ۲۳۱۰، جنگی بزرگ بین United Colonies و Freestar Collective، دو حزب بزرگ و اصلی جهان استارفیلد، در میگیرد و ۲۰ سال پس از این جنگ است که وقایع بازی رسما آغاز میشوند. شخصیت اصلی بازی، در همان ابتدای استارفیلد با آیتمی عجیب آشنا میشوند که در نتیجه آن، میتواند یک سری تصورات و تصاویر رویامانند ببیند. پس از مدتی و در شهر نیو آتلانتیس، این کاراکتر با یکی از اعضای گروهی به نام Constellation آشنا میشود. Constellation گروهی معروف در جهان استارفیلد است که از تعداد زیادی کاوشگر فضایی تشکیل میشد و هدف آنها، پیدا کردن جوابی برای مهمترین سوالهای ساکنین جهان بازی بود. با این حال این گروه در حال حاضر دیگر فروغ گذشته را ندارد و حتی برای خیلی از مردم، بیشتر حکم یک گروه اسطورهای را پیدا کرده که به تاریخ پیوسته است.
البته که این ماجراجویی، یک سفر انفرادی هم نخواهد بود و قرار است با کاراکترهای مختلفی به شیوههای متفاوتی در طول مسیر تعامل داشته باشیم. اگر طرفدار نقش آفرینیهای بتسدا باشید، میدانید که شخصیتها چقدر نقش مهم و پررنگی در بازی و داستان آن ایفا میکنند و قطعا استارفیلد هم از این قاعده مستثنی نیست. شخصیتهای زیادی در جهان بازی حضور خواهند داشت که هرکدام ماجرای خاص و گاهی هم عجیب خود را خواهند داشت و برقراری ارتباط با آنها و گاهی هم حتی انجام دادن ماموریتهایی برای آنها، یکی از عواملی خواهد بود که حس تجربه یک زندگی مجازی در جهان تعریفشده استارفیلد را ارائه میدهد.
البته بتسدا در کنار استفاده از این سیستم برای هرچه بیشتر وسیعتر کردن جهان استارفیلد، هنوز هم بخشهای زیادی از آن را به شکل دستی و با وسواس خاص خودش طراحی کرده است. برای مثال شهر نیو آتلانتیس بهگفته سازندگان، بزرگترین شهری است که تا به امروز در یک بازی از بتسدا داشتهایم و تمام بخشهای آن به شکل دستی طراحی شدهاند. یا یکی از بخشهای جالب ویدیو اخیر بازی، مربوط به شهری به نام Akila بود که در اصل حکم غرب وحشی فضایی را دارد و حس و حال آن، شبیه به فیلمهای وسترن است. هرکدام از این شهرها افراد، پوشش محیطی و ویژگیهای منحصربهفرد خود را خواهند داشت.
استارفیلد در کنار تمام تفاوتهایی که با ساختههای قبلی بتسدا دارد، بهنظر میرسد از حیث هسته کلی گیمپلی، همان سبک و سیاق دوستداشتنی همیشگی بازیهای این شرکت را حفظ کرده است؛ بیدلیل هم نیست که تاد هاوارد، استارفیلد را بهنوعی اسکایریم فضایی معرفی کرده است. منظور از این حرف، این است که در بازی شاهد یک خط ماموریت اصلی هستیم ولی همزمان در نتیجه برخورد با افراد مختلف یا رفتن به قسمتهای مختلفی از جهان بازی، میتوانیم انتظار انواع و اقسام ماموریتهای فرعی را هم داشته باشیم. به همین روال شخصیتهای مختلفی در قالب فروشندهها در جهان بازی حضور خواهند داشت که میتوان برای فروش یا خرید آیتمهای مختلف سراغ آنها رفت.
بازی استارفیلد قرار است ۱۵ شهریور برای ایکس باکس سری ایکس و اس و همینطور کامپیوتر منتشر شود. بازی از روز عرضه روی گیمپس هم در دسترس خواهد بود و با توجه به نمایشهایی که داشتیم، امیدواریم شاهد یک تجربه نقش آفرینی هیجانانگیز دیگر از بتسدا باشیم که بتوان مدتها غرق ماجراجویی سرگرمکنندهای در آن شد. شما هم نظرات خود را در این مورد با یک گیمر و کاربرانش بهاشتراک بگذارید.
وظیفه کارگردانی بازی استارفیلد، برعهده تاد هاوارد است؛ بازیسازی که کارگردانی نسخههای مختلفی از الدر اسکرولز یا حضور در تیم توسعه آنها به هر شکلی و همینطور کارگردانی بازیهای فالاوت ۳ و ۴ در کارنامهاش دیده میشود. جالب است بدانیم که استارفیلد، اولین آیپی جدید و اوریجینال استودیو بازیسازی بتسدا در ۲۵ سال است و از آن جالبتر، اینکه تاد هاوارد در گذشته اعلام کرده بود که آنها، ایده ساخت یک بازی با حال و هوای فضایی را از خیلی سال پیش در ذهن داشتند ولی تا به امروز امکان اجرا کردن چنین ایدهای، وجود نداشته است.
داستان و شخصیتهای استارفیلد
هسته گیمپلی به سبک بتسدا
یکی دیگر از قابلیتهای جالبی که در نمایش اخیر بازی دیدیم، امکان کنترل ذهن دشمنان فضایی بازی بود که میتواند حسابی جالب و کارامد باشد. بهطور کلی استارفیلد ابزار زیادی برای ساخت کاراکتر، به همان شکلی که دوست دارید، در اختیار گیمر قرار میدهد و میتوان از این جنبه از ویژگیهای نقش آفرینی بازی انتظارات بالایی داشت.
در کنار تمام این شخصیتها، آن کاراکتری که بیشتر از همه اهمیت دارد، شخصیتی است که با او بازی را تجربه میکنیم و قرار است ماجراجویی طولانیمدتی در نقش او داشته باشیم. بتسدا برای اینکه گیمر بتواند بهترین ارتباط را با این شخصیت برقرار کند، کاملترین و پرجزییاتترین ابزار طراحی کاراکتر خود را برای استارفیلد طراحی کرده است. بهطور دقیقتر، طبق توضیحات سازندگان در نمایش اخیر بازی، آنها تعداد خیلی زیادی چهره واقعی را اسکن کرده و توانستهاند تا ابزار ساخت کاراکتری طراحی کنند که اجازه میدهد تا جزییات ظاهری شخصیت را با دقت و وسواس خیلی زیادی بسازیم. اگر بهخاطر داشته باشید، در زمان عرضه فالاوت ۴ هم ابزار طراحی کاراکتر بازی برای زمان خودش حسابی پرجزییات بود و تا مدتی پس از انتشار بازی، شاهد خلق چهرههایی شبیه به افراد معروف با این ابزار بازی بودیم و حال قرار است استارفیلد حتی پرجزییاتتر از فالاوت ۴، امکان طراحی شخصیت را فراهم کند. حتی مواردی مثل نحوه راه رفتن شخصیت اصلی بازی هم قابل شخصیسازی است.
اما قرار نیست جهان بزرگ بازی، همهچیز را از قبل در اختیار شما بگذارید و شما نتوانید هیچ رد یا نشانه شخصی در آن بهجا بگذارید؛ اینجا است که ویژگی ساخت و ساز پایگاه یا سازه پایش به بازی باز میشود. این ویژگی که در فالاوت ۴ هم نمونهای در مقیاس محدودتر از آن داشتیم، بهگفته سازندگان اجازه میدهد تا تقریبا در هر گوشهای از جهان بازی که دوست داشتید، اقدام به ساخت یک پایگاه کنید. این کار را هم با دید اول و سومشخص میتوان انجام داد و هم با استفاده از دوربین بالا به پایینی که در این حالت در دسترس است و به سبک بازیهای استراتژی، اجازه میدهد سازههای خودتان را به شکلی که دوست دارید بسازید. انواع و اقسام بناها در دسترس هستند و میتوانید محیطهای داخلی آنها را هم به شکلی که میخواهید شخصیسازی کنید. از طرف دیگر سازهها عملکرد کاربردی هم دارند و مثلا میتوانید افرادی با تخصص مختلف را برای وظایف مشخص در نظر بگیرید یا حتی آیتمهایی بسازید که حتی در نبود شما هم بهاستخراج منابع از آن منطقه خاص مشغول شوند.