مقدمه ای بر کتاب تأثیر فناوری بر بیان سینمایی آزمایشات پل شریدر

به نظر می رسد بیان تاریخ سینما (این شاهکار جادویی-فناوری) بدون در نظر گرفتن مسائل فنی، داستانی نیمه کاره یا حداقل خسته کننده باشد. بگذارید به شما اطمینان دهم؛ هیچ یک از هنرهای هفت گانه مانند سینما از اختراعات و بازیگوشی مخترعان آن زاده نشد. گویی نقطه شروع تاریخ سینما با بازیگوشی برادران لومیر، ادیسون و میبریج رقم خورده است. ثبت بی قید و شرط حرکت (و نه بازسازی آن). بله سینما را فقط هنرمندان کشف نکردند. این شاخه نوظهور هنر بازیچه دانشمندان و پسران بدجنسی مانند مایبریج بود. تاریخ باشکوه سینما مرهون بازیگوشی آنهاست. جالب نیست؟

وقتی به این قسمت از کتاب رسیدم، دیگر او را به عنوان یک استاد قدیمی نمی دیدم! من شخصا خواندن این کتاب را سفری فشرده در تاریخ سینما دیدم. سفری با پای پیاده و من آن را بیشتر به همه کسانی که سینما را کمی جدی‌تر می‌بینند یا رویای ساخت فیلم را در سر می‌برند توصیه می‌کنم. ما باید از اسباب بازی هایمان به شیوه خودمان استفاده کنیم! حال، اگر بخواهم گزیده ای از این کتاب را در یک پاراگراف خلاصه کنم، نقل قول زیر گویای آن است:

کتاب تاثیر فناوری بر بیان سینمایی نوشته پل شریدر نویسنده مشهور فیلمنامه راننده تاکسی سفری به قلب تاریخ سینما و مروری بر دستاوردهای فنی آن از آغاز تا به امروز است. با ما در ارائه این کتاب جدید از انتشارات گیلگمش همراه باشید.

شریدر همچنین به عصر دیجیتال و تحولات زیبایی شناختی آن در ضبط تصویر (فیلمبرداری در شب) و تدوین می پردازد و از تدوین چند خطی در نرم افزارهای تدوین به عنوان مهمترین دستاورد تدوین فیلم یاد می کند. او حتی در مورد بازی های ویدیویی صحبت می کند. بازی هایی مانند Red Dead Redemption.

معمولاً اولین افرادی که نظریه ها را رد می کنند افرادی هستند که آنها را ابداع کرده اند. مراجع تقلید به این نظریه پایبند هستند و سعی می کنند از آن چیز مفیدی بسازند; اما هنرمند از این مرحله فراتر رفته و به چیز جدیدتری دست پیدا می کند.

انتشارات گیلگمش، مقاله ای با عنوان «آن سوی صفحه نقره ای» که در مجله «آف اسکرین» با ترجمه علی عامری مهابادی و عنوان تاثیر تکنولوژی بر بیان سینمایی در ایران منتشر شد. این کتاب (مقاله) حاصل سخنرانی پل شریدر در دانشگاه کلمبیا است. اگر به سینما علاقه دارید، مطمئناً آن را می شناسید. نویسنده فیلم هایی چون راننده تاکسی و گاو خشمگین و همچنین کارگردان آثاری چون First Reformed و The Card Counter. شریدر در این سخنرانی ها سعی می کند با تکیه بر دانش و تجربیات خود و معاصرانش به تاریخ سینما از دیدگاهی ساده تر و مثبت تر نگاه کند. پنجره ای که به سینما با چشمان اسباب بازی و پدرانش با چشمان کودکی بی باک و بازیگوش می نگرد. تلاش او چشیدن طعم تاریخ سینما و ابهام زدایی از آن است.

روان پریشی اثر آلفرد هیچکاک

اخیراً ارائه ای را دیدم که توسط کارشناسان Rockstar Games ساخته شده بود که قبلاً بازی Redemption of the Dead Indian را ساخته اند. آنها به من گفتند که فناوری مربوط به این حوزه کاملاً توسط متخصصان رایانه تولید و هدایت می شود و در مقطعی فردی از یک رشته دیگر پیدا می شود و بازی را جهانی می کند. آنها امیدوار بودند که روزی تمام تولید بازی های رایانه ای جهانی شود. چون هنوز به آنجا نرسیده ایم و این حوزه هنوز در دست دانشمندان کامپیوتر است.

شخصیت های Red Dead Redemption

پس از مروری بر تجربه اولین‌ها در تاریخ سینما (نخستین نماهای بسته و باز، اولین لنزهای سریع، اولین حرکات دوربین و اولین تلاش‌های تدوین برای افزودن روایت به سینما)، به تجربیات شخصی او از سینما نگاهی می‌اندازد. ماشین جادویی گفت و با این کار مقابله کن. نحوه برخورد با «اسباب بازی به نام Flatbed و جایگزینی آن با موویولا (از اولین ابزار ویرایش) و کسب کمی مهارت یعنی نشستن پشت میز ویرایش و علیرغم توصیه برخی از سردبیران، نماهای فشرده متفاوتی ایجاد می کند!

تحریریه مجله بازی یک گیمر
بخوانید  شروع بتا حالت کوآپ کمپین بازی Halo Infinite