آیا اتصال دائم لپ تاپ به برق به باتری آن آسیب می زند؟

اگر به هر دلیلی در حال دورکاری هستید یا زمان بیشتری را در خانه می گذرانید، احتمالاً از لپ تاپ خود به عنوان یک رایانه رومیزی استفاده کرده اید، قبل از اینکه باتری خالی شما را انتخاب دیگری نداشته باشد. هنگامی که آن را برای شارژ وصل می‌کنید، فراموش می‌کنید که کابل شارژر را از دستگاه جدا کنید و بنابراین در حین کار لپ‌تاپ دائماً به برق وصل می‌شود.

با این وجود، این ترس همچنان ذهن ما را به خود مشغول کرده است. اگر لپ تاپ مدام به برق وصل باشد آیا باتری آن مشکلی دارد؟ آیا قبل از شارژ لپ تاپ باید باتری کاملا خالی شود؟ برای افزایش عمر باتری لپ تاپ چه کنیم؟ برای پاسخ به این سوالات و درک بهتر مکانیسم باتری با ما همراه باشید.

وقتی از عمر باتری صحبت می کنیم در مورد چه چیزی صحبت می کنیم؟

امروزه فناوری ساخت باتری به قدری پیشرفت کرده است که عمر باتری اکثر لپ تاپ ها به جای دو یا سه ساعت می تواند یک روز کاری هشت ساعت طول بکشد. به عنوان مثال، باتری 14 اینچی MacBook Pro M1 Max می تواند به راحتی یک روز کاری دوام بیاورد و همچنان چند ساعت در وب گردی و تماشای فیلم دوام بیاورد!

امروزه باتری های قابل شارژ تمامی گوشی های هوشمند، تبلت ها، لپ تاپ ها و سایر دستگاه های الکترونیکی، باتری های لیتیوم یونی هستند. بد نیست بدانید که بزرگترین سازنده باتری های لیتیوم یونی در جهان، شرکت چینی CATL است که از 296.8 گیگاوات ساعت ظرفیت باتری دنیا، 96.7 گیگاوات ساعت را تولید می کند.

بخوانید  Death Stranding 2 خشن تر خواهد بود
ممکن است در مورد فرآیند شارژ و دشارژ باتری از شما سوال شده باشد. هنگامی که باتری شارژ می شود، یون های لیتیوم با بار مثبت از یک الکترود (به نام کاتد) از طریق محلول الکترولیت در سلول باتری به الکترود دیگر (آند) منتقل می شوند و بنابراین الکترون ها در آند متمرکز می شوند که منفی است. سمت باتری . هنگامی که باتری خیالی شارژ می شود، برعکس این فرآیند اتفاق می افتد و الکترون های جمع آوری شده از سمت آند از طریق مدار خارج از باتری حرکت می کنند و دستگاه الکترونیکی را به کار می اندازند.

باتری بدون لپ تاپ بهتر از لپ تاپ بدون باتری است. شاید این جمله به زیبایی جمله معروف فیلم «درباره الی» نباشد; اما حاوی یک حقیقت مهم است: لپ‌تاپ با باتری خالی دیگر لپ‌تاپ نیست و در بهترین حالت یک کامپیوتر رومیزی است.