شرق عدن (1955)
Timecrimes فیلم پر ادعایی نیست. چون می داند که ایده جدید و ناآشنا ندارد. چون می داند بیننده را زیاد گیج نکند. زیرا می داند که اساساً از ابزارهای یک زیرژانر برای بیان یک داستان جالب استفاده می کند. نه اینکه او توانایی برهم زدن قوانین این زیرژانر را داشته باشد.
اهمیت زیاد ایده داستان علمی تخیلی جالب و تلاش داستان نویسان برای انجام کارهای جدید در این آثار اغلب باعث می شود که برخی از فیلم های علمی تخیلی خود را بیش از حد جدی بگیرند. آنقدر که در قوانین دنیای داستانی خود گم می شوند و داستان هایی تعریف می کنند که فقط گروه نسبتاً کوچکی از بینندگان حوصله بررسی دقیق آن را دارند.
همه این موارد Timecrimes را با درک کامل از مزایا و معایب آن به تجربهای قابل توجه برای بینندگان تبدیل میکند. با روایت داستان مردی که نه آنقدر که با سفر در زمان حرکت میکند، فقط بین چند ساعت از روز. جنایتی می بیند و فرار می کند. پس از اینکه گرفتار نشد، وارد دستگاهی می شود که او را در قلب همان جنایت قرار می دهد.
مرد سعی می کند با این زن صحبت کند. زنی که بازدید کوتاهش از بانک باعث می شود او را فردی مغرور و ثروتمند بدانیم. مرد جوان چه ربطی به این خانم دارد؟ پسر از چه خانواده ای است و از چه سطح مالی است؟ سوالات بیشتر و بیشتر.
نقش پررنگ طبیعت در زندگی انسان ها همواره به شیوه های مختلف در سینمای کشورهای مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. در این میان وقتی صحبت از فیلم های خانوادگی با محوریت کودکان می شود، نقش حیوانات اهمیت بیشتری پیدا می کند. زیرا کودکان با هیجان زیاد به انواع موجودات زنده نگاه می کنند. آنها به راحتی می توانند با خوردن سبزیجات یک لاک پشت و طعم دادن به عسل خرس مبهوت شوند.
فریاد قدیمی (1957)
داستان های واقعی مربوط به رقابت سخت و طاقت فرسا یک تیم در مسابقات ورزشی بارها مورد توجه فیلمنامه نویسان هالیوود قرار گرفته است. به خصوص اگر داستان به گونه ای باشد که موفقیت این تیم مترادف با موفقیت گروه بزرگ تری از مردم باشد.
جنایات علیه زمان (2007)
ما نمی توانیم درباره تاریخ سینمای آمریکا صحبت کنیم الیا کازان، کارگردان On the Waterfront و A Streetcar Named Desire پولی پرداخت نکرد. او به عنوان فیلمسازی که درام را به خوبی درک می کند، آثاری غنی با شخصیت پردازی های قابل توجه و قوس های شخصیتی حساب شده تولید کرده است.
چراغ های شب جمعه (2004)
بر اساس یک داستان واقعی، Friday Night Lights یک مربی سختکوش را دنبال می کند که یک تیم دبیرستانی را به یک پیروزی بزرگ هدایت می کند. اولین نقطه قوتی که باعث می شود به کار اهمیت دهیم و از دنبال کردن داستان آن لذت بیشتری ببریم، موفقیت است. پیتر برگ و دیوید هارون کوهن در نمایش بزرگ حیاتی و تکان دهنده رقابت. حتی فردی که شناخت خاصی از فوتبال آمریکایی و رقابت های رنگارنگ مدرسه ای آن در ایالات متحده آمریکا ندارد، می تواند به راحتی با روایت فیلم «چراغ های شب جمعه» همذات پنداری کند. چرا که اهمیت و گستردگی این رقابت شخصیتی به خوبی به مردم نشان داده شده است.
در اولین دقایق شرق عدن، عموم مردم کنجکاو می شوند. نه به خاطر یک پرونده جنایی مرموز یا رویداد ماوراء طبیعی. نوجوانی را می بینیم که رفتارش عادی نیست. مخفیانه یک زن را تعقیب می کند. با این حال، او فقط در تخیل خود این کار را “مخفیانه” انجام داد.
در این میان، بسیاری از کودکان از بسیاری از حیوانات می ترسند. این احساسات سرشار از شگفتی و ترس، نگاه انسان به طبیعت را شکل می دهد. بر این اساس، بسیاری از داستانهای با محوریت طبیعت و حیوانات مختلف، در صورت توجه به هر دو جنبه، در جلب توجه مخاطب موفق خواهند بود.
وقتی پسر هیچ رفتار خشونت آمیزی از خود نشان نمی دهد و فقط اصرار می کند که باید با زن صحبت کند، کنجکاوی بیننده بیشتر می شود. حالا فیلم تصمیم می گیرد جیمز دین را سوار قطار کند و به خانه ببرد. وقتی الیا کازان مطمئن شد که ما به شخصیت اهمیت می دهیم، شروع به نشان دادن جنبه های مختلف زندگی می کند.
در عین حال جیمز دین امروزه بسیاری از هنرمندان به جای یکی از نمادهای سینمای هالیوود آرزو دارند که توسط رسانه ها با او مقایسه شوند. با اینکه تنها 24 سال عمر کرد، اما تصاویر ماندگار و قابل توجهی در دنیای سینما از خود به جای گذاشت.
واقعیت های زندگی اجازه نمی دهد هر روز فقط از اتفاقات خوب و شاد تشکیل شود. آنها چندین بار تا مرز باخت پیش می روند. این فیلم ساده و قابل قبول می خواهد هم به شیرینی رفتار خیرخواهانه کودکان با حیوانات بپردازد و هم به تلخی حقایق خاص حیات وحش. همانطور که شرکت والت دیزنی در چند دهه پیش ظاهراً کمتر از ناراحت کردن بچه ها با نمایش های واقعیت می ترسید، Old Yeller نیز قابل باور است و پیامی برای آنها دارد.
با این اوصاف، به نظر می رسد انتخاب فیلم شرق عدن، ساخته شده در سال 1955، برای شروع مقاله ارائه فیلم مناسب باشد. اثری که دین و کازان را به ترتیب نامزدهای اسکار بهترین بازیگر مرد و بهترین کارگردانی کرد. البته شماره 281 در سلسله مقالات “اخر این هفته چه فیلمی ببینیم؟” هم اکنون به شما ارائه می شود، شامل سه اثر دیگر است که برای مخاطبان مختلف در نظر گرفته شده است.
در همین حال، فیلمنامه دقایقی را به زندگی شخصی شخصیت ها اختصاص می دهد. به طوری که آنها فقط بازیکن/ورزشکار نیستند، بلکه تبدیل به انسان هایی می شوند که در میدان رقابت های بزرگ، در واقع هدفی بزرگتر از پیروزی در چند بازی را دنبال می کنند.
شرق عدن یکی از آن فیلمهای قابل توجهی است که داستان آن مزارع بدون برداشت نیست. هر رفتار خاص شخصیت ها در زمان مناسب برای مخاطب توضیح داده و توسعه می یابد. برای اینکه بفهمیم چرا این شخصیت در این شرایط این نگرش را داشت. فیلم قدم به قدم منطق داستان خود را بیشتر برای مخاطب توضیح می دهد. وقتی به اواسط داستان میرسیم، چند شخصیت مهم، روابط آنها، خواستههای شخصیت اصلی و چالشهای پیش روی او را دنبال میکنیم. به خود می آییم و می بینیم این روایت سینمایی چقدر ما را درگیر خود کرده است.
پیر یلر داستان یک مادر، دو پسر و یک سگ را روایت می کند. در حالی که پدر برای کسب درآمد باید چند ماه از خانه برود، بسیاری از وظایف مهم به پسر نوجوان خانواده سپرده می شود. ناگهان سگی می آید و با ترساندن قاطر به مزرعه آسیب می زند. اما این پایان تأثیر آن بر زندگی اعضای خانواده نیست. سگی که در ابتدا نوجوان را عصبانی می کند آرام آرام اعتماد و محبت آنها را جلب می کند. سگ از آنها محافظت می کند و با پسر خانواده بازی می کند.
شرق بهشت، سگی در مزرعه ای ساده، داستان تلاش برای برنده شدن در مسابقات فوتبال و سفر در زمان.