آلودگی نوری چیست؟ انواع، خطرات و هر آنچه که باید بدانید


منابع آلودگی نوری

آلودگی نوری یک مشکل بزرگ است، اما هیچ کشور، گروه یا صنعت به تنهایی مسئول نیست. در واقع، آلودگی نوری نتیجه اتکای فزاینده سیاره به لامپ یا روشنایی الکتریکی در فضاهای باز برای بیش از 200 سال است. روش های مورد استفاده برای از بین بردن تاریکی در واقع می توانند اثرات مضری داشته باشند و ما را در تاریکی فرو ببرند. اما انواع مختلف آلودگی نوری از کجا می آیند؟

  • آلودگی نوری در شهرها

زمانی که انسان برای اولین بار به فضا سفر کرد، آسمان شب به طرز چشمگیری تغییر کرد. انسان ها به طور فزاینده ای آسمان شب را تغییر داده اند و شهرهایی که در شب روشن می شوند را می توان به راحتی از ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) مشاهده کرد.

بیشتر بدانید

چند دهه بعد، فضانوردان در ایستگاه فضایی بین المللی متوجه شدند که با گسترش فضاهای شهری، آلودگی نوری نیز افزایش می یابد. فضاهای شهری مسئول بیشترین آلودگی نوری هستند، زیرا بالاترین سطح نور را بدون محافظت و با رنگ نامناسب به آسمان می فرستند.

فضاهای شهری بیشترین آلودگی را به نور دارند

  • نورپردازی در فضاهای باز

از چراغ‌های مسیرهای محافظت‌نشده و چراغ‌های خیابان گرفته تا بیلبوردهای روشن، مقدار زیادی نور در شب تلف می‌شود و به جای سرازیر شدن به زمین، جایی که برای ایمنی و ناوبری مورد نیاز است، به آسمان بالا می‌رود. .

  • روشنایی خیابان

اگرچه روشنایی خیابان ها را می توان برای انطباق با آسمان های تاریک شب بهینه کرد و فقط سطح زمین را روشن کرد، اکثر شهرها هنوز گام های کافی برای رسیدن به این هدف برنداشته اند.

  • بیلبوردهای دیجیتال
بخوانید  انتشار رایگان DLC Far Cry 5 برای Game Pass Ultimate

بیلبوردهای الکترونیکی که مراکز پیام الکترونیکی (EMC) نیز نامیده می شوند، در شب تا ده برابر روشن تر از بیلبوردهای سنتی هستند. پانل های LED EMC را نمی توان محافظت کرد، بنابراین نور در آسمان شب پخش می شود. نور ساطع شده از این علائم می تواند رهگذران را خیره کند و حواس رانندگان را پرت کند. در برخی موارد، نور از علائم را می توان در فواصل دور دید و همچنین می تواند بر رفتارهای شکار، جستجوی غذا و جهت گیری حیات وحش شبانه تأثیر منفی بگذارد.

  • آلودگی نوری در پارکینگ ها

روشنایی پارکینگ ها در شب، بدون زمان بندی مناسب، باعث انعکاس نور به آسمان و هدر رفتن انرژی می شود. این موضوع اغلب برای نمایندگی های خودرو، مراکز خرید و بخش های صنعتی مهم نیست.

  • نورپردازی استادیوم

در حالی که ورزش شبانه فواید بسیار ارزشمندی برای سلامتی انسان دارد، نور ضعیف در مراکز ورزشی، زمین‌ها و استادیوم‌ها در فضای باز باعث افزایش آلودگی نوری در بخش‌هایی از شهر می‌شود که اغلب در مجاورت فضاهای سبز و پارک‌ها هستند، یعنی زیستگاه غیر ما. همسایگان انسانی با این حال، روشنایی استادیوم را می توان به گونه ای طراحی و اجرا کرد که به طور موثر محافظت کند، فقط زمین ورزش را روشن کند و تجاوز نور را به حداقل برساند یا حتی از بین ببرد.

  • آلودگی نوری گلخانه ها

روشنایی گلخانه در مناطق شهری پرجمعیت باعث تجاوز نور می شود. تابش نور رنگی غیرمعمول در گلخانه ها گاهی باعث ایجاد مزاحمت برای همسایگان گلخانه می شود.

  • آلودگی نوری از کارخانه ها و مناطق صنعتی

مراکز پخش، انبارها، شرکت های تولید گاز و نفت و … از منابع اصلی آلودگی نوری هستند. کارخانه های بزرگ اغلب دور از مناطق شهری پرجمعیت واقع شده اند، اما این امر اثرات منفی بر محیط زیست و حیات وحش را کاهش نمی دهد.

نور مصنوعی در شب، پرندگان را از مسیر مهاجرتشان منحرف می کند. گاهی دیده می شود که پرندگان بدون هیچ دلیلی دور شعله های گاز طبیعی می چرخند و نمی توانند از نور دور شوند و در نتیجه تقریباً نیمی از وزن خود را در یک شب از دست می دهند.

  • نورپردازی ساختمان های مسکونی و باغات

انسان ها دوست دارند خانه های خود را با لامپ های تزئینی جذاب و غیره روشن کنند، اما انرژی را هدر می دهند و باعث آلودگی نوری در محیط می شوند. چراغ های فضای باز باید همیشه مجهز به تایمر و سنسور باشند یا فقط در صورت نیاز روشن شوند.

  • آلودگی نوری در روستاها

شهرها و حومه ها ممکن است بزرگترین منابع همه انواع آلودگی نوری باشند، اما مناطق روستایی از این لیست مستثنی نیستند. نور محافظت نشده باعث تجاوز نوری و پراکندگی نور به سمت بالا می شود.

  • آلودگی نوری ماهواره ها

ستاره شناسان در سال های اخیر نسبت به افزایش تعداد اجرام در حال گردش به دور سیاره، به ویژه ناوگان عظیم ماهواره های ارتباطی مانند استارلینک، که به طور غیررسمی به عنوان “سیستم ابرماهواره” شناخته می شود، ابراز نگرانی کرده اند. تحقیقات نشان می دهد که اجسام در حال چرخش درخشندگی آسمان شب را در مقایسه با سطوح نور طبیعی حداقل ده درصد افزایش می دهند. این رقم از آستانه تعیین شده برای آلودگی نوری فراتر می رود.

تحریریه مجله بازی یک گیمر