نقد و بررسی فیلم از پایان دنیا انتظار زیادی نداشته باشید

از آخرالزمان انتظار زیادی نداشته باشید، فیلم رومانیایی است. اثری طنز که به شکلی هوشمندانه دنیای امروز را مسخره می کند. با نقد این فیلم با یک گیمر همراه باشید

از آخرالزمان، یکی از نادیده گرفته‌شده‌ترین فیلم‌های سال بیستم، انتظار زیادی نداشته باشید.23 او هست. یک فیلم طنز کمدی از کارگردان رومانیایی به نام رادو جود که پیش از این دو فیلم ساخته است! (!افرایم(و سکس بد یا پورن دیوانه وار)بدشانس Banging یا Loony Porn) برنده خرس نقره ای و خرس طلایی جشنواره بین المللی فیلم برلین شد. فیلم های این کارگردان رومانیایی همگی با یک مسیر فکری ساخته شده اند که طی چند سال آینده این کارگردان را به یکی از کارگردانان مطرح اروپایی تبدیل خواهد کرد. آثار رادو جود به هر نحوی دارای امضای شخصی هستند، ویژگی هایی که در هر اثر تکرار می شود.

از آخر دنیا انتظار زیادی نداشته باش مانند دو فیلم موفق دیگر این کارگردان در قالب یک کمدی سیاه با تصاویر سیاه و سفید روایت می شود و به خط فکری این دو اثر پایبند است. از آخرالزمان انتظار زیادی نداشته باشید، مانند اکثر فیلم های اروپای شرقی، مخاطب خاص خود را می طلبد، اما این بدان معنا نیست که فیلم برای مخاطبان عمومی سینما غیر قابل تحمل است. این فیلم به لطف استفاده از عناصر دنیای مدرن که در زندگی مخاطب ملموس است دنیایی را خلق کرده است که برای مخاطبانش قابل دسترسی است.

داستان فیلم متعاقبا فاش خواهد شد

آنجلا ماشین را در فیلم از پایان دنیا انتظار زیادی نداشته باشید

داستان فیلم در رومانی در اروپای شرقی می گذرد، مکانی بسیار متفاوت از همسایگان اروپای غربی. آنجلا شخصیت اصلی داستان است. او یک شغل اخیر دارد و در یک شرکت تولید فیلم کار می کند. او به سختی حقوق می گیرد و مجبور است ساعت های طولانی کار کند. داستان فیلم از این قرار است که آنجلا باید با چند فرد مبتلا در محل کار مصاحبه کند تا کارفرمای اتریشی او یکی از آنها را برای گرفتن مقداری پول انتخاب کند. ایده اولیه فیلم بسیار واضح و ساده است، اتفاق خاصی نمی افتد یا شخصیت های اصلی در مسیری پر پیچ و خم قرار می گیرند. فیلم با نمایش روز کاری شخصیت اصلی به متون مهم اجتماعی و سیاسی در دنیای امروز سفر می کند.

بخوانید  ویدیوی جدید Amazon Prime در دسامبر 2022: Tom Clancy's Jack Ryan فصل 3، NYPD Blue

فیلم با نمایش روز کاری شخصیت اصلی به متون مهم اجتماعی و سیاسی در دنیای امروز سفر می کند.

آنجلا غمگین از خواب بیدار می شود، از صفحه مجازی خود در نزدیکی ماشینش فیلم می گیرد و به خانه مردی می رود که انگشتانش برای مصاحبه قطع شده است. وقتی به آنجا می رسد می بیند که پرونده مورد نظر با انگشتان بریده به شکار رفته است! در این صورت آنجلا مجبور می شود مصاحبه خود را به صورت مجازی انجام دهد. در طول این گفتگوها، کارگردان نظرات و انتقادات خود را در مورد مسائل مربوط به جنگ در اوکراین و کمبود انرژی به اشتراک می گذارد. از این صحنه‌های آغازین، فیلم به مخاطب این امکان را می‌دهد که بداند روایت حول محور چه موضوعاتی می‌چرخد.

آنجلا پس از انجام این مصاحبه به سراغ مصاحبه بعدی می رود و همان سوالات و مشکلات را تکرار می کند. دنیایی که کارگردان بین این اتفاقات خلق می کند، دنیای آشنا و ملموسی است که مخاطبان امروز با آن سروکار دارند. آنجلا مثل همه ماست، مثل همه مردمی که در این دنیای مدرن زندگی می کنند. اتفاقاتی که او تجربه می کند بسیار شبیه به مخاطبی است که درگیر یک زندگی پرتلاطم است. از نگاه کارگردان، پایان دنیا اینجاست، جایی بین ساعات کاری طولانی، ترافیک، رانندگی سنگین، کمبود برق، دزدی شهرداری و جنگ در اوکراین.

به پایان دنیا امیدوار نباش

«از آخرالزمان زیاد انتظار نداشته باش» اثری شخصیت محور است که از شخصیت اصلی خود برای سفر به مشکلات عصر جدید استفاده می کند. گرچه این فیلم در دوران معاصر و دوران ما می گذرد، اما کارگردان همان خط فکری اثر قبلی اش یعنی افرم را دنبال می کند! داستان آن در قرن نوزدهم اتفاق می افتد. افرایم! او به یک جامعه سنتی فاسد تعلق دارد، جایی که رومانیایی ها مانند بردگان مورد خشونت قرار می گیرند. حالا انگار آنجلا از نوادگان همین بردگان است. او باید سخت کار کند و پولش را به زور بگیرد. وقتی مردم به جای اسب از ماشین استفاده می کنند و جلساتشان به صورت مجازی برگزار می شود، آنجلا حتی حق خواب هم ندارد.

شخصیت های زن فیلم: مثل شخصیت های زن فیلم افریم از آخرالزمان انتظار زیادی نداشته باشید! او در دنیای زن ستیزانه زندگی می کند. در این فیلم هم آنجلا و هم آنجلا مورد توهین لفظی قرار می گیرند. شخصیت زن فیلم رنگی محصول 1981 به دلیل راننده بودن و توهین به مردها را جذب نمی کند. آنجلا هم اکنون پشت فرمان مورد آزار لفظی قرار می گیرد و رانندگان مرد به او توهین های جنسی می کنند. برای کارگردان رومانیایی قرن بیست و یکم تفاوتی با رمان قرن نوزدهم ندارد و از نظر او برده داری و تبعیض جنسیتی متفاوت اتفاق می افتد.

از آخرالزمان انتظار زیادی نداشته باشید، تلخ، سرد، آشفته و اصولی برای اخلاقیات دنیای مدرن است. اتفاقاتی که برای شخصیت های این داستان رخ می دهد، اتفاقات عادی و نگران کننده دنیایی است که در آن زندگی می کنیم. تمام آنچه در این فیلم نمایش داده می شود مترادف با مشکلات افرادی است که صبح تا شب باید کار کنند، در حین کار مجروح می شوند، هزینه زیادی برای گرم کردن محل زندگی خود می پردازند، قبرشان دزدیده می شود، مراقب صحبت نکردن هستند. در مورد حکومت های جنگجو و بالاخره اگر زن باشند مورد توهین و تحقیر قرار می گیرند.

آنجلا در فیلم به کتاب نگاه می کند و انتظار زیادی از پایان دنیا ندارد

«از پایان دنیا انتظار زیادی نداشته باش» طنز دنیای امروزی است. آنجلا با استفاده از یک فیلتر و یک حساب کاربری در فضای مجازی، یک شخصیت مشهور به نام Bobtza را خلق کرد، شخصیتی که ویدیوهایش بازدید زیادی دارد. او با استفاده از این شخصیت همه چیز را مسخره می کند و فحش می دهد. در واقع بخشی از وجود قهرمان داستان که در این آخرالزمان سرکوب شده است به شکل Bobica تبدیل می شود. آنجلا مجبور است فریاد بزند و سیستم های اجتماعی و سیاسی را به شیوه ای خنده دار زیر سوال ببرد. جالب است که بوبیتزا یک مرد است، زیرا آنجلا معتقد است که در این دیستوپیا، فقط یک مرد می تواند زندگی خوبی داشته باشد.

منتظر آخرالزمان زیاد نباشید فیلمی سیاه و سفید و رنگی است. اثری که به مخاطب این امکان را می دهد تا عمیقاً در محتوای قاب ها غوطه ور شود و با ریتم خود به ایده های قوی و تاثیرگذار فیلم سفر کند. این اثر نقدی است بر هر چیزی که زندگی انسان را در این دنیای پرتلاطم دشوارتر می کند. کارگردان همه چیز را از اقتصاد فلج شده کمونیستی (استعاره ای آهنین سنگین در فیلمش) گرفته تا ایده های سرمایه داری و جنگ های ایدئولوژیک زیر سوال می برد. این فیلم برای مخاطب خاص خود یک شاهکار است، نمایشی که هوشمندانه از عناصر سینمایی برای به تصویر کشیدن دنیایی متفاوت استفاده می کند.

تحریریه مجله بازی یک گیمر