کارت های گرافیک RTX 50 از 28 گیگابایت حافظه GDDR7 استفاده می کنند

Copy7chemy شایعات جدید در مورد کارت گرافیک Nvidia GeForce RTX 50 گفته شده که این زمان مربوط به سرعت حافظه گرافیکی آنهاست.

شایعات در مورد نسل جدید کارت های گرافیک یکی پس از دیگری و مثل همیشه با Kopite7kimi منتشر می شود او در آنها نقش برجسته ای دارد. به نظر می رسد که جزئیات جدید دوباره با تغییرات مربوط به مشخصات فنی کارت های گرافیک آمده است Nvidia GeForce RTX 50 شامل.

Kopite قبلاً به یک رابط گذرگاه حافظه 512 بیتی برای این نسل از پردازنده‌های گرافیکی Nvidia اشاره کرده بود که بعداً توسط چندین منبع دیگر تأیید شد. اما پس از گذشت چند ماه مشخص شد که محصولات نسل جدید انویدیا نه از حافظه 512 بیتی بلکه از حافظه 384 بیتی استفاده خواهند کرد. هفته گذشته همین منبع اعلام کرد که کارت گرافیک های سری RTX 40 و 50 از رابط حافظه مشابهی استفاده خواهند کرد، بنابراین تغییر بزرگی در پردازنده گرافیکی ایجاد خواهد شد. پرچمدار این نسل نام اوست GB202 تایید نمی کند.

اکنون Copy7Kimi بدون پرداختن به جزئیات، یک بار دیگر رابط حافظه 512 بیتی را به عنوان یک گزینه روی میز قرار دادم. هنوز مشخص نیست که آیا انویدیا واقعاً به دنبال پیاده سازی مشخصات حافظه گرافیکی جدید برای تراشه های نسل بعدی خود است یا اینکه این منبع فقط در مورد آن حدس می زند. اگر به سوابق گذشته نگاهی بیندازیم، شاید بهترین گزینه به عنوان محتمل ترین گزینه در نظر گرفته شود، اما آنچه واضح است تردید و عدم اطمینانی است که در این زمینه وجود دارد.

بخوانید  با شروع تولید، عنوان جدید Superman: Legacy بدست می‌آید

تراشه های حافظه GDDR7

اما مهم ترین نکته این است که این بار Kopite7kimi ادعا می کند که سری جدید محصولات انویدیا از 28 گیگابایت حافظه GDDR7 استفاده خواهد کرد که با اختلاف زیادی از مشخصات حافظه GDDR6X فراتر رفته است. البته انویدیا در آینده هنوز جای پیشرفت خواهد داشت. زیرا در معرفی استاندارد حافظه GDDR7 قرار دارد سرعت بیش از 32 گیگابیت بر ثانیه نیز ذکر شده است.

سامسونگ اعلام کرد که فناوری GDDR7 برای دستیابی به پهنای باند عملی 36 گیگابیت در ثانیه توسعه خواهد یافت که دو برابر سریعتر از تراشه های 18 گیگابیت بر ثانیه مورد استفاده در اکثر پردازنده های گرافیکی Radeon RX 6000 است. نسل جدید گرافیک Radeon 7000 نیز از 20 گیگابایت حافظه GDDR6 استفاده می کند. که هنوز هم کندتر از استاندارد GDDR6X است که توسط Micron و Nvidia برای پردازنده‌های گرافیکی سری GeForce RTX 30/40 توسعه یافته است.

در این فناوری از روش سیگنال دهی PAM4 استفاده شده که سرعت آن تا 23 گیگابیت بر ثانیه می رسد. انتظار نمی رود اولین محصولات سری RTX 50 از ماژول های حافظه 3 گیگابایتی GDDR7 استفاده کنند. البته می دانیم که این تراشه ها در حال ساخت هستند و احتمالا تا سال آینده، زمانی که انویدیا محصولات میان رده و پایین رده خود را برای نسل جدید عرضه می کند، وارد بازار مصرف شوند.

به این ترتیب انویدیا گزینه های بیشتری خواهد داشت و نباید این احتمال را کاملا رد کنیم. انویدیا در بدترین حالت از همان رابط حافظه تراشه های فعلی خود در نسل جدید استفاده خواهد کرد که به لطف سرعت بالای حافظه GDDR7 ادامه خواهد داشت. منجر به پهنای باند بسیار بالاتر خواهد شد. با این حال، اگر Nvidia از گزینه 512 بیتی استفاده کند، ظرفیت حافظه تا حدود 80٪ پهنای باند بیشتر از تراشه افزایش می یابد. دسترسی به AD102.

بخوانید  ال جی از اولین نمایشگر OLED 4K خود با عملکرد Dual-Hz رونمایی کرد

تحریریه مجله بازی یک گیمر