گودزیلا منهای یک
گودزیلا در 69 سال زندگی خود چیزهای زیادی بوده است: این کار به عنوان استعاره ای از بمب هایی آغاز شد که ناکازاکی و هیروشیما را ویران کردند. او تبدیل به ابرقهرمانی شده است که از سیاره محافظت می کند. از آن به عنوان طنز برای نشان دادن بی کفایتی دولت ژاپن در طول زلزله و سونامی توهوکو استفاده شد. و البته سرگرم کردن مخاطبان در سراسر جهان یک مبارزه واقعی بود.
گودزیلا منهای یک در دسته استعاره های فیلم های گودزیلا قرار می گیرد. با این حال، گفتن اینکه Minus One یک فیلم گودزیلا است، تقریباً تقلیل دهنده به نظر می رسد. گودزیلا منهای یک، بیش از هر فیلم گودزیلای قبلی، درباره انسانیت و تمایل به ادامه زندگی علیرغم شانس های فاجعه بار است، به خصوص پس از اینکه دولت شما را رها کرده است.
اشتباه نکنید، Minus One نمایشی در سطح Jaws از جلوههای ویژه و سینمای هیولا است، اما دارای توانایی وحشتناکی برای ثبت وحشت و ویرانی است. درماندگی تماشای یک ابر قارچی شکل میگیرد، در حالی که منتظر رسیدن موج شوک هستید و میدانید جایی برای رفتن وجود ندارد – این صحنهای از Minus One است که در مغز من سوخته است. تماشای آن وحشتناک است.
اما در وحشت، Minus One اراده ای برای ادامه زندگی و مبارزه نشان می دهد و این کار را با استفاده از مضامین PTSD انجام می دهد. شخصیت اصلی داستان کویچی شیکیشیما یک خلبان کامیکازه جنگ جهانی دوم است که در جنگی که مجبور به انجام آن شده بود به وظیفه خود برای خودکشی از طرف کشورش ناکام ماند. در نتیجه، او در غل و زنجیر گناه و شرم است، حتی توسط اطرافیانش به دلیل انجام ندادن وظیفه سوگند خورده اش لعنت می شود. گودزیلا نه چندان نشان دهنده بمب هایی است که به جنگ پایان داد، بلکه جنگی است که بسیاری از سربازان او همچنان در سکوت به راه انداختن آن در ذهن خود ادامه می دهند. برای آنها، جنگ هرگز تمام نشد. و در این مورد، گودزیلا به آنها اراده مبارزه برای حصار را می دهد.
Godzilla Minus One با چنین قلب و ظرافتی به این مضامین رسیدگی میکند و عمل و وحشت آن را به خوبی متعادل میکند و همه بر اساس نیاز به ادامه زندگی است. شاهکار سینما و داستان سرایی است. این نه تنها بهترین فیلم گودزیلا است که تا کنون ساخته شده است، بلکه یکی از مهم ترین فیلم های امسال است. Minus One به ما یادآوری می کند که هیولای غول پیکر 69 ساله هنوز هم همه کاره و مرتبط است و انسان ها می توانند پایه و اساس داستان آن باشند نه نمایشی از تخریب و جلوه های ویژه. –کورت ایندوینا