چرا بعضی ها همیشه خسته هستند؟


کریستوفر بارنز، استاد رفتار و مدیریت سازمانی در دانشگاه واشنگتن در سیاتل، که تأثیر کمبود خواب در محل کار را مطالعه می‌کند، می‌گوید: «راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانیم احساس خستگی کنیم». به عنوان مثال، خستگی فیزیکی وجود دارد، که نوعی خستگی است که ممکن است پس از یک پیاده روی طولانی یا جلسه ورزش شدید احساس کنید. ویکی ویتمور، مدیر برنامه‌ای در مؤسسه ملی سلامت در بتسدا، مریلند، که زیست‌شناسی خستگی را مطالعه می‌کند، می‌گوید خستگی از نظر فیزیولوژیکی طبیعی است. درک آن آسان است و محققان برای مدت طولانی در مورد خستگی عضلات مطالعه کرده اند.

خستگی محل کار بر عملکرد و رهبری تأثیر می گذارد

خستگی می تواند هم جنبه شناختی و هم جنبه عاطفی داشته باشد، به همین دلیل است که وقتی خسته هستیم ممکن است دچار مه مغزی شویم و در انجام کارها یا انتقاد از افراد اطرافمان مشکل داشته باشیم.

ویتمور می‌گوید در دهه گذشته، دانشمندان سرانجام توانستند جنبه‌های دیگر خستگی را به لطف پیشرفت‌های فناوری‌های تصویربرداری و آزمایش‌های بیوشیمیایی که به ما امکان می‌دهد تغییرات مغز را در زمان واقعی مشاهده کنیم، مطالعه کنند.

خستگی می تواند به دلایل زیادی ایجاد شود. خستگی علامت بسیاری از بیماری ها و شرایط مزمن از جمله سرطان، ام اس، کووید طولانی مدت، افسردگی و آنسفالومیلیت میالژیک است. خستگی همچنین می تواند ناشی از علل کمتر جدی باشد. آدام که در دانشگاه آبردین به مطالعه چگونگی تأثیر خستگی بر افراد مبتلا به میلوما، نارسایی قلبی و کووید طولانی‌مدت می‌پردازد، می‌گوید: «تمایز کردن بین خستگی و خستگی ناشی از بیماری مهم است که با بیماری مرتبط نیست. “اگر بتوانیم بین انواع مختلف خستگی تمایز قائل شویم، ممکن است بتوانیم با آنها متفاوت رفتار کنیم و راه حل های متناسب با هر یک ارائه دهیم.”

فواید خواب کافی مکررا مورد تاکید قرار گرفته است (میزان خواب مورد نیاز بزرگسالان متفاوت است، اما بیشتر افراد به هفت ساعت یا بیشتر خواب در شبانه روز نیاز دارند و کارشناسان ۷ تا ۹ ساعت را توصیه می کنند).

بدون خواب، بدن ما قادر به ترمیم عضلات، ایجاد ایمنی، تنظیم احساسات، تثبیت خاطرات و اطلاعات جدید و سایر موارد مهم نخواهد بود. افرادی که برای مدت طولانی احساس خستگی می کنند نسبت به جمعیت عادی بیشتر در معرض خطر مرگ و میر هستند و همچنین در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به اضطراب و افسردگی هستند.

در برخی موارد، خستگی از علائم بیماری است

استراحت ناکافی می تواند منجر به سردرد و سایر دردهای فیزیکی و همچنین احساس تحریک پذیری، خلق و خوی ضعیف و وضعیت روحی نامشخص شود. این تأثیرات اغلب بر روابط ما نیز تأثیر می گذارد. بارنز می گوید: «ما از کارهای علمی مرتبط با خواب و رضایت زناشویی می دانیم که وقتی یکی از زوج ها از کم خوابی رنج می برند، تضاد بین آنها تشدید می شود. »

خستگی همچنین می تواند بر محل کار تأثیر منفی بگذارد و بر عملکرد و رهبری تأثیر بگذارد. بارنز اولین کسی بود که بررسی کرد که چگونه کارفرمایان کم خواب به احتمال زیاد نسبت به کارمندان خود خشن رفتار می کنند. او می‌گوید: «آنها با خودکنترلی کمتری سر کار می‌آیند و احتمال بیشتری دارد که تحت نظارت سوءاستفاده‌کننده قرار بگیرند».

خستگی نیز می تواند عواقب مخربی داشته باشد. در بریتانیا خستگی عامل اصلی 20 درصد تصادفات در جاده های اصلی است. خطای انسانی مربوط به خستگی یا کمبود خواب نیز در بسیاری از بلایای انسان‌ساز، از جمله انفجار شاتل فضایی چلنجر و نشت نفت اکسون والدز، و همچنین عوامل دیگر دخیل بوده است.

بخوانید  تعیین تعداد صحنه های بعد از پایان Guardians of the Galaxy 3

رانجانا مهتا، استاد مهندسی صنایع و سیستم‌ها در دانشگاه ویسکانسین-مدیسون که در مورد خستگی محل کار مطالعه می‌کند، می‌گوید: «خستگی ناشی از کار استخراج نفت و گاز، چه در خشکی و چه در دریا، منجر به بلایای قابل توجه، تلفات جانی و خسارت می‌شود. به معضلات اقتصادی و زیست محیطی تبدیل شود که ما هنوز درگیر آن هستیم. »

اما خواب کافی تنها بخشی از معادله است. کیفیت خواب نیز مهم است. ویتمور می‌گوید: «خواب باکیفیت‌تر اما کوتاه‌تر بهتر از خواب طولانی‌تر اما بی‌کیفیت است». “اگر خواب شما به طور مکرر قطع شود، کمتر احساس استراحت خواهید کرد.”

وقتی می خوابیم، مغز فرآیندهای بیرونی را خاموش می کند. نورون‌های در حال استراحت، فضایی را برای مایع نخاعی که مغز را احاطه کرده است، ایجاد می‌کنند تا مواد زائد مانند پلاک‌های چسبنده بتا آمیلوئید مرتبط با بیماری آلزایمر را حذف کند. این سیستم دفع زباله را سیستم گلیمفاتیک می نامند. در طول خواب مداوم و بی اثر، بسیاری از سموم از مغز پاک نمی شوند.

دانیل جین بلوم، روانشناس خواب و استادیار پژوهشی در دانشگاه نیویورک در شانگهای، می گوید که سیستم گلیمفاتیک ما در ساعات خاصی از روز بهترین عملکرد را دارد، بنابراین بهتر است در زمان های منظم عمیق بخوابیم.

تحریریه مجله بازی یک گیمر