مصاحبه بی سابقه با مدیر ارشد اپل؛ مردی که صنعت تراشه را تکان داد


سری S که در سال 2015 راه اندازی شد، یک سیستم روی تراشه کوچکتر به سبک SiP است که در اپل واچ استفاده می شود. تراشه های سری H و W نیز در AirPods استفاده می شوند. تراشه U ارتباط بین دستگاه های مختلف اپل را امکان پذیر می کند و آخرین تراشه اپل، R1، قرار است در اوایل سال 2024 در هدست ویژن پرو عرضه شود.

اپل ادعا می‌کند که قدرت تراشه R1 در پردازش داده‌های دریافتی از دوربین‌ها، حسگرها و میکروفون‌های هدست واقعیت مجازی ویژن پرو به قدری زیاد است که می‌تواند تصاویر را با تأخیر تنها 12 میلی‌ثانیه بر روی صفحه نمایش پخش کند. تراشه H2 استفاده شده در نسل دوم AirPods Pro می تواند صدای محیط را بهتر سرکوب کند. تراشه S9 در Apple Watch Series 9 و Apple Watch Ultra 2 ویژگی‌های ویژه‌ای مانند دو ضربه زدن را فعال می‌کند.

در آیفون، تراشه A11 Bionic که در سال 2017 راه اندازی شد، اولین سیلیکون اپل مجهز به موتور عصبی بود که وظایف مبتنی بر هوش مصنوعی را به صورت محلی روی دستگاه پردازش می کند. تراشه جدید A17 Pro که اولین تراشه سه نانومتری جهان است، ویژگی های پیشرفته ای مانند عکاسی محاسباتی و رندر پیشرفته بازی را برای آیفون 15 پرو و ​​آیفون 15 پرو مکس به ارمغان می آورد.

ایجاد یک تراشه اختصاصی؛ یک تصمیم خطرناک و غیرعادی

در چرخشی 180 درجه ای که به ندرت در صنعت نیمه هادی ها اتفاق می افتد، اپل در سال 2020 از پردازنده های رایانه های شخصی اینتل رویگردان شد و شروع به استفاده از تراشه های M1 اختصاصی در مک بوک ایر و سایر مک ها کرد.

بخوانید  Destiny 2 سرانجام آیتم های کلاس عجیب و غریب را در فرم نهایی، اما با برخی پیچش های جالب اضافه کرد.

ساروجی در مورد طراحی تراشه از ابتدا گفت که جدای از بحث مقیاس پذیری، «تمرکز روی سطح محصول» نیز به آنها کمک کرده است.

ساخت تراشه های آیفون منوط به شرایط خاصی است. شما باید به مدیریت دما، عمر باتری و بهترین عملکرد و در عین حال بهینه سازی مصرف انرژی فکر کنید. این محدودیت‌ها به نفع ما بود، زیرا به ما کمک کردند به معماری دست یابیم که آنقدر کارآمد بود که می‌توانستیم وقتی آن را برای iPad و Mac مقیاس‌بندی کردیم، از آن استفاده کنیم.

سپس روی مالکیت معنوی یا فناوری تمرکز کردیم. حالا او می خواهد این فناوری پردازنده، گرافیک یا پردازش تصویر باشد. ما از ابتدا می دانستیم که قرار نیست از روز اول همه این فناوری ها را خودمان توسعه دهیم. بعد از جایی که می توانستیم مجوز بگیریم شروع کردیم و کم کم به بقیه رسیدیم. تا به امروز ما تمام فناوری های لازم برای تولید محصولات خود را داریم و همه آنها در نوع خود بهترین هستند.

ترنوس همچنین درباره تصمیم اپل برای تولید تراشه اختصاصی گفت:

مک نقطه عطفی برای ما بود، زیرا اولین محصولی بود که با تراشه شخص دیگری در سال‌های اخیر ساخته بودیم و ناگهان تصمیم گرفتیم آن را با تراشه خودمان بسازیم. هنگام طراحی یک محصول، معمولاً مصالحه وجود دارد. به عنوان مثال، برای افزایش عمر باتری، باید از باتری بزرگتری استفاده کنیم، اما از آن طرف دستگاه ضخیم تر و سنگین تر می شود. با استفاده از توان بیشتر می توان عملکرد را بهبود بخشید، اما عمر باتری کاهش می یابد و باید از یک خنک کننده استفاده شود که می تواند سر و صدای زیادی ایجاد کند.

اما وقتی اپل سیلیکون را به مک آوردیم، انگار قوانین فیزیک تغییر کرده بود. انگار می‌توانستیم ناگهان یک مک‌بوک ایر فوق‌العاده سبک و نازک، بدون فن، اما با ۱۸ ساعت عمر باتری و حتی عملکرد بهتر از مک‌بوک پروی که در آن زمان می‌فروختیم، بسازیم.

ترنوس: فقط قوانین فیزیک و زمان می توانند ما را متوقف کنند

ما اکنون MacBook Pro با تراشه M3 Max داریم که 11 برابر سریع‌تر از سریع‌ترین MacBook Pro اینتل است که فقط دو سال پیش فروختیم. عمر باتری 22 ساعت است و فن در اکثر موارد روشن نمی شود. من معتقدم که هرگز نباید اجازه دهیم تخیل یا خلاقیت ما را هنگام ایجاد یک محصول متوقف کند. اگر چیزی قرار است ما را متوقف کند، باید قوانین فیزیک و زمان باشد.

پردازنده های اینتل مبتنی بر معماری x86 هستند، چیزی که اکثر سازندگان رایانه شخصی به دنبال آن هستند، زیرا نرم افزارهای زیادی در طول سال ها برای آن توسعه یافته اند. اما اپل پردازنده های خود را بر اساس معماری ARM طراحی می کند که با مصرف انرژی کمتر، عمر باتری دستگاه را افزایش می دهد.

عملکرد رضایت بخش تراشه M1 اپل در سال 2020 ممکن است توجه تراشه سازان بزرگی مانند کوالکام و احتمالا AMD و Nvidia را برای ساخت پردازنده های مبتنی بر ARM جلب کند. در سپتامبر 2023، اپل قرارداد خود را با ARM حداقل تا سال 2040 تمدید کرد.

13 سال پیش، تصمیم اپل برای راه اندازی یک تراشه اختصاصی به عنوان شرکتی که سازنده تراشه نیست، یک سرمایه گذاری بسیار غیرمعمول و پرخطر در نظر گرفته شد، زیرا رقابت در بازار نیمه هادی ها بسیار خفه کننده و گران است. اما از آن زمان، شرکت های دیگری مانند آمازون، گوگل، مایکروسافت و تسلا شروع به ساخت تراشه های خود کردند.

بخوانید  کارت‌های ذخیره‌سازی Xbox Series X|S بالاخره ارزان‌تر می‌شوند
تحریریه مجله بازی یک گیمر