اتحادیه اروپا اخیراً مقررات فناوری جدیدی به نام قانون بازارهای دیجیتال (DMA) را تصویب کرده است که «دروازهبانان» دیجیتالی مانند اپل را هدف قرار میدهد و از جمله از آنها میخواهد که به فروشگاههای اپلیکیشن شخص ثالث اجازه دهند. برای پیروی از مقررات جدید، اپل هزینههای بیشتری را معرفی کرد و توسعهدهندگانی که برنامهها را در iOS منتشر میکنند از این موضوع خوشحال نیستند.
سارا باند از ایکسباکس آخرین کسی است که در مورد ساختار هزینهها اظهار نظر کرده است و با استناد به توییتی از مدیر Spotify، دنیل اک، ادعا میکند که هزینههای جدید صرفاً راهی برای وادار کردن توسعهدهندگان به حفظ وضعیت موجود است، همانطور که The Verge گزارش داد.
باند در توییت خود گفت: “ما معتقدیم گفتگوهای سازنده منجر به تغییر و پیشرفت به سمت پلتفرم های باز و رقابت بیشتر می شود. سیاست جدید اپل گامی در جهت اشتباه است.” ما امیدواریم که آنها به بازخوردهای طرح پیشنهادی گوش دهند و در جهت آینده ای فراگیرتر برای همه تلاش کنند.”
ما معتقدیم که گفتگوهای سازنده منجر به تغییر و پیشرفت به سمت پلتفرم های باز و رقابت بیشتر می شود. سیاست جدید اپل در مسیر اشتباهی قرار دارد. امیدواریم آنها به بازخوردهای طرح پیشنهادی گوش دهند و در جهت آینده ای فراگیرتر برای همه تلاش کنند.
– BondSarahBond (@BondSarah_Bond) 29 ژانویه 2024
تغییر سیاست اتحادیه اروپا همچنین باعث شد تا تیم سوئینی، مدیر عامل Epic، که سالها با اپل بر سر سیاستهای اپ استور آن اختلاف داشته باشد، نظراتی را در پی داشت. سوینی هزینههای جدید را «نمونه ی زیرکانه دیگری از تبعیت مخرب» نامید.
مشکل اصلی که توسعهدهندگان را آزار میدهد، هزینه ثابت 50 سنت است که برای هر نصب یک برنامه پس از 1 میلیون نصب اعمال میشود، که اگر توسعهدهندگان بخواهند برنامههای خود را از طریق یک فروشگاه شخص ثالث توزیع کنند، وارد عمل میشود. هر کسب و کاری که فروشگاه خود را دارد، باید هزینه ای معادل 50 سنت برای هر نصب، بدون آستانه میلیون کاربر بپردازد. THE کمیسیون اروپا اعلام کرد تا زمانی که DMA در ماه مارس اجرایی شود، پاسخی به تغییرات سیاست اپل صادر نخواهد کرد و اگر اپل از الزامات قانونی جدید پیروی نکند، عواقب جدی خواهد داشت.
Epic اعلام کرده است که قصد دارد فورتنایت را در iOS در اروپا از طریق فروشگاه Epic Games به لطف تغییرات نظارتی منتشر کند. طبق گزارشها، ایکسباکس در حال برنامهریزی برای راهاندازی فروشگاه بازیهای موبایلی خود در آینده است که با خرید اخیر غول بازیهای موبایل King در قرارداد Activision-Blizzard تقویت شده است.