انتشار تصویری از پردازنده گرافیکی Navi 32 شرکت AMD

مدت ها پیش گفته می شد که پردازنده گرافیکی Navi 32 بعد از این دو مدل معرفی می شود، اما AMD حتی تا کنون کار بر روی این تراشه را تایید نکرده است. اکنون و در ویدیوی فوربس از این پردازنده گرافیکی با پای EPYC Genoa، Raphael و Raphael X3D روی برد نمایش داده می شوند و به وضوح 4 پشته حافظه کش Infinity Cache را در اطراف یک قالب ناتمام نشان می دهند.

تا جایی که می دانیم، AMD در مجموع 2 پردازنده گرافیکی سری RDNA3 برنامه ریزی کرده است که عبارتند از Navi 31، Navi 32 و Navi 33. اولین GPU قبلاً روی کارت‌های گرافیک دسکتاپ پیشرفته Radeon RX 7900 استفاده شده و Navi 33 به تازگی به عنوان کارت گرافیک Radeon RX 7600 برای لپ تاپ و دسکتاپ معرفی شده است. آن هم در زمانی که تاکنون خبری از Navi 32 نبوده است.

اما مهم ترین سوال این است که از کدام یک از تراشه های Navi 32 و Navi 33 مدل های سری Radeon دقیقا استفاده خواهد شد. کارت های گرافیک دسکتاپ سری Radeon RX 7900 منحصراً از تراشه های Navi 31 استفاده می کنند و این امکان وجود دارد که Navi 32 از سری Radeon RX 7800 دفتر و لپ تاپ RX 7900M برای استفاده.

یک بررسی سریع نشان می دهد که این پردازنده گرافیکی مطابق با تمام شایعاتی است که در چند ماه گذشته در مورد آن منتشر شده است. اندازه GDC یا ماتریس گرافیکی در مرکز GPU حدود 200 میلی‌متر مربع است و کل GPU شامل چهار واحد MCD است که اندازه آنها به 350 میلی‌متر مربع می‌رسد.

بخوانید  اولین تصویر رسمی از فیلم سوپرمن منتشر شد

در پایان نظرات خود را در این مورد با یک گیمر و سایر کاربران در میان بگذارید.

بر اساس آخرین اطلاعات به دست آمده، پردازنده گرافیکی Navi 32 شامل 60 واحد پردازشی است که در مجموع شامل 3840 پردازنده جریانی است. تراشه سوم سری Navi 3X دارای رابط گذرگاه حافظه 256 بیتی است و احتمالاً در کارت های گرافیک سری RX 7800 استفاده خواهد شد.

بنابراین از شایعاتی که در ماه آگوست منتشر شد، چیز زیادی تغییر نکرده است و به ویژه مشخصات اعلام شده توسط Angstronomics بسیار دقیق بوده است. تنها تغییری که باید در لیست مشخصات فنی این سری ایجاد کنیم، سرعت حافظه گرافیکی بالاتر و پشتیبانی از PCIe Gen4 است. بجای این PCIe Gen5 است.

پردازنده گرافیکی Navi 32

بدون رونمایی رسمی از پردازنده گرافیکی Navi 32، مدیر عامل AMD، دکتر لیزا سو، تصویری از این تراشه با چهار دای MCD را در طول مصاحبه نشان داد.

وب سایت فوربز این فرصت را داشت تا با دکتر لیزا سو، مدیر عامل AMD مصاحبه ای ترتیب دهد و در مورد گذشته و آینده این شرکت صحبت کند. البته این ویدیو خیلی جدید نیست اما نکته مهم این است که تصویر درج شده در این ویدیو یک محصول بدون تبلیغ را نشان می دهد. اکنون Hoang Anh Phu کشف کرده است که این پردازنده گرافیکی در واقع پردازنده گرافیکی Navi 32 این شرکت است که هنوز معرفی نشده است.

تحریریه مجله بازی یک گیمر