کنترل سرعت فن لپ تاپ; ارائه روش ها و نرم افزارها

پس از اجرای دستور بالا مشاهده می کنید که گزینه مورد نظر در Power Options ظاهر می شود. اگر به دلایلی می خواهید دوباره این گزینه را حذف یا مخفی کنید، می توانید از دستور زیر استفاده کنید:

روش دوم: کنترل فن لپ تاپ از طریق بایوس

سیاستی که شما تصمیم می گیرید به اولویت بندی شما بین عملکرد و قدرت بستگی دارد. حالت خنک کننده فعال سرعت فن را افزایش می دهد و انرژی بیشتری مصرف می کند، که ممکن است هنگام استفاده از لپ تاپ برای شما مفید نباشد. بنابراین، اگر می خواهید باتری لپ تاپ خود را ذخیره کنید، می توانید خنک کننده فعال را در حالت متصل و خنک کننده غیرفعال را در حالت باتری تنظیم کنید تا در مصرف انرژی صرفه جویی شود.

خنک کننده سیستم در ویندوز 10 و 11

یکی دیگر از راه های توصیه شده برای کنترل فن لپ تاپ از طریق تنظیمات BIOS است. برای این کار باید دستگاه را ریستارت کرده و وارد تنظیمات بایوس شوید. وارد کردن این تنظیمات بسته به مدل لپ تاپ یا سازنده متفاوت است. در مقاله با یادگیری روش های مختلف برای ورود به BIOS، می توانید نحوه ورود به دستگاه خود را بفهمید.

در این قسمت دو گزینه Active و Passive را مشاهده می کنید: خنک کننده فعال یا فعال باعث افزایش سرعت فن قبل از کاهش سرعت پردازنده می شود. در این حالت به محض افزایش دما، سیستم عامل فن را روشن می کند که در نهایت منجر به افزایش مصرف برق سیستم می شود. از طرف دیگر، پسیو دقیقا برعکس عمل می کند و قبل از افزایش سرعت فن، سرعت پردازنده را کاهش می دهد. در واقع خنک کننده غیرفعال ولتاژی را که به دستگاه وارد می شود کاهش می دهد و با افزایش دما ابتدا سعی در کاهش عملکرد CPU دارد و اگر جواب نداد، فن را روشن می کند.

بخوانید  مقدمه ای بر کتاب تأثیر فناوری بر بیان سینمایی آزمایشات پل شریدر

البته همه لپ تاپ ها در تنظیمات بایوس گزینه های حرارتی ندارند. این گزینه‌ها بیشتر در لپ‌تاپ‌های بازی پیشرفته یافت می‌شوند. بنابراین، قبل از استفاده از این روش، ابتدا در وب سایت سازنده بررسی کنید که آیا لپ تاپ شما تنظیمات فن دارد یا خیر. از طرفی بایوس تقریباً همان تنظیماتی را ارائه می دهد که در قسمت قبل به آن اشاره کردیم، بنابراین سعی کنید تا حد امکان از روش اول برای کنترل سرعت فن استفاده کنید. حال اگر به دلایلی نتوانستید از طریق کنترل پنل به تنظیمات کنترل سرعت فن لپ تاپ دسترسی پیدا کنید، به تنظیمات بایوس بروید و مراحل زیر را دنبال کنید:

اگر از ویندوز 10 یا 11 استفاده می کنید، احتمالاً گزینه System Cooling Policy را نخواهید دید. این گزینه در نسخه های جدید ویندوز مخفی است و باید با استفاده از روش هایی آن را فعال کنید. ساده ترین راه برای افزودن این گزینه به ویندوز 11 از طریق پنجره Command Prompt است. سپس cmd را به عنوان administrator اجرا کنید و دستور زیر را تایپ کنید:

در گزینه تنظیمات بایوس کنترل کننده سخت افزار یا کنترل فن پیداش کن و بگیر محل این گزینه بسته به مادربرد و نسخه بایوس ممکن است متفاوت باشد. اگر نمی توانید آن را پیدا کنید، توصیه می کنیم دستورالعمل های خاص سیستم خود را به صورت آنلاین جستجو کنید.

تحریریه مجله بازی یک گیمر